Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Oxana

Kunstneren og aktivisten Oksana Shachko (Albina Korzh, th.) havde et tæt venskab med kunstneren Apolonia Sokol (Noée Abita). 

Foto | Rectangle Productions

Oxana

Dramaet om ukrainsk kunstners rejse fra barndommens ikonmaleri over feministisk oprør og topløse demonstrationer til politisk eksil er på godt og ondt en klassisk biopic.

Af Anders Vedby Jørgensen

Hvordan ser friheden ud?

På Eugène Delacroix’ berømte maleri, Friheden fører folket på barrikaderne, er det en barbrystet kvinde, der skrider frem over barrikaderne med en musket i den ene hånd og trikoloren i den anden.

Billedet er ganske vist en fremstilling af en revolution i sommeren 1830 i Frankrig, men symbolet er bestandigt og genstand for videre brug og fortolkning.

En sådan fortolkning ser vi i Oxana. Filmen er et biografisk drama, der er inspireret af den ukrainske kunstner og aktivist Oksana Shachkos liv og virke.

Oksana var medstifter af den feministiske gruppe FEMEN, som blev kendt for at arrangere happenings og demonstrationer mod blandt andet sexturisme og religiøs og patriarkalsk kvindeundertrykkelse. Og så var hun det medlem, der opfandt gruppens kendetegn ved at protestere topløs.

Det blev hurtigt FEMEN’s konfrontatoriske modus operandi. Militant kønsaktivisme med kvindekroppen som kampvogn og bare bryster som skyts.

Filmen veksler mellem to handlingsspor.

Det ene følger Oksana gennem en enkelt dag i Paris, hvor hun lever som politisk flygtning og forbereder sig på ferniseringen af en udstilling med sine provokerende fortolkninger af klassiske ikoner.

Det andet spor udspiller sig i tiden, der leder frem til Oksanas eksil. Hun bliver født i 1987 og vokser op i fattigdom med en mor, der må kæmpe med en far, som efter fabrikkens lukning er blevet arbejdsløs og alkoholiseret. Allerede som barn viser Oksana et bemærkelsesværdigt kunstnerisk talent, når hun maler ikoner for den ortodokse kirke. I en periode overvejer hun endda at gå i kloster.

I ungdommen tager hendes rebelske og frihedshungrende side dog over i indignation mod kvindernes vilkår i landet, hvor der ifølge hende kun er udsigt til to valgmuligheder: ægteskab eller prostitution.

Da hun og medsøstrene også begynder at demonstrere mod Putin og Lukasjenko i de autoritære lederes respektive lande, bliver arrestationerne og truslerne voldsommere, og kvinderne ender med at søge tilflugt i Vesteuropa.

Oksana Shachko er tidligere blevet portrætteret i flere dokumentarer om FEMEN-bevægelsen. Hun har også en prominent rolle i danske Lea Globs Apolonia, Apolonia, der skildrer ukrainerens tid i Paris’ kunstnermiljø op mod hendes tidlige og tragiske død.

Oksanas historie er oplagt biopic-materiale – en stærk karakter med klare overbevisninger og en brutal opposition. Desværre lider filmens første halvdel en smule under nogle af genrens klichéer.

Der skal nås meget på kort tid, og nogle steder bliver replikkerne lige lovligt forklarende. Som da Oksanas ukrainske kæreste opremser det meste af hendes forhistorie til hende efter et tidsspring. Det kunne have været løst mere elegant.

Vi skal også se hende rive en side med Delacroix-maleriet ud af en kunstbog for at understrege den direkte inspiration, og senere brainstormes gruppens navn frem i et euforisk øjeblik.

Heldigvis løftes det lidt stive format af en stærk præstation fra hovedrolleindehaveren, Albina Korzh, som virkelig brænder igennem. Hun indfanger dygtigt den smittende idealisme og kunstneriske følsomhed, men også antydninger af en destruktiv dødsdrift.

Dramaet bliver mest interessant i sidste halvdel, da der efter flytningen til Paris kommer internt opbrud i bevægelsen. Oksana begynder at se de vestlige afdelinger som et modefænomen, der har langt mindre at kæmpe for end den oprindelige gruppe. Det bliver derfor til et portræt af en stækket kriger, der mangler en kamp, og Albina Korzh spiller den stille desperation forbilledligt.

Filmen er også flot fotograferet med poetiske slowmotion-billeder af dans om midnatsbålet på den traditionsrige Kupala-nat. Der er sekvenser, som genkalder et af kapitlerne fra en anden film om en ikonmaler, Andrej Tarkovskijs Den yderste dom.

I den film var den løsslupne, hedenske fejring en fristelse, som den fromme hovedperson skulle modstå. Men i Oxana bliver det til symbolet på den pulserende livsgnist, som brænder stærkt, indtil den brænder ud.

Titel:
Oxana

Land:
Frankrig, Ukraine, Ungarn

År:
2024

Instruktør:
Charlène Favier

Manuskript:
Diane Brasseur, Charlène Favier, Antoine Lacomblez

Medvirkende:
Albina Korzh, Maryna Koshkina, Lada Korovai, Oksana Zhdanova, Noée Abita

Spilletid:
103 minutter

Premiere:
6. november

Relevante artikler

Biografanmeldelse
20. okt. 2025
Efterår i Bourgogne

Efterår i Bourgogne

Biografanmeldelse
13. sep. 2025
Sorry, Baby

Sorry, Baby

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
11. dec. 2025
Miss Austen

Miss Austen

Serieanmeldelse
10. dec. 2025
Long Story Short

Long Story Short

Streaminganmeldelse
03. dec. 2025
Sean Combs: The Reckoning

Sean Combs: The Reckoning

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten