Biografanmeldelse
26. nov. 2024
Woman of the Hour

Anna Kendrick spiller skuespilleraspiranten Sheryl, der modvilligt deltager i The Dating Game, hvor værten (Tony Hale) beder hende vælge mellem tre mænd. 

Foto | Leah Gallo

Woman of the Hour

True crime er for en gangs skyld andet end ren underholdning med historie om sexisme i 1970’erne, der er uhyggeligt genkendelig for kvinder i dag.

Af Frida Marie Damsgaard

”Det kunne være virkelig fedt, hvis I kiggede op fra bordet, mens jeg spiller scenen,” siger en aspirerende skuespiller sarkastisk ud i luften i sin bil.

Hun er på vej hjem fra endnu en nedbrydende Hollywood-audition, der er helvede og himmel for dramastudenter.

Sheryl er ved at miste modet, men så ringer hendes agent, de har booket hende til et datingprogram. Stjernen Sally Field blev opdaget på det samme program, bliver hun mindet om, før hun sluger sin faglige stolthed og siger ja.

I 1960’ernes og 70’ernes The Dating Game sidder fire singler på en scene: en kvinde, tre ungkarle og imellem dem en væg. Kvinden stiller spørgsmål, mændene svarer, og den mindst håbløse af de tre mænd vinder et weekendophold med kvinden.

Sheryl får stukket nogle talekort i hænderne, og det bliver hurtigt gjort meget tydeligt, at hun helst ikke skal gøre andet end at smile og se godt ud.

1970’erne er sexismen i storform, men Sheryl vil gerne skille sig ud. Hun dropper instrukserne og går til de tre ungkarle med udsøgt humor.

Ungkarl nummer tre er påfaldende charmerende sammenlignet med sine bøvede konkurrenter. Men da spotlyset rammer ham, stormer en kvinde blandt publikum tårevædet ud af studiet. Det viser sig at være hendes afdøde venindes morder. En grotesk tydeliggørelse af udtrykket: ”Mænd er bange for, at kvinder skal grine ad dem. Kvinder er bange for, at mænd skal slå dem ihjel.”

Seriemorderen Rodney Alcala deltog i virkelighedens The Dating Game, og skuespilleren Anna Kendricks instruktørdebut Woman of the Hour er noget så sjældent som eksistensberettiget true crime.

Alcala lokkede unge, enlige kvinder ud i ørkenen med sit kamera og flirtende floskler om deres skønhed. Han myrdede kvinderne efter at have foreviget dem, og i filmen krydsklippes der kuldegysende mellem kameraets blitz og det blændende scenelys i tv-studiet.

Der er en begavet brug af stilhed i dialogen mellem kvinde og mand. Grænsen mellem akavet og utryg stilhed er skræmmende tynd, og det gælder ikke kun mellem Alcala og hans ofre. 

Det kvindelige vidne blandt publikum bliver ikke taget alvorligt af produktionen, når hun prøver at advare dem om den morderiske programdeltager. ”Believe women!” råbes der mellem linjerne, og man fornemmer #MeToo’s kulturelle aftryk.

Woman of the Hour har ikke kun underholdningsværdi. Den kan også bekræfte kvinder i, at man skal reagere på sin mavefornemmelse, og det er bedre at ødelægge den gode stemning end risikere sit liv.

Den strukturelle hverdagssexisme fremmer sexistisk vold, men samtidig kan kvindelig behagesyge i nogle situationer være en overlevelsesmetode i en mandeverden. Vi må ikke victim blame den pleasende kvinde.

Jeg afskyr normalt true crime, fordi private traumer gøres til underholdning, men Woman of the Hour har nærmest karakter af public service ud over, at det er en velsmurt thriller.

Alcalas ofre er alle stærke kvinder fulde af personlighed og kritisk sans, og på den måde er filmen en tiltrængt afvigelse fra filmtropen om den flade, men smukke kvindekarakter, der må lade livet, før vi lærer hende at kende.

Karismatiske Anna Kendrick har rollen som Sheryl, samtidig med at hun gør et kompetent instruktørarbejde. Manuskriptet er godt skrevet af en mand, men med rettelser af Kendrick, der med sin personlige erfaring som kvinde har skruet op for replikkernes uhyggelige genkendelighed.

Kvinden lider under mandlig opmærksomhed, hvad end hun får den eller ej.

Det udnytter Rodney Alcala ved at appellere til kvindernes ønske om at blive set. Og Woman of the Hour viser, at hvordan det mandlige blik er blevet internaliseret. Med Alcala får kvinderne lov til at være ”the woman of the hour”, men det sker på bekostning af deres eget liv.

Titel:
Woman of the Hour

Land:
USA

År:
2023

Instruktør:
Anna Kendrick

Manuskript:
Ian McDonald

Medvirkende:
Anna Kendrick, Daniel Zovatto, Tony Hale, Nicolette Robinson, Pete Holmes

Spilletid:
95 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
28. november

Relevante artikler

Biografanmeldelse
26. sep. 2023
Love Life

Love Life

Biografanmeldelse
26. sep. 2018
A Simple Favor

A Simple Favor

Fra samme skribent

Cph:Dox 2025
26. mar. 2025
Always

Always

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten