Streaminganmeldelse
16. jan. 2021
Sword of Trust
Den afdankede pantelåner Mel (Marc Maron, th.) og hans assistent prøver at tjene kassen ved at sælge borgerkrigssværd, som Mary og Cynthia (Michaela Watkins og Jillian Bell, tv.) er kommet med. Foto | Forager Films

Sword of Trust

Dronningen af mumblecore – Lynn Shelton – døde alt for tidligt, men efterlader en livlig og varm komedie om snarrådige fidusmagere.

Af Leslie Felperin

Sword of Trust er en kæk, let og ofte svidende morsom lavbudgetskomedie – og et trist farvel til Lynn Shelton, den talentfulde instruktør, der i maj sidste år døde af leukæmi. 

Hun var kvinden bag film som Laggies, Touchy Feely, mumblecore-klassikeren Humpday og mange fantastiske afsnit af kvalitets-tv. 

Hun var også en klipper og producer, der af og til trådte foran kameraet. I Sword of Trust har hun en lille, men central rolle som den triste Deidre, en misbruger, der har svært ved at holde sig clean, og kæreste til hovedpersonen Mel. 

Han spilles af Marc Maron – Lynn Sheltons virkelige kæreste. 

Mel er endnu en af de gnavne, sarkastiske halvtabere, Marc Maron excellerer i, ikke mindst i Netflix-serien G.L.O.W. 

Men komikeren og podcastværten viser også en ny side af sit talent, når han i en medrivende monolog forklarer, hvordan han og Deidre strandede i en pantelånerbiks i en flække i Alabama efter at være faldet helt igennem i musikbranchen. 

Mel er også lidt af en nar, når han tager røven på en kunde, der forsøger at skille sig af med en guitar og et par sko. Men han møder sin ligekvinde, da Cynthia (Jillian Bell) dukker op sammen med sin kæreste Mary (Michaela Watkins) for at sælge et antikt sværd med en ganske særlig forhistorie. Det skulle åbenbart bevise, at det var Sydstaterne, der var de virkelige sejrherrer i den amerikanske borgerkrig! 

Inden længe hvirvles Mel, de to kvinder og hans tumpede assistent Nathanial (Jon Bass) ind i en lumsk plan om at tjene en formue på at sælge sværdet til private samlere – forudsat at de overlever sammenstød med pistolskydende, sydstatsfetichistiske racister.

Tidens kontroverser i kølvandet på #BlackLivesMatter-protester verden over om, hvorvidt vi bør fjerne mindesmærker til ære for racister og slavehandlere, gør kun filmen mere aktuel. 

Men Lynn Shelton er langt mindre interesseret i politik end i den livlige, halvimproviserede dialog og de smukt indfangede dynamikker mellem kærester og gamle venner. Hun excellerede i lige netop denne form for sørgmuntre og varme fortællinger, og hendes store talent var kun lige ved at blive anerkendt af et bredere publikum. 

Hende kommer vi til at savne.

Titel:
Sword of Trust

Land:
USA

År:
2019

Instruktør:
Lynn Shelton

Manuskript:
Lynn Shelton, Michael Patrick O'Brien

Medvirkende:
Marc Maron, Jillian Bell, Michaela Watkins, Jon Bass, Lynn Shelton

Spilletid:
88 minutter

Premiere:
28. december 2020 på Blockbuster og Viaplay m.fl.

Relevante artikler

Serieanmeldelse
25. juli 2018
GLOW – sæson 2

GLOW – sæson 2

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
24. juli 2025
All We Imagine as Light

All We Imagine as Light

Biografanmeldelse
09. sep. 2024
Kun os to

Kun os to

Biografanmeldelse
05. dec. 2023
Sparta

Sparta

Biografanmeldelse
10. juli 2023
Bror og søster

Bror og søster

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten