Cannes 2019
20. maj 2019
Tarantino frygter spoilers i Cannes
Quentin Tarantino har vundet både en Guldpalme i Cannes og flere Oscar-statuetter, men for publikums skyld beder han om, at de første tilskuere af hans nye film ikke spreder ordet for meget. Foto | uoplyst

Tarantino frygter spoilers i Cannes

Forud for verdenspremieren på Once Upon a Time in Hollywood anmoder Quentin Tarantino publikum i Cannes om ikke at ødelægge filmen for andre.

Af Nicki Bruun

Verdenspremieren på Quentin Tarantinos imødesete niende film, Once Upon a Time in Hollywood, nærmer sig med hastige skridt.

Det er Cannes-festivalens mest stjernespækkede begivenhed, og så foregår den endda på 25-årsjubilæet for verdenspremieren på Pulp Fiction, der vandt Guldpalmen og for alvor sparkede Tarantino op i filmverdenens superliga.

Men forud for morgendagens pressevisning og gallapremiere i Cannes har instruktøren skrevet et brev, hvori han opfordrer festivalens publikum til ikke at ødelægge fornøjelsen for dem, som skal se filmen senere.

”Jeg elsker film. I elsker film. Det er en rejse, hvor man opdager en historie for første gang,” skriver Quentin Tarantino på sin nye films officielle Twitter og Instagram.

”De medvirkende og holdet bag har arbejdet utroligt hårdt på at skabe noget originalt, og jeg beder kun om, at alle undgår at afsløre noget, der vil forhindre senere publikum i at opleve filmen på samme måde.”

Kunsten at spoile
Det kan i sagens natur være svært at anmelde eller skrive om en film uden at fortælle, hvad der sker i den.

Netop det skriver Jakob Stegelmann faktisk om i det seneste nummer af Ekko, hvor han kritiserer tidens spoilerskræk og filmselskabernes måde at bruge det til markedsføring ved at skubbe forventningerne i vejret.

Chefkritikeren for webmediet IndieWire, Eric Kohn, er da også gået til tasterne på Twitter med en kritik af Quentin Tarantinos forespørgsel.

”Det her irriterer mig. Tarantino, som vægter filmkritik højere end mange andre instruktører, burde ikke komme med særlige anmodninger før sin Cannes-premiere,” skriver Kohn, som dog selv møder kritik for den kommentar.

”I det kulturelle kapløb mod bunden handler nyere kritik mest om at skabe clicks og reklameindtægter. Og rivaliserende praleri på sociale medier fører ofte til spoilers, der dræber kunsten,” skriver en bruger som svar på Eric Kohns tweet.

Kohn forklarer sin kommentar med, at seriøse anmeldere jo i forvejen ved, at man ikke skal spoile en film.

Once Upon a Time in Hollywood får premiere i danske biografer den 15. august, og Ekkos udsendte i Cannes lover at gøre deres yderste for ikke at ødelægge filmen for nogen!

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er nummer 72 og løber fra 14. til 25. maj 2019.

Trailer: Once Upon a Time in Hollywood

Relevante artikler

Cannes 2019
02. maj 2019
Tarantino kommer til Cannes

Tarantino kommer til Cannes

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten