Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Rasmus (Mikkel Boe Følsgaard, th.) og hans hird af frustrerede medløbere i mandegruppen Mand Op mener, at kvinder har gjort mænd overflødige som fædre.

Foto | Martin Dam Kristensen

Mand op

Mikkel Boe Følsgaard brillerer, men historien om en flok forsmåede mænd vil både være satire og alvor – og knækker i forsøget.

Af Bo Tao Michaëlis

Mange yngre mænd bryder sig ikke om feminisme og mener, at det er noget med kvinder med hår under armene. Feminisme er i deres optik en organiseret kvindelig magtovertagelse, som går ud over mænds såkaldt naturlige position i hjem og samfund.

De mest rabiate af disse misogyne, unge mænd, som mødes på forskellige internetfora, kaldes ofte for incels – en forkortelse af ”involuntary celibate”, altså ufrivilligt cølibat. Sådan en type er beskrevet i Ekko Shortlist-filmen Norwegian Offspring og på sin vis også i En forudsigelig fortælling om magtesløse mænd.

Vreden kan kamme over og føre til vold, hærværk og drab på kvinder. En art terroristisk kønnenes kamp.

Helt så galt er det ikke fat i den forsmåede Rasmus’ hemmelige mandegruppe i Frederikke Aspöcks Mand op. Men Rasmus og hans hird af frustrerede medløbere i mandegruppen med samme titel som filmens mener, at kvinder har gjort mænd overflødige som fædre.

De er blevet bløde mænd, der sidder på bilens bagsæde og er levende døde. De opsøger en popsmart politiker, som ligesom i En forudsigelig fortælling om magtesløse mænd er ved at starte et parti. Det hedder Maskulin Stolthed.

Men kvindehadet eskalerer, og efter først at have stormet en sædbank kommer der mere voldelige boller på mandesuppen. Mændene ser sig som frihedskæmpere, da de mere og mere presses ud i tovene i kønskampens boksering. De vælger ikke at gå ned med et klynk, men med et brag. Der kommer pistoler og andre håndvåben på bordet.

Filmen begynder som en ren farce.

Mænd af den antikvindelige støbning er i bund og grund ynkelige og latterlige. De er livets bænkevarmere, som ikke vil finde sig i at blive efterladt på perronen. Mænds forne patriarkalske plads, reelt mere nedarvet end naturlig, bliver ophøjet til et autentisk hierarki, som mere er lavet af magt end menneskelighed.

Mand op, der ligesom Frederikke Aspöcks komedie De frivillige er skrevet af Lars Husum, artikulerer egentlig aldrig denne kønspolitik særligt seriøst. Mænds forblommede fordomme udleveres ganske vist retfærdigt, men forklares og forsvares kun sporadisk inden for filmens grænser og tolerancens råderum.

Men latterlighedsempatien med de tåbelige mænd bliver arrangeret i plottets simple struktur og skal pludselig tages alvorligt. Med en accent, som giver filmen en helt anden valør end farcens.

Det kunne godt have fungeret, men overgangen er for brat og brutal. Så efter at være fanget an som en farce over båtnakkede drengerøve, bliver filmen stram i masken og ændrer sin fortællemæssige sammenhæng.

Vi springer uelegant fra pastiche til passionsspil, og de store drenge, der starter som mandige klovne, ender som maskuline stakler. Skuffede romantikere snarere end maskuline rebeller.

Mikkel Boe Følsgaard viser atter overbevisende, hvilken brillant skuespiller han er. Han har ikke meget replikstof eller dramatisk substans at arbejde med, men er fremragende som den stakkels Rasmus, der bare vil have den evige sommer på Korsika sammen med kæresten.

Hun spilles med smertelig sordin af Sofie Torp, der hellere vil være fri end forelsket. Deres forhold hører mere hjemme i en anden film om kærlighedens flygtighed, og evigt ejes kun det tabte. Et strejf af fryd, før virkelighedens vejrlig gjorde livet fortrædeligt.

Men så er der lige en smart dæmonisk politiker, fermt spillet af Jens Albinus, som slår mønt af mislykkede mænd.

Mand op har mange gode intentioner og skal også roses for sit nuancerede signalement af de kvinder, der er baggrunden for mandegruppens hidsige mistrøstighed. Men filmen formår ikke på sine 93 minutter elegant at samle trådene til et fælles budskab.

Det ujævne stilleje – satirisk farce på den ene side og smertefuldt drama om kærlighedens omskiftelighed på den anden – gør os i tvivl om, hvornår vi skal græde eller le.

Mand Op ender derfor i en form for uforløst melange med en motivkreds, som er mere aktuel end nogensinde. Romantikkens veteraner, men også modernitetens voldsmænd, vi ikke kan eller bør tolerere.

Titel:
Mand op

Land:
Danmark

År:
2025

Instruktør:
Frederikke Aspöck

Manuskript:
Lars Husum

Medvirkende:
Mikkel Boe Følsgaard, Sofie Torp, Jens Albinus, Christopher Læssø, Zaki Youssef, Anders Brink Madsen

Spilletid:
93 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
11. december

Relevante artikler

Biografanmeldelse
15. apr. 2023
Viften

Viften

Interview
04. apr. 2023
Det danske selvbedrag

Det danske selvbedrag

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Biografanmeldelse
27. nov. 2025
Monsieur Aznavour

Monsieur Aznavour

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten