Nyhed
07. nov. 2011
Kvindeballer uden kød

Kvindeballer uden kød

Cph:Dox viser mesterdokumentaristen Frederick Wisemans film om stripklubben Crazy Horse. Paradoksalt nok keder man sig lidt, skriver Ekkos anmelder.
Af Henrik Østergaard

Så er der film for husarerne!

For ikke overraskende damper filmen om den fashionable parisiske stripklub, Le Crazy Horse de Paris, af erotik. 



De overdådige sceneshows er formidabelt filmet, men desværre er der ikke meget kød på filmen, når den går bag scenen og de perfekte kroppe.

Kroppen og dansen har altid fascineret den amerikanske mesterdokumentarist Frederick Wiseman. Senest i Boxing Gym og La Danse, hvor han skildrer den parisiske ballet.

Derfor er det også oplagt, at den 81-årige instruktør — som er mere produktiv end nogensinde — er draget til byernes by for at portrættere Le Crazy Horse de Paris. Stripklubben har siden 1951 trakteret sit kræsne publikum med ”verdens smukkeste kvinder i de mest sofistikerede shows”.

Vi er så langt, vi overhovedet kan komme fra den tarveligste polterabends striptease med glidecreme og medbragt ghettoblaster.

Metoden kommer til kort
Klubbens perfektionistiske chefkoreograf Phillipe Decouflé deler Wisemans interesse for kroppen som kunstnerisk abstraktion. Filmens omdrejningspunkt er arbejdet med hans nye, ekstravagante show, Désir.

Frederick Wiseman har før benyttet sit karakteristiske ”fluen-på-væggen”-format forbilledligt i vægtige og skoledannende institutionsportrætter som Titicut Follies og High School.
 
Men på stripklubben kommer hans metode, der er uden voice-over og direkte interviews, til kort.

Udplukket af hverdagens diskussioner om økonomi, logistik, manglende tid, kostumeskift etc. føles løst og ligegyldigt.

Efter den første time begynder selv de bunkevis af sceneshows med nøgne, smukke kvinder med perfekte, runde baller og lange ben at føles temmelig repeterende. Man keder sig simpelthen.

Når cheferne hvisker
Desværre kommer vi ikke for alvor ind i den kreative proces – disciplinen og sliddet med blod, sved og tårer – som må ligge bag de vitterlig fantastisk smukke sceneshows. 

Rigtig interessant bliver det kun i en morsom scene, hvor der skal vælges et nyt kuld piger til showet.

Mens de håbefulde piger på scenen gør deres yderste for at stå i den helt rigtige positur kun iført g-streng, hører vi Decouflé og de andre chefer hviske om, hvem der er kønnest, og hvem der har de rundeste baller.

Den slags pinligt ærlige scener, der afklæder den fashionable strip, havde man gerne set flere af.

Crazy Horse bliver vist sidste gang på Cph:Dox den 11. november kl. 17.30 i Empire Bio, København.

Relevante artikler

Nyhed
05. nov. 2011
Følelserne uden på tøjet

Følelserne uden på tøjet

Nyhed
05. nov. 2011
Man gjorde en abe fortræd

Man gjorde en abe fortræd

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten