Biografanmeldelse
13. sep. 2023
Retribution

Der er plantet en bombe i bilen, så for at redde sig selv og børnene på bagsædet bliver Liam Neesons bankmand nødt til at adlyde ordrer fra en mystisk telefonstemme.

Foto | StudioCanal

Retribution

Liam Neeson er fanget i en ond cirkel med generiske, adrenalinpumpende actionfilm, som tydeligvis ikke kan få hans puls til at stige.

Af Frederik Hoff

71-årige Liam Neesons karriere er siden den imponerende start med film som Schindlers liste og Michael Collins landet i et underligt hul, som startede med succesen i hit-franchisen Taken.

Selv om skuespilleren allerede i 2017 udtalte ved et pressemøde i Toronto, at han snart var blevet for gammel til actionfilm, har han de sidste mange år været synonym med generiske, men nogenlunde velskabte actionfilm som Unknown Identity, Non-Stop, Run All Night og Sidste stop.

Alle har de det tilfælles, at de er produceret af det respekterede, franske selskab StudioCanal og instrueret af spansk-amerikanske Jaume Collet-Serra.

Denne gang er Collet-Serra dog trådt tilbage i en producerrolle og giver instruktørstolen til ungarsk-amerikanske Nimród Antal, som med Retribution fortsætter i samme rille.

Igen skal Liam Neeson løse et akut problem i et transportmiddel. I Sidste stop er det et tog, i Non-Stop er det et fly, og nu er turen kommet til en familiebil af mærket Mercedes.

I bilen er der plantet en følsom bombe, som går af, hvis Neesons bankmand Matt stiger ud af den.

Så for at redde sig selv og børnene, der uheldigvis sidder på bagsædet, bliver han nødt til at adlyde ordrer fra en mystisk telefonstemme, som sender ham rundt på ærinder i Berlin, hvor han bor.

Konceptet minder meget om Jan de Bonts adrenalinklassiker Speed, men Antal skal ikke høre noget for at genbruge en idé, der virker. Det er unægteligt effektivt at placere sine karakterer i en lille dødskasse.

Kameraet er næsten konstant oppe i næsen på Matt og hans børn, og den lille arena forstærker med klaustrofobisk rædsel den stigende spænding.

Matts bankkolleger bliver én efter én sprængt i luften uden hæmninger eller forklaring, og pludselig køres Matt i stilling som politiets hovedmistænkte.

Men hvad vil den mystiske stemme i røret? Handler det bare om penge, eller er det hævn for de lyssky forretninger, Matt og hans bankfirma deltager i?

Det er ikke specielt opfindsomt, men det virker, og det første stykke tid lykkes Retribution ganske godt med sin jordbundne spænding og mystik.

Desværre bliver suspensen efterhånden afløst af larmende, overdrevne indslag.

Effektmagerne udviser ingen selvbeherskelse med eksplosionerne, der alle er urealistisk farverige ildkugler og mere spektakulære end uhyggelige.

Til sidst bliver det helt gakket med bøhmands-twist og en fjollet løsning på Matts bilproblem. Men det kunne man se gennem fingre med, hvis Liam Neeson ikke virkede så ligeglad med det hele.

En skuespiller med hans evner og position har magten til at styre showet i den retning, der er brug for. Hans spil kunne gøre Retribution til en intens, underspillet thriller eller en farverig actionfest, hvis det var det, han ville.

Men han ser bare mildt betuttet ud og leverer replikkerne, som om han høfligt besvarer en kollega, der spørger, hvad der står i manuskriptet.

Børnene på bagsædet er ikke meget bedre, men det skal de ikke klandres for, for det er ikke dem, der har 45 års filmerfaring og utallige hovedroller bag sig.

Liam Neeson viser stadig indimellem glimt af sine evner – blandt andet med en inspireret selvbiografisk birolle i serien Atlanta – men det er trist, hvor passionsløs hans filmkarriere virker for tiden.

Han er fanget i en ond cirkel, hvor han tilbydes store summer for roller, han åbenlyst ikke er interesseret i. Han er nødt til at slå op med Jaume Collet-Serra og StudioCanal. De er bare ikke gode for hinanden.

Titel:
Retribution

Land:
Frankrig, Tyskland, Spanien USA

År:
2023

Instruktør:
Nimród Antal

Manuskript:
Alberto Marini, Christopher Salmanpour

Medvirkende:
Liam Neeson, Noma Dumezweni, Lilly Aspell, Jack Champion, Matthew Modine

Spilletid:
91 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
14. september

Relevante artikler

Biografanmeldelse
11. jan. 2018
Sidste stop

Sidste stop

Biografanmeldelse
09. apr. 2014
Non-Stop

Non-Stop

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten