Serieanmeldelse
27. mar. 2025
The Residence

Uzo Aduba lægger masser af frækhed i mesterdetektiven Cordelia Cupp, og ved hendes side står den ubrugelige Dr. Watson-pendant, Agent Park, spillet morsomt opgivende af Randall Park.

Foto | Shondaland

The Residence

Vildt medrivende whodunit-serie i Det Hvide Hus genopfinder forfriskende Sherlock Holmes-figuren som en sort, kvindelig ornitolog, der nægter at drage konklusioner uden det fulde billede.

Af Frederik Hoff

Netflix’ nyeste whodunit-serie gør fra start ikke noget stort væsen af sig. Men pludselig er der gået otte timer, og man har set det hele uden at blinke.

De seneste år er krimiserier i Agatha Christie-genren – hyggelige mordgåder med kulørte persongallerier og en excentrisk mesterdetektiv – blevet aldeles populære igen. Og The Residence demonstrerer, hvor opslugende et godt, muntert mysterium kan være.

Mordet finder sted i Det Hvide Hus midt i en afgørende statsmiddag med Australien, og den myrdede er Mr. Wynter (Giancarlo Esposito), der leder præsidentens residens.

Midt i kaosset tilkaldes den geniale privatdetektiv Cordelia Cupp (Uzo Aduba), der uden respekt for FBI eller den sårbare politiske situation selv går i gang med at afhøre de flere hundrede tilstedeværende systematisk.

Det udvikler sig til et kaotisk, men aldrig udmattende, opklaringsforløb, der endda hyppigt springer frem i tiden til en kongreshøring om efterforskningen.

Tonalt ligger serien sig lige imellem to af tidens mest populære whodunit-værker. En smule mindre karismatisk end Rian Johnsons Knives Out-film, men sjovere og mere elegant end den charmerende serie Only Murders in the Building.

Paul William Davies’ forbløffende medrivende manuskript får stor komik ud af de evindelige ture frem og tilbage mellem øjenvidner, der ofte lyver og endnu oftere husker forkert.

Han har ladet sig inspirere af Kate Andersen Browers bog om de ansatte på Det Hvide Hus The Residence: Inside the Private World of The White House og udnytter til fulde det særlige pressede fællesskab, der må opstå på så højspændt en arbejdsplads.

Statsmiddagen og sikkerhedsprotokollen er en perfekt anledning til den klassiske trope, hvor dørene lukkes, og ”morderen befinder sig i dette rum!”

Dog får The Residence ikke det store ud af den politiske ramme. Mod slutningen får vi en monolog om, at USA ligesom husets beboere og stab skal huske at stå sammen mod fjender af demokratiet. Men det klinger hult, når der lige nu render fascistiske galninge rundt i virkelighedens Det Hvide Hus.

Til gengæld er The Residence forfriskende i sin tilgang til efterforskning som håndværk.

Ved første møde virker Cordelia Cupp som endnu en tro kopi af Sherlock Holmes med sin arrogance og enorme vid. I modsætning til de typiske efterligninger er hun kvinde og sort, men samtidig er hun mindst lige så kvik og uinteresseret i almindelige høfligheder, som Arthur Conan Doyles’ berømte detektiv.

Uzo Aduba lægger masser af frækhed og selvtillid i Cupp, der har en rig intuition – modsat den ubrugelige Dr. Watson-pendant Agent Park, spillet morsomt opgivende af Randall Park.

Men hvor Sherlock Holmes er repræsentant for rationalismen og med deduktionens kraft kan finde frem til morderen ud fra enkelte detaljer, er Cordelia Cupp evigt på jagt efter mere empiri og kontekst for den viden, hun allerede har.

Passionen for fugle virker først som en plat særhed, men undervejs kommer hun med overraskende kløgtige analogier om ornitologiens fællestræk med god efterforskning.

Først når du ved alt om en fugl – hvor den færdes, hvad den spiser, dens farver og mønstre – kan du være sikker på, at du har fundet frem til netop den fugl, du leder efter. Uden den fulde kontekst er dine beviser potentielt ubrugelige.

Mens FBI og politiet øjeblikkeligt kræver en mistænkt at arrestere, nægter Cordelia Cupp at pege fingeren mod nogen, før hun ved alt.

Selv i det store klimaks, hvor alle de mulige gerningspersoner på klassisk vis samles foran detektiven, melder hun afslappet ud, at hun endnu ikke ved, hvem morderen er. Men hun ved, hvad hun mangler, for at finde ud af det!

Spændingen er enorm mod slutningen, og selvfølgelig vil afsløringen altid blive en smule antiklimatisk. I The Residence er efterforskningen imidlertid tilfredsstillende nok i sig selv.

USA putter normalt folk i fængsel for et godt ord, så det er smukt med en amerikansk mesterdetektiv, der først dømmer, når alle beviser er på bordet.

Titel:
The Residence

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Liza Johnson, Jaffar Mahmood

Manuskript:
Paul William Davies

Medvirkende:
Uzo Aduba, Giancarlo Esposito, Randall Park, Susan Kelechi Watson, Ken Marino, Molly Griggs, Kylie Minogue

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
20. marts på Netflix

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten