Biografanmeldelse
18. dec. 2019
Star Wars: The Rise of Skywalker
Daisy Ridley er stadig et fund som den evigt søgende Rey, der styrer rumskibet sammen med Chewbacca og Poe Dameron (Oscar Isaac) og Finn (John Boyega) i baggrunden. Foto | Jonathan Olley

Star Wars: The Rise of Skywalker

Den sidste film i Skywalker-sagaen byder på nogle af seriens flotteste rumslag, men gør ellers ikke mere end, hvad der forventes af den.

Af Ida Rud

Efter ni film er Skywalker-sagaen nu slut.

Star Wars havde premiere i 1977, og først da dens gigantiske succes var en realitet, kunne instruktør og forfatter George Lucas løfte sløret for, at den faktisk var nummer fire ud af i alt ni film og havde følgetitlen A New Hope.

Fans har længtes efter slutningen, inklusive undertegnede, der er født i 1982 og ikke kan huske en tid, hvor jeg ikke har været fan af alt med forbindelse til stjernekrigen.

Desværre er Star Wars: The Rise of Skywalker ikke særligt forløsende. Den gør, hvad den skal, men heller ikke mere.

Den har nogle af seriens allerflotteste rumslag, og der er intense lyssværdsdueller. Som forventet. Der er også masser af humor. Noget er for plat, noget er for indforstået, mens andet er befriende finurligt. Som det sig hør og bør i disse film.

Men seriens sidste trilogi kommer aldrig ud af den oprindelige trilogis skygge, og i takt med at Han Solo, Luke Skywalker og de andre helte er udåndet, har interessen for filmseriens personer været dalende.

I The Force Awakens, den nye trilogis første kapitel, møder vi den reelle hovedperson, Rey. Hun er en forældreløs teenager, der lever en ensom og kummerlig tilværelse, indtil hun bliver hvirvlet ind i det endelige rumopgør mellem godt og ondt. Hun er unikt stærk i Kraften, men kender ikke sit ophav.

Det er en af denne films store afsløringer, men den er sært undervældende og føles som en slatten løsning.

Reys relation til den onde Kylo Ren er dog en af filmens store lyspunkter. I forrige film, The Last Jedi, fandt man ud af, at de er magisk forbundet og kan kommunikere over store afstande, men ikke altid når de selv vælger det.

Det giver både fordele og udfordringer. De to står på hver side af Kraften og krigen. Gode Rey er i gang med sin Jedi-træning, mens Kylo Ren stræber efter at blive den nye Darth Vader.

Men Darth Vader har aldrig været den største skurk i sagaen, selv om han er den mest fascinerende. Kejser Palpatine er derimod dukkeføreren, og som traileren allerede har afsløret, har han måske igen sine blege, klamme fingre med i spillet.

Det mest spændende ved filmen har dog næsten været, hvordan filmholdet har kunnet løse det hjerteskærende problem, at vores prinsesse Leia, Carrie Fisher, døde, inden filmen var færdigindspillet. Heldigvis er det lykkedes dem at trylle med de optagelser, der var, og elegant supplere med skygger og lyd.

Som fan kan man altså forvente at græde mange tårer, for der er flere spøgelser, som besøger den nostalgiske film.

Som en rørende overraskelse viser protokol-droiden C-3PO sig at være en modig helt, selv om han – mere end hvad godt er – bliver lagt for had af piloten Poe Dameron og Finn, der har ham med om bord på Tusindårsfalken, mens de løber farlige ærinder for General Leia.

Skuespillet kan der ikke sættes en finger på, end ikke en aldrende Billy Dee Williams, der kæmper for at tøjle sin hujende begejstring for at være tilbage som charlatanen Lando Calrissian.

Daisy Ridley er stadig et fund som den evigt søgende Rey, og skuespillerens fremtidige karriere bliver interessant at følge. Den helt store stjerne er dog Adam Driver. Hans udvikling som den splittede Kylo Ren, der ikke kan tøjle sit barnlige raseri, er imponerende og overbevisende.

Disney kommer uden tvivl til at lave meget mere Star Wars-halløj, men historien om Skywalker forventes nu at være slut. John Williams’ ikoniske musik har klinget for sidste gang – og det er ikke sørgeligt.

Jeg har den holdning, at der ikke har været rigtigt dårlige Star Wars-film. Alligevel vil jeg sjældent gense andre trilogier end den første. Den kommer jeg til gengæld til at gense resten af mit liv, for den vil være alletiders bedste rumeventyr – altid.

Titel:
Star Wars: The Rise of Skywalker

Land:
USA

År:
2019

Instruktør:
J.J. Abrams

Manuskript:
J.J. Abrams, Chris Terrio

Medvirkende:
Daisy Ridley, Adam Driver, Mark Hamill, Oscar Isaac, John Boyega

Spilletid:
142 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
18. december

Relevante artikler

Biografanmeldelse
16. dec. 2015
Star Wars: The Force Awakens

Star Wars: The Force Awakens

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
01. nov. 2025
It: Welcome to Derry

It: Welcome to Derry

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten