Cannes 2019
21. maj 2019
Forrygende kærlighedserklæring til Hollywood
Skuespilleren Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) og hans stuntmand Cliff Booth (Brad Pitt) kører rundt i et farverigt og forførende Los Angeles anno 1969. Foto | Robert Richardson

Forrygende kærlighedserklæring til Hollywood

Quentin Tarantino er med Once Upon a Time in Hollywood tilbage med den samme energi og lystfyldte begejstring, der for 25 år siden fik verden til at spærre øjnene op for Pulp Fiction.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

Der er 21 film i hovedkonkurrencen på årets filmfestival, men det er ingen overdrivelse at sige, at én film på forhånd har overskygget alle de andre.

For præcis 25 år siden fik Quentin Tarantino sit store gennembrud i Cannes med genistregen Pulp Fiction, der blev belønnet med Guldpalmen, og forventningerne til hans niende spillefilm har været enorme.

Flere timer før filmens pressevisning, begyndte anmelderne at stille sig op i køen foran Salle Debussy.

Forventningsbuen blev spændt til bristepunktet, da festivalens moderator inden visningen gik på scenen og oplæste en indtrængende anmodning fra instruktøren om ikke at afsløre noget i handlingen, som kan ødelægge oplevelsen for alle dem, der først kan se filmen, når den får premiere i juli i USA og august i Danmark.

Det vil vi naturligvis respektere, men vi kan godt afsløre, at filmen er en forrygende kærlighedserklæring til slut-60’ernes Hollywood, som Quentin Tarantino fylder med komik, blodig action og en rørende slutning, der sparker røv!

Sharon Tate som dansk spion
I centrum for Once Upon a Time in Hollywood står makkerparret Rick Dalton og Cliff Booth, der spilles med karisma i spandevis af henholdsvis Leonardo DiCaprio og Brad Pitt.

DiCaprios forhenværende tv-stjerne kæmper med karrieren og bliver konstant castet til skurkeroller i skamløst underholdende western-produktioner.

Som et fascinerende greb ser vi ikke Hollywood-optagelser præsenteret med lys, kamera, action og en instruktør, der render rundt på settet. I stedet bliver vi suget direkte ind i scenerne, hvor Rick kæmper med at huske replikkerne, der er akkurat så meta-morsomme, som man kunne forvente fra Tarantinos hånd.

Og så er tårerne i DiCaprios øjne, når Rick får at vide af en lille pige, at han lige har præsteret det bedste skuespil, hun nogensinde har set, slet og ret rørende.

Brad Pitt er hans stuntmand Cliff, der havde været en sørgelig skikkelse, hvis ikke han var så pokkers charmerende. Cliff leverer komik for alle pengene, når han indleder et venskabeligt slagsmål med selveste Bruce Lee – og vinder! – og så er hans lange scene ude på Charles Manson-familiens ranch et af filmens mange højdepunkter.

Margot Robbie spiller Sharon Tate som en ubekymret skønhed, der går i biografen og ser sig selv på det store lærred om dagen og danser løs i Playboy Mansion om natten.

Hun får ikke meget tid i den 160 minutter lange film, men man forelsker sig fuldkommen i Robbies søde kvinde, der går ud og køber en bog til sin mand Roman Polanski, som må leve med at få et par satiriske kommentarer om at være polsk og lavstammet.

Det er også både rørende og morsomt, når hun går i biografen og ser The Wrecking Crew, hvor hun spiller en dansk spion, der skal hjælpe en agent (Dean Martin) på mission på vores breddegrader og falder over sine egne ben, mens hun siger: ”Velkommen til Danmark!”

Et hip til hippierne
Once Upon a Time in Hollywood er først og fremmest et suverænt tidsbillede af Hollywood i 60’erne med et vidunderligt soundtrack, der byder på nogle af tidens store hits – fra Simon & Garfunkels Mrs. Robinson over California Dreamin’ til The Beach Boys’ Surfs Up.

Tarantino fanger zeitgeisten med drive-in-biografer, hippier, hedonistiske fester og et intimt Hollywood, hvor instruktøren fører os ind i sin barndoms fascination af kulørt underholdning.

Filmen er fyldt med direkte og indirekte referencer til tidens popkultur. Der hviler en ånd af frigjorthed over Los Angeles, men forude truer uskyldstabet i form af Manson-klanens vanvittige mordtogt, der i virkeligheden kostede den gravide Sharon Tate livet.

Tarantino har undervejs stikpiller til hippiernes frie kærlighed og naive tanker om verdensfred.

Once Upon a Time in Hollywood har ikke meget plot og karakterudvikling. Men Tarantino er tilbage med den samme energi og lystfyldte begejstring, som for 25 år siden fik verden til at spærre øjnene op for Pulp Fiction.

Claus Christensen

Filmmagasinet Ekkos chefredaktør dækker for trettende år i træk Cannes-festivalen.

Ser samtlige film i hovedkonkurrencen og vurderer dem i Ekkos stjernebarometer.

Går på opdagelse efter perler i sidekonkurrencen Un Certain Regard og parallelkonkurrencerne Director’s Fortnight og Critics’ Week.

Årets festival løber fra 14. til 25. maj 2019.

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er nummer 72 og løber fra 14. til 25. maj 2019.

Trailer: Once Upon a Time in Hollywood

Relevante artikler

Cannes 2019
02. maj 2019
Tarantino kommer til Cannes

Tarantino kommer til Cannes

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten