Streaminganmeldelse
20. dec. 2025
Goodbye June

Helen Mirrens kræftsyge June håber på, at hun får en sidste jul med, og hendes mand og fire børn, inklusive Kate Winslets Julia, er samlet på hospitalsstuen.

Foto | Kimberly French

Goodbye June

Kate Winslet debuterer yderst lovende som instruktør med eftertænksom julefilm, der følger en matriarks snarlige kræftdød, men håndterer alvoren uden at drukne os i mismod.

Af Rikke Bjørnholt Fink

Det er ellers noget af en familie, der både kan rumme Helen Mirren, Kate Winslet, Toni Collette, Andrea Riseborough og Timothy Spall. Men det lykkes i Goodbye June at give de mange dygtige skuespillere karakterer, der spiller sammen. 

June (Helen Mirren) har haft kræft i flere år, men er nu nået dertil, hvor lægerne ikke har mere heling at tilbyde. June har måske kun et par uger tilbage, så familien samles omkring hende i begyndelsen af december og håber på, at hun får en sidste jul med. 

June har fire børn med manden Bernie (Timothy Spall). Den yngste, Connor, er spillet af den relativt ukendte Joe Flynn, og han lever flot op til alle stjernerne med sit indadvendte portræt af en hjemmeboende søn, der har passet sin mor og undgået at tage stilling til, hvad hans eget voksenliv skal indeholde. 

Molly (Andrea Riseborough) er hjemmegående øko-mor med en nærværende, men lettere uduelig mand og tre børn. Julia (Kate Winslet) har også tre børn, en mand på den anden side af jorden og en karriere, der på en god dag forsørger hele storfamilien. 

Ikke mindst er der Helen (Toni Collette), der underviser i noget new age-fødselsforberedelse et sted i Tyskland, da hun får opkaldet om, at hendes mor er døende. 

Da hun når frem, finder alle ud af, at hun i en sen alder skal have sit første barn. For June bliver babybulen en både grum og vidunderlig påmindelse om, at livet vil gå videre uden hende. 

De to mellemste, Molly og Julia, støder straks sammen på den trange hospitalsstue om alt det, der pludselig føles afgørende: Hvem får mors vielsesring, hvem lægger hus til juleaften, og hvem projektleder hendes død bedst?

Til sidst må der indføres en vagtordning, så de to kamphøns holdes adskilt. 

Kate Winslets Goodbye June er en julefilm af den eftertænksomme slags. Den står og falder med, om den kan ramme en tone, der omfavner alvoren uden at kvæle os i mismod. Det er trods alt stadig årets mest vidunderlige tid, og filmen trækker den rette mængde finurlighed og humor med ind i fortællingen. 

I starten føles Toni Collettes karakter lidt for stor i slaget og stereotyp med hendes hippiegøgl. Men det er et rart afbræk fra nåle og morfindrop, at hun er der som et stilfærdigt komisk indslag med sine krystaller, salvie og aura-rensninger. Hun minder os om, at Moder Jord også er en slags sorgterapeut. 

Timothy Spall er både irriterende og dejligt relaterbar som faren, der degenererer til et nærmest teenageagtigt stadie, hvor han sidder i fornægtelse ved siden af sin døende kone og råber ad tv’et med en bajer i hånden. 

Generelt får filmen godt fat i krisens roller, hvor alle finder deres niche at sørge i. Molly bliver vred og Julia praktisk, mens Connor trækker sig ind i sig selv. 

Alle spiller fortrinligt sammen, men man hæfter sig især ved Andrea Riseborough. Hun har fået den vanskeligste rolle som den fordømmende Molly, der selv midt i krisen sætter sin frihed til sprøjtemidler over for forsoning.

Samtidig tilfører Riseborough figuren så megen sårbarhed, at man ender med at holde af Mollys – i sidste ende – sympatiske udvikling.

Helen Mirren giver også den emsige mor præcis den skarphed, der gør det let at forstå, hvorfor ikke alt er fryd og gammen i søskendeflokken. Selv døende finder June tid til at irettesætte Helen for at se herrens ud i gult og råde hende til at holde sig fra den farve. 

Hospitalets sterile, hvide rum pyntes op til jul, men seeren bliver tydeligt mindet om, at selv den mest overdådige kristtjørn ikke kan skjule alt det udstyr, der er nødvendigt for effektiv palliativ pleje. Et krybbespil med børnebørnene på opholdsstuen bringer dog al den julevarme, et sygehus nogensinde kunne drømme om. 

Ligesom Charlotte Brodthagens perle Ingen kære mor bruger Goodbye June julen og livets afslutning som katalysator til, at en familie får ryddet op i gamle konflikter og undertrykte følelser. 

Kate Winslet – en af vor tids store stjerner med Titanic, Evigt solskin i et pletfrit sind og serien Mare of Easttown – slipper særdeles godt fra sin instruktørdebut. Filmen bliver måske en smule marcipansød mod slutningen, men som julefilm er det på sin plads at sprede en smule lys og varme.

Titel:
Goodbye June

Land:
Storbritannien, USA

År:
2025

Instruktør:
Kate Winslet

Manuskript:
Joe Anders

Medvirkende:
Toni Collette, Johnny Flynn, Andrea Riseborough, Timothy Spall, Kate Winslet, Helen Mirren

Spilletid:
114 minutter

Premiere:
24. december på Netflix

Relevante artikler

Biografanmeldelse
14. sep. 2024
Lee

Lee

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
02. dec. 2025
Train Dreams

Train Dreams

Biografanmeldelse
09. nov. 2025
Mango

Mango

Serieanmeldelse
12. okt. 2025
Victoria Beckham

Victoria Beckham

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

Manden bag Anden
Interview
14. maj 2009

Manden bag Anden

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten