Nyhed
07. nov. 2011
Detektivfilm er Twin Peaks uden charme

Detektivfilm er Twin Peaks uden charme

I Cph:Dox-filmen Detektiven åbner instruktør Christoffer Dreyer sit eget detektivbureau i flækken Gedser. En sjov ide, som ikke fungerer i praksis.
Af Mads Suldrup

Der bor bare 809 mennesker i Gedser.

Det er den sydligste by i Danmark, og Østersøen er nærmeste nabo. Der er ét hotel i Gedser, ét supermarked, én kirke og – nå ja – ét detektivbureau.

Manden bag detektivbureauet er instruktør Christoffer Dreyer. Han indlogerer sig på byens hotel og omdanner det gamle slagteri, der vistnok engang også har været en bager, til et detektivbureau. 

Dermed får Gedser-boerne deres helt egen Sherlock Holmes. Problemet er bare, at der ikke er synderlig behov for sådan én i Gedser.

Mystiske radiosignaler
Logisk nok står folk ikke i kø uden for Dreyers detektivbureau med mysterier og mordgåder. Da Dreyer endelig får en opgave, drejer det sig om at få åbnet en låge!

Derfor må instruktøren selv gå på jagt efter interessante sager, og langsomt stykker han en større konspirationsteori sammen – godt hjulpet af mystiske radiosignaler og andre fiktive elementer, som Dreyer krydrer sin fortælling med.

Det er på papiret en sjov og original ide, men desværre falder den i praksis til jorden.

Det er svært at vide, hvad Dreyer vil med sin film. Hvis han bare vil underholde, er han sin egen værste fjende. Hans karakter er filmens fundament, men Christoffer Dreyers funny bones er ikke stærke nok til at bære konstruktionen.


Våd detektivdrøm
Dreyers detektivkarakter er kun morsom i få tilfælde og er i overhængende fare for at blive selvsmagende.

Og han er så optaget af sin våde detektivdrøm, at han forbigår de dokumentariske muligheder i den virkelighed, han færdes i.

Hvilket er en skam, for Detektiven fungerer bedst, når hovedpersonen træder i baggrunden og giver plads til Gedser-boerne, som har masser af røverhistorier at fortælle.

Ingen Dale Cooper 
Det virker, som om Christoffer Dreyer egentlig hellere ville have lavet en fiktionsfilm.

Inspirationen fra film noir og gamle detektivromaner er tydelig, når han som en anden Philip Marlowe bevæger sig gennem den tætte nattetåge i neonlysets skær.

Den gådefulde og småuhyggelige underlægningsmusik leder tankerne hen på David Lynchs tv-milepæl Twin Peaks.

Men i Gedser er der ingen ungpigelig i den mørke muld, og Christoffer Dreyer besidder på ingen måde samme charme som special agent Dale Cooper.

Derfor burde Detektiven nok være blevet på tegnebrættet.

Relevante artikler

Nyhed
07. nov. 2011
Kvindeballer uden kød

Kvindeballer uden kød

Nyhed
05. nov. 2011
Følelserne uden på tøjet

Følelserne uden på tøjet

Nyhed
05. nov. 2011
Man gjorde en abe fortræd

Man gjorde en abe fortræd

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten