Biografanmeldelse
24. apr. 2013
Efter revolutionen
Den syttenårige Gilles må vælge mellem tre hellige porte i Efter revolutionen: politik, kunst og kærlighed. Foto | Carole Bethuel

Efter revolutionen

Oliver Assayas tegner et detaljerigt og momentvist morsomt portræt af 70'ernes dogmatik og politisk gejst.

Af Rasmus Brendstrup

Vi låner ikke vores kamera ud til folk, der laver fiktion.”

Den besked får den aspirerende filmmager Gilles, da han forhører sig hos et hold venstrefløjsaktivister, der ruller ned gennem et solbeskinnet Frankrig anno 1971 med folkevognsrugbrødet fyldt med filmudstyr. Så Gilles nøjes med at tegne, male og se på, mens holdet prøver at vække folk i Sydfrankrig og Italien til arbejder- kamp. Og så får han i øvrigt et lift.

En lun aften viser holdet deres seneste dokumentarfilm – om det cambodjanske folks frihedskamp – for en engageret forsamling. En tilskuer spørger, om ikke en revolutionær film fortjener et mere revolutionært filmsprog? Instruktøren svarer klart nej: ”Den skulle jo nødig give et chok til proletariatet.”

Med Efter revolutionen tegner den franske instruktør Olivier Assayas et detaljerigt og momentvist morsomt portræt af 70’ernes dogmatik og politiske gejst. Det er et tidsbillede komplet med duplikationsmaskiner til flyveblade, piberygning, partnerbytte og molotovcocktails.

Først og fremmest er det dog en bittersød historie om at være ung og finde sit kald. For syttenårige Gilles, filmens hovedperson (spillet med ungdommelig fransk alvorsfuldhed af debutanten Clément Métayer), synes der at være tre hellige porte at vælge imellem: politik, kunst og kærlighed. Han er ung, han har talentet og friheden. Han kan vælge på alle hylder.

Men som syttenårig har man ikke forudsætningerne for at foretage sådan et valg. Det ved den 58-årige Assayas, og han har brugt bagklogskabens lys på en måde, der er uventet for en film om 70’erne. Nemlig til at skildre, hvordan revolutionskampen mest af alt var en indre kamp. Slogans om retfærdighed og nye verdensordener flyver om ørerne på Gilles, mens han selv sejler rundt i en oplevelsessuppe af modkultur, politivold, eksotiske rejser, skitser og malerier, småjobs og venner og kærester, der kommer og går.

Nogle scener virker banale i deres forsøg på at få bestemte aspekter af tidsånden med (tantrasex, laaang gennembladring af pladecovers). Men det tjener Assayas til ære, at han ikke bruger hverken bagklogskaben eller periode-staffagen til latterliggørelse. Han sender ganske vist nogle hilsner til dogmatikerne, men er dybt loyal mod sin hovedkarakter og hans interesser. Som når Gilles, der i filmens start kun har haft hån til overs for faderens kærlighed til Georges Simenons forfatterskab, senere befinder sig som praktisk gris ved optagelsen af en Maigret-film. Den indbyggede ironi er lun og underspillet.

Her, hvor korsvejen har ført Gilles i en stor bue hjem igen, er revolutionen for længst tabt af syne. Kærligheden har han heller ikke lokaliseret. Til gengæld er kunstneren Gilles ved at have fundet sit kald inden for filmen.

Efter revolutionen er en fiktionsfilm, men den fremstår i sjælden grad som en film, der er båret af det selvoplevede. At Gilles er et alter ego for Assayas fornemmes både i dens sikre, udramatiske øjeblikssansning og i de replikker, der fungerer som tungen-i-kinden-referencer til hans voksenkarriere. Assayas har leveret flere punket-outrerede fortællinger (Cold Water og Demonlover) – og han smiler sikkert lidt over at have lavet en film om revolutionen i et roligt, ja nærmest kontrarevolutionært filmsprog.

Til gengæld kan man med en vis ræson se Efter revolutionen som et statement om, at selve revolutionsånden – i en modnet form – godt kan leve videre gennem kunsten. Det er også næsten den eneste måde, man kan se filmen som et udtryk for optimisme. De stridende fraktioner af stalinister, trotskister og maoister har afvæbnet hinanden med floskler og løgne, og hverdagslivet sluger de sidste af oprørerne en for en.

Og alligevel fremstår Efter revolutionen som en hyldest til en tid, hvor alvoren og troen på en anderledes fremtid var dybere forankret end i dag. Det var bare individet og ikke samfundet, der blev revolutioneret.

Trailer: Efter revolutionen


Land:
Frankrig

År:
2012

Originaltitel
Après mai

Instruktør:
Olivier Assayas

Manuskript:
Olivier Assayas

Medvirkende:
Clément Métayer, Lola Créton, Felix Armand

Spilletid:
122 minutter

Premiere:
25. april 2013

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten