Biografanmeldelse
09. maj 2023
Tori og Lokita

Pablo Schils og Joely Mbundu leverer medrivende præstationer i rollen som henholdsvis Tori og Lokita, der foregiver at være bror og søster for at få opholdstilladelse i Belgien.

Foto | Christine Plenus

Tori og Lokita

De formidable Dardenne-brødre bruger deres minimalisme til at skabe en kvælende fornemmelse af tiltagende fare i nervepirrende immigrationsdrama.

Af Wendy Ide

Dardenne-brødrene viger ikke bort fra deres velkendte, underspillede socialrealisme i den empatiske fortælling om to migrantbørn, der kæmper for at skabe sig en tilværelse i den belgiske Liège-region. 

Tori og Lokita løfter sig alligevel over mange af deres senere film. For her bruges brødrenes spartanske naturalisme – håndholdt kamera og ingen underlægningsmusik – til at skabe en kvælende fornemmelse af tiltagende fare. 

De to veteraner sonderer ikke nyt terræn. Men Dardenne-brødrenes stil er så ukunstlet og ubesværet, at man let glemmer, hvor formidable fortællere de er. 

Meget af filmen er båret af de overordentligt imponerende amatørskuespillere, der ses i titelrollerne. Joely Mbundu spiller Lokita, en teenager fra vestafrikanske Benin, der bor på et børnehjem for immigranter, mens hun venter på, at immigrationsmyndighederne træffer en afgørelse i hendes sag. 

Lokita er ikke til at skille fra den unge knægt Tori, der emmer og sitrer og sprudler af liv takket være en medrivende præstation af Pablo Schils. 

De to hævder at være bror og søster, men deres familieforhold er opdigtet på den lange, opslidende vej mod at få opholdstilladelse. 

Tori er allerede blevet godkendt som immigrant. Han blev anklaget for trolddom, da hans mor døde i barselssengen, og ville gå en krank skæbne i møde, hvis han blev hjemsendt. 

Lokitas bedste chance for at opnå asyl er at bevise, at hun virkelig er Toris søster. Men trods Toris tålmodige coaching sniger der sig alligevel tilpas mange uoverensstemmelser ind i deres dækhistorier til, at myndighederne bare sådan lader sig narre. 

Når Lokita bliver stresset, trænger angsten sig på som en syndflod. Og med alle de udfordringer hun står overfor, bliver hun oftere og oftere stresset. 

Begge børn står i gæld til de menneskesmuglere, der fik dem til Belgien. Og Lokita presses hårdt for at tjene penge, hun kan sende hjem til sin mor. 

For at få det hele til at løbe rundt begynder de begge at levere narko for kokken på det lokale pizzeria. Deres betaling er en håndfuld pengesedler og gammelt brød. Men de kan tjene mere, hvis Lokita giver efter for kokkens seksuelle tilnærmelser – eller hvis de synger for restaurantens gæster! 

Hermed får filmen et potent musikalsk ledemotiv. På rejse gennem Italien lærte de en sang, der bliver en trøst for dem begge, når deres hårde liv vokser dem over hovedet. 

Presset på Tori og Lokita opbygges gradvist. 

Det bliver akut, da Lokitas asylansøgning afvises, og hun med kokkens hjælp er nødt til at ty til det sorte marked for at skaffe et pas. 

For at tjene penge til passet bliver hun sat til at arbejde på en marihuana-farm. Stedet er en kønsløs, indelukket metalkasse, hvor enhver lyd giver genlyd, og enhver rumlen når ind i Lokitas ængstelige sjæl. 

Isolationen forværrer alt. 

Ikke mindst fordi Lokitas arbejdsgivere konfiskerer hendes telefon, så hun ikke kan kontakte Tori. Det er denne tvungne separation, og den pris, Lokita må betale for den, der sætter gang i tredje akts triste og lettere melodramatiske begivenheder. 

Tori og Lokita er fuld af stærke billeder, ikke mindst natoptagelser i bredformat af Tori, der indædt trasker i pedalerne på en lånt cykel. 

Dardenne-brødrene minder os igen og igen om børnenes sårbarhed. Det kan godt være, at Tori er gadesmart, men han er også piltynd, lille af sin alder og truet på alle fronter. 

Fjendtlige menneskesmuglere kræver betaling, mens intetanende belgiere bag rattet passerer den lille fyr på en cykel uden lygter. 

Tori og Lokita er for unge til rigtigt at forstå, at de er omringet af farer. Men det er publikum ikke. Og Dardenne-brødrenes formfuldendte filmsprog er som en skruetvinge, der konstant får ét nøk mere.

Titel:
Tori og Lokita

Originaltitel:
Tori et Lokita

Land:
Belgien

År:
2022

Instruktør:
Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Manuskript:
Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Medvirkende:
Pablo Schils, Joely Mbundu, Alban Ukaj

Spilletid:
88 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
18. maj

Relevante artikler

Biografanmeldelse
13. juni 2020
Unge Ahmed

Unge Ahmed

Biografanmeldelse
07. juni 2017
Kvinde, ukendt

Kvinde, ukendt

Biografanmeldelse
17. sep. 2014
To dage, én nat

To dage, én nat

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
05. jan. 2024
The Holdovers

The Holdovers

Biografanmeldelse
29. nov. 2023
Maestro

Maestro

Biografanmeldelse
26. okt. 2023
Reality

Reality

Biografanmeldelse
12. apr. 2023
The Eternal Daughter

The Eternal Daughter

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten