Biografanmeldelse
21. sep. 2023
Munken

Jan Erik Hansen er flyttet til Sri Lanka for at være skovmunk, og de anerkendte dokumentarister Mira Jargil og Christian Sønderby Jepsen har svært ved at komme ind i hovedet på den stædige eneboer. 

Foto | Moving Documentary

Munken

To af Danmarks bedste dokumentarister spiller befriende ærligt med åbne kort i den utrolige historie om en dansk forskers forvandling til buddhistisk skovmunk.

Af Karoline Balstrøm

Det er en lidt sumpet, lummer og hård trekkingtur, som ægteparret Mira Jargil og Christian Sønderby Jepsen har lagt bag sig. De har kurs mod toppen af et bjerg i Sri Lanka, hvor en buddhistisk skovmunk venter dem.

Da de anført af en lokal guide kommer stavrende ud af junglen, møder de et lidt uventet syn.

Godt nok er munken iklædt den karakteristiske røde robe, men han har et rullende kamera i hånden. Fra starten udsætter han dokumentaristerne for deres egen medicin og fniser over parrets upraktiske tøj og usikre vej gennem terrænet.

Jan Erik Hansen var en anerkendt læge og forsker, der kørte med klatten. Han havde det hele: karriere, hus, kone, en lille søn og millioner i bevilling til at finde kuren mod hiv.

Han var blandt de bedste på sit felt, og drømmen om en medicinsk Nobelpris var ikke urealistisk. Men pludselig trak han i 2001 stikket.

For munken er det underordnet, om omvæltningen skyldtes en midtlivskrise, en fødselsdepression, stress eller guddommelig intervention. Faktum for ham er, at han nu hedder Bhante og bor på et bjerg, hvorfra han gennem sin YouTube-kanal guider folk fra hele verden mod Nirvana.

Dokumentaristerne opsøger munken for at lære om hans teknikker til at lægge den vestlige verdens hamsterhjul bag sig, og samtidig vil de lave et dokumentarportræt. Men da de vender hjem til det kolde Danmark, trækker fornuften i en anden retning.

Selv om Bhante maler smukke billeder og prædiker om den harmoni, han har opnået ved at vende kapitalismen ryggen, aner de to anerkendte filmskabere en benægtelse.

Mira Jargil har leveret knusende nærgående portrætter (Drømmen om en familie) og Christian Sønderby Jepsen (Testamentet) har en fed humor og ukuelig optimisme.

Tilsammen lægger de i Munken kortene på bordet. De lader os komme med bag scenetæppet og observere, at arbejdet som dokumentarist ikke altid er lige nemt.

De modstridende agendaer, som udspiller sig under optagelserne, er en fryd at observere. Ærligheden i at lægge det hele frem er slående. For det er trods alt ikke hvilken som helst YouTube’er, der med ro i stemmen sender Jargil og Sønderby Jepsen tilbage på filmskolebænken.

Hvor ægteparret gerne vil fortælle historien om radikale valg og konsekvenser, er Bhantes ønske for projektet nærmest det modsatte. Det kunne nemlig ikke være ham mere fjernt at diskutere fortiden, når han med fuld fart kæmper sig mod sjælelig fred i Nirvana.

Men enhver kan nok se, at der gemmer sig mere i Jans valg. Er det virkelig et mentalt sundhedstegn at være i stand til – fra den ene dag til den anden – at trække sig fra civilisationen?

Grundet kreative uenigheder afbryder parret samarbejdet.

Det betyder dog ikke, at filmen lægges på hylden. For de næste fire år fortsætter munken med at optage på egen hånd. Men da Jans liv tager en voldsom drejning, får parret af tragiske veje en dag alle optagelserne overleveret.

Spørgsmålet er bare, om de Robert-vindende dokumentarister har fundet deres overmand i form af en rolig, nynnende gut i skrædderstilling.

Selvfølgelig skal man udfordre de medvirkende, og Munken forfølger konsekvent vinkler, de medvirkende ikke er med på.

Sønnen er ikke meget for at komme med konklusioner om sin fars liv. Han siger hårdt fra, da Christian Sønderby Jepsen forsøger at lægge ord i munden på ham. Og hovedpersonen er træt af historier om mænds midtlivskrise og mænd, der overreagerer.

Instruktørparret når derfor ikke i mål med at lave et portræt af Jan Erik Hansen. Til gengæld leverer de uforglemmelige glimt af en religion, som munken trofast har fulgt i sytten år.

For når Bhante i sine egne, håndholdte optagelser tager os med på skovvandring, præsenterer Munken rent faktisk alternativer til hamsterhjulet.

Munken ender som en splittet fortælling med interessante kreative uenigheder. Den er et portræt af et menneske, som tager sine hemmeligheder og inderste følelser med i graven.

Ved at bede publikum godtage de manglende svar og acceptere det ukendte, ender hovedpersonen med at få det sidste ord.

”Så længe man ikke accepterer verden, som den er, sætter man næsen op efter skuffelse og udelukker lykken,” som han siger.

Han har været under luppen på to af Danmarks fremmeste dokumentarister, men får sin vilje. Kvantespringet fra Jan til ”Bhante” forbliver en gåde.

Titel:
Munken

Land:
Danmark

År:
2023

Instruktør:
Mira Jargil, Christian Sønderby Jepsen

Medvirkende:
Jan Hansen, Mira Jargil, Christian Sønderby Jepsen

Spilletid:
88 minutter.

Aldersgrænse:
Frarådes børn under 7 år.

Premiere:
21. september

Relevante artikler

Cph:Dox 2020
19. mar. 2020
En splittet familie

En splittet familie

Interview
01. feb. 2012
Drama dumpede ind af brevsprækken

Drama dumpede ind af brevsprækken

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
22. aug. 2024
Blink Twice

Blink Twice

Biografanmeldelse
07. aug. 2024
Trap

Trap

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten