Biografanmeldelse
14. aug. 2018
Det tredje mord
Shigemori (Masaharu Fukuyama) gransker Misumis (Kôji Yakusho) øjne i håb om at finde ind til sandheden. Men den tågede plexiglasrude signalerer, at sandheden måske ikke er så ligetil. Foto | Mikiya Takimoto

Det tredje mord

Japanske Hirokazu Kore-eda har skabt et lavmælt og intenst retssalsdrama, som sætter spørgsmålstegn ved menneskets higen efter sandheden.

Af Peter Skovfoged Laursen

”Der er ingen her, som fortæller sandheden.”

Ordene bliver med et nedslået blik nærmest hviskende udtalt mod slutningen af retssalsdramaet Det tredje mord. Her stiller japanske Hirokazu Kore-eda spørgsmålstegn ved menneskets higen efter sandheden og troen på, at vi på retfærdig vis kan dømme andre mennesker.

Advokaten Shigemori skal forsvare den mordtiltalte Misumi, som tidligere har siddet i fængsel for et mord begået 30 år forinden. Sagen synes afgjort på forhånd, idet Misumi allerede fra starten har erklæret sig skyldig, og Shigemori er i første omgang mest optaget af at finde den bedste forsvarsstrategi.

Men eftersom Misumi konstant ændrer forklaring, begynder Shigemori langsomt at betvivle, hvorvidt man overhovedet kan komme ind til sandheden bag et menneskes handlinger. Og hvis man ikke kan nå sandheden, kan man så overhovedet dømme?

Kore-eda er med sit sublime øje for familierelationer og hverdagens stille poesi ofte blevet sammenlignet med den japanske mesterinstruktør Yasujiro Ozu, men Det tredje mord synes i højere grad beslægtet med Akira Kurosawas klassiker Rashomon fra 1950, hvor mordet på en samurai bliver fortalt fra fire forskellige perspektiver.

Ligesom Kurosawa ønsker Kore-eda i Det tredje mord at diskutere, hvordan enhver gengivelse af en begivenhed er formet af munden, som fortæller. Alle mennesker har deres personlige bevæggrunde for at skabe deres udgave – især når det foregår inden for et retssystem, som for at opretholde sin legitimitet insisterer på én udgave af sandheden.

Det tredje mord er en vellykket krimi-afstikker fra Kore-edas nedtonede familiedramaer som Min søns familie og Efter stormen.

Men det særlige er, at Kore-eda forbliver tro mod sig selv og omdefinerer genrens spilleregler.

Filmen er renset for biljagter, skududvekslinger og alt andet overfladisk action, som de fleste andre instruktører ville forfalde til for at holde spændingen kørende i to timer.

I stedet er Det tredje mord et kammerspil, hvor spændingen opstår i de menneskelige relationer, og her viser Kore-eda sig endnu engang som en af den moderne filmkunsts store humanistiske mestre. Hans humanisme er tæt forbundet med en tro på kompleksiteten og tvetydigheden i ethvert menneskeligt forhold. Og mennesket er netop interessant, fordi det er uudgrundeligt.

Især samtalerne i fængslet mellem Shigemori og Misumi udvikler en særegen magi, fordi Kore-eda tillader, at deres relation forbliver gådefuld. Disse scener er filmet i intense nærbilleder med en spøgelsesagtig brug af refleksioner i glasvæggen, som adskiller de to mænd.

Rundt om mordgåden væver Kore-eda sit velkendte tema om brudte familierelationer.

Shigemori forsømmer sin fjortenårige datter, og Misumi har mistet kontakten til datteren, mens den myrdede forretningsmand synes at have haft et endnu mere problematisk forhold til sin datter.

En central pointe gennem alle Kore-edas film er, at set i lyset af den traditionelle japanske families opløsning er familiebånd noget, vi selv må skabe og definere.

Det tredje mord lader os ane budskabet i den tiltagende identifikation mellem Shigemori og Misumi, men også i den mordtiltaltes forsøg på at finde en surrogatdatter.

I Kore-edas debutfilm Maborosi leder den sorgramte kvinde Yumiko efter årsagen til, at hendes mand er gået i døden foran et tog. Hun finder den aldrig – fordi den ikke findes.

Det tredje mord stiller lignende spørgsmål til menneskets søgen efter sandhed og mening. Men denne gang sker det inden for en genre, hvor publikum normalt forventer en løsning. Det får vi aldrig. Det ville nemlig være at forråde selve fortællingens kerne, og kompleksiteten er i sidste ende filmens store styrke.

Titel:
Det tredje mord

Land:
Japan

År:
2017

Instruktør:
Hirokazu Kore-eda

Manuskript:
Hirokazu Kore-eda

Medvirkende:
Masaharu Fukuyama, Kôji Yakusho

Spilletid:
124 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
16. august

Relevante artikler

Biografanmeldelse
22. maj 2017
Efter stormen

Efter stormen

Biografanmeldelse
16. aug. 2016
Søstre

Søstre

Biografanmeldelse
28. maj 2014
Min søns familie

Min søns familie

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
21. nov. 2024
Close Your Eyes

Close Your Eyes

Biografanmeldelse
31. okt. 2018
Vogterne

Vogterne

Biografanmeldelse
20. juni 2018
Violinisten

Violinisten

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten