Biografanmeldelse
17. maj 2021
Demon Slayer: Mugen Train
Dæmonjægeren Kyōjurō Rengoku er et intenst bekendskab, der svinger sværdet og får blodet til at flyde, når han prøver at fange dæmoner. Foto | Aniplex

Demon Slayer: Mugen Train

Fremragende kampscener og et spændende univers lokker i succesfuld japansk anime om blodig dæmonjagt.

Af Claus Nygaard Petersen

Det er ikke en hvilken som helst japansk tegnefilm, der gør klar til at erobre de danske biografer.

Demon Slayer: Mugen Train er den mest indtjenende film i Japan nogensinde med svimlende 2,2 milliarder kroner. Her skal man have in mente, at den havde premiere 16. oktober 2020, hvor også japanske biografer var underlagt corona-restriktioner.

Filmen er en direkte fortsættelse af første sæson af anime-serien Demon Slayer, hvori teenageren Tanjiro under den japanske Taisho-æra i perioden 1912-1926 træner til at hævne sin familie.

Familien blev nemlig dræbt af den magtfulde dæmon Muzan.

Kun lillesøsteren Nezuko overlevede og blev forvandlet til en dæmon. Tanjiro er blevet optaget i gruppen Demon Slayer Corps, hvor han forfiner sine teknikker i bekæmpelsen af mørkets kræfter.

Filmenkan beskrives som et udvidet afsnit af serien, som vi kender det fra Klovn-filmene. Hvis man ikke er hjemme i universet, er der meget lidt hjælp at hente.

Der er ingen præsentation af de tre unge dæmonjægere Tanjiro, Zenitsu og Inosuke, som i starten af filmen hopper ombord på titlens tog.

Mange rejsende er forsvundet på toget, sågar flere Demon Slayers, i forsøget på at opklare de mystiske forsvindinger.

Derfor skal de tre assistere en af korpsets elitesoldater, Kyōjurō Rengoku, der bogstavelig talt ser ud, som om han har ild i håret og øjnene. Røde, gule og orange nuancer giver ham et vildt udseende.

Men han bliver overgået i excentricitet af den brovtende narcissist Inosuke. Han bærer konstant en maske lavet af et vildsvinehoved. Med sin muskuløse og nøgne overkrop samt en ekstrem tro på egne evner står han for de fleste af filmens sjove øjeblikke.

Hans åbenlyse begejstring for første gang at være ombord på et tog har en smittende effekt.

Trods den dystre titel er der megen humor i Demon Slayer: Mugen Train, der kommer flyvende fra start. I de første tyve minutter, hvor gutterne møder Kyōjurō, er stemningen højest.

Animationen bliver helt ekspressionistisk, så mestersværdkæmperens pompøse udmeldinger ledsages af flammer og teenagernes akavede fremtoning bliver fremstillet med overdrevne, glinsende dådyrøjne.

Animationen er den helt store oplevelse for dem, som for første gang stifter bekendtskab med universet.

Kampscenerne, der fylder næsten hele filmens sidste halvdel, byder på noget af det flotteste animation, man længe har set. Og i IMAX virker hvert eneste lille blodstænk som en kæmpe flodbølge.

En del af handlingen udspiller sig i heltenes drømme, da dæmonen Enmo, der har udset toget som sit private spisekammer, kan kontrollere søvn og drømme. Den monstrøse skabning er noget nær usårlig, så der bliver hugget, stukket og flået løs med stor bravur, uden at det er alt for skræmmende.

Men filmen indeholder også andet end blodig action. Temaer om pligtfølelse og familie er velkendte inden for anime-genren, og de bliver ligeledes udfoldet her.

Historien foregår i 1920’erne, så den til tider lidt gammeldags omgangstone giver god mening. Men tidsforankringen er samtidig en af de oplysninger, som filmen ikke selv kommer med.

Og de forskellige hierarkiske ordner hos Demon Slayer Corps og dæmonerne kan være svære at navigere rundt i, hvis man ikke kender universet.

Men for fans af anime og ophavsmanden Koyoharus Gotouges manga-tegneserie vil filmen være en glimrende appetizer til tv-seriens kommende sæson.

Titel:
Demon Slayer: Mugen Train

Original titel:
Kimetsu no Yaiba: Mugen Ressha-Hen

Land:
Japan

År:
2020

Instruktør:
Haruo Sotozaki

Manuskript:
Koyoharu Gotouge

Medvirkende:
Natsuki Hanae, Akari Kitō, Yoshitsugu Matsuoka, Hiro Shimono, Satoshi Hino, Daisuke Hirakawa, Akira Ishida (japanske stemmer)

Spilletid:
117 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
20. maj

Relevante artikler

Biografanmeldelse
02. maj 2017
Your Name

Your Name

Nyhed
18. dec. 2016
Japansk anime tjener kassen

Japansk anime tjener kassen

Top 10
12. maj 2015
Anime uden Miyazaki

Top 10: Anime uden Miyazaki

Tema
29. mar. 2004
Animation
Animation på japansk

Animation på japansk

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
27. nov. 2023
Thanksgiving

Thanksgiving

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten