Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

Gillian Anderson spiller den kyniske enke Constance Van Ness, som ejer hele nabolaget og går med en hat, der kunne være lånt af Melania Trump. 

Foto | Michelle Faye

The Abandons

Sympatisk modtræk til Taylor Sheridans reaktionære revolverunivers er en rodløs ramasjang uden sammenhæng og med lige så megen humor som en dødsannonce.

Af Bo Tao Michaëlis

Det kræver ikke et stort Holger Fortolker-øje for at se, at Donald Trumps intention om at gøre USA stort igen har sat gang i hesteoperaer på skærmen.

Ikke siden den mesterlige serie Lonesome Dove fra 1989 har der været så megen gang i fjersynets westerns. Taylor Sheridans Yellowstone-univers med amerikansk fortid og nutid til hest og i cowboyhatte i Montana er kønskonservative mulepose-melodramaer, hvor en mand er en mand, en bøsse et håndvåben og rapkæftede kvinder kender deres plads.

Trumps regressive USA har tråde til fortiden, hvor rette karlfolk og kække kvinder kom til magten. Ikke ved anstand og pli, men med gemen lovløshed og ubehøvlet hensynsløshed.

Men typisk for westerngenren kommer der gerne et ideologisk modtræk. Netflix’ American Primeval handler således om mormoners hærgen i Utah i 1850’erne, altså en konservativ religiøs gruppes forne forbrydelser. En socialrealistisk westernsaga, som viser den del af USA’s negative historie, som Donald Trump vil have fejet ind under Stars and Stripes.

Westernsagaen The Abandons på Netflix lægger sig tæt op ad American Primeval. Begge foregår i tiden før Borgerkrigen, som ellers er genrens vadested omkring det at vinde Det Vilde Vesten.

Konflikterne finder sted i Oregon, hvor den irske enke Fiona har adopteret fire børn, som alle er outsiders: en jøde, en afroamerikaner, en indianer og en hvid fattigrøv.

Det kollektive sammenrend giver ekko af vor tids ønske om humanisme, tolerance og diversitet.

Over for denne lille tætte klan er der den stenrige og gennemført kyniske enke Constance Van Ness, som ejer hele nabolaget med en korrupt sherif, sleske embedsmænd og maskerede banditter.

Selv om der er nye toner af tidsånden netop nu, er der genremæssigt ingen ny hest under sadlen. Mindre jordejere over for dem, hvis ejendomme er lidt mindre end Fyn. Den klassiske konflikt mellem små og store grundlæggere og iværksættere.

Constance Van Ness spilles af Gillian Anderson, der har lånt Melania Trumps sorte hat fra dengang, da husbonden blev indsat som præsident. Hendes modstander Fiona (Lena Headey fra Game of Thrones) bærer også en pompøs stor hat med bred skygge.

Begge kvinder har lige så megen humor som en dødsannonce, og selvironi er ganske fraværende. Begge matriarkater står over for hinanden i en slags variation over, at kvinde er kvinde værst. Omkring dem er der seje og toughe mænd, som går til hånde og skyder fra hoften. ’

Og så er der krydret med lidt Romeo og Julie i den obligatoriske udørk, hvor fortov er mudder, sheriffen går en runde, og saloonen aldrig lukker.

Seriens skaber Kurt Sutter forlod produktionen lige før, den var færdig. Efter sigende ville han have et pilotafsnit på halvanden time. Det fik han ikke, og vi kastes derfor ind i fortællingen uden opklarende forkundskaber.

Der er flotte scener og skuddueller, men serien kæmper med at finde sin episke balance. Manieret skæbnedrama a la Sergio Leone eller det, amerikanerne kalder en ”dirty western” – en socialrealistisk udgave med uvaskede mennesker, der trasker rundt i laser og pjalter, revolver og riffel.

Den ellers så fortræffelige Gillian Anderson siger sine replikker, som om hun er med i en græsk tragedie og ikke en realistisk hesteopera. Lena Headey spiller ikke meget bedre som en mut og humørsyg moderskikkelse. Bedst er Ryan Hurst, en effektiv revolvermand forklædt med skæg og hår som en seniorhippie.

Intentionen er sympatisk – et rummeligt modspil til Taylor Sheridans bombastiske og populistisk reaktionære revolverunivers.

Men historien fortælles sjusket som en rodløs ramasjang uden sammenhæng. Det hele kulminerer i en melodramatisk cliffhanger, hvor det ville have været mere tilfredsstillende at lukke og slukke helt.

Titel:
The Abandons

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Otto Bathurst, Gwyneth Horder-Payton, Guy Ferland, Stephen Surjik

Manuskript:
Kurt Sutter, Emmy Grinwis, Robert Askins, Sarah McCarron, Mary Kathryn Nagle, Ron Carlivati, Ryan Quan, Leon Hendrix III, Denise Harkavy

Medvirkende:
Lena Headey, Gillian Anderson, Nick Robinson, Diana Silvers, Aisling Franciosi, Lucas Till

Spilletid:
Syv afsnit af cirka 40 minutter

Premiere:
4. december på Netflix

Relevante artikler

Biografanmeldelse
20. aug. 2015
Southpaw

Southpaw

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Biografanmeldelse
27. nov. 2025
Monsieur Aznavour

Monsieur Aznavour

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Nyhed
09. dec. 2025
Trumps regering brugte scene fra Druk

Trumps regering brugte scene fra Druk

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Eternity
Biografanmeldelse
05. dec. 2025

Eternity

Mest læste

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

TV 2 beklager, men står fast på fyring
Nyhed
10. dec. 2025

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Trumps regering brugte scene fra Druk
Nyhed
09. dec. 2025

Trumps regering brugte scene fra Druk

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten