Biografanmeldelse
04. sep. 2019
Smerte og ære
Den depressive instruktør Salvador (Antonio Banderas) husker tilbage på sin fortid, der byder på smertelige oplevelser og kærlige minder. Foto | El Deseo

Smerte og ære

Pedro Almodóvar går i en ny retning med eftertænksomt og smukt drama, hvor Antonio Banderas leverer karrierens bedste præstation som smerteplaget instruktør.

Af Lee Marshall

Når den spanske veteraninstruktør Pedro Almodóvar i sin nyestefilm caster sin gamle ven Antonio Banderas som en kreativt blokeret filminstruktør, der plages af både en aldrende, smertende krop og af fortidens uforløste problemer – så er det fristende at antage, at Banderas slet og ret spiller Almodóvar.

Men der foregår noget i Smerte og ære, som er mere komplekst end ren selvbiografi. Noget, der føles som en ny retning for instruktøren.

Almodóvar har skabt en eftertænksom, melankolsk, kærlig film, også selv om den ikke er flamboyant som filmene fra instruktørens ”gyldne æra”.

For en gangs skyld virker forbindelserne mellem den svære nutid og fortidens skæbnesvangre glæder og traumer mere søgende end bombastiske.

I Dårlig dannelse blev misbrug af unge drenge på en katolsk kostskole vendt til et mordmysterie. I Huden jeg bor i blev spørgsmål om kønsidentitet besvaret med psykologisk body horror, og i Alt om min mor, Tal til hende og Julieta var der mærkelige sammentræf og skeletter, der raslede i skabet.

Som de film tackler Smerte og ære Almodóvars kunstneriske yndlingsspørgsmål: ”Hvordan endte vi alle her?” Men filmen har modet til at besvare det på klog og sober vis uden at være prangende.

Den tilbagetrukne, depressive instruktør Salvador er måske nok et kreativt geni, men det gør ham ikke let at holde af. Han bruger sin agent Mercedes som både sekretær og sygeplejerske, imens han fikserer neurotisk på sit skrantende helbred.

Banderas spiller med den masochistiske tilfredsstillelse, en hypokonder føler, når han vitterligt har det skidt. Men der er også noget uimodståeligt over hans figur. Verdensskuespilleren leverer karrierens måske bedste præstation som den smerteplagede kunstner, der har mistet gløden, indtil et tilfældigt møde vækker minder, der måske kan vise en vej ud af mørket.

Trækker han på sit eget, komplicerede forhold til Almodóvar? De arbejdede trods alt ikke sammen i 22 år. Men endnu engang skal man vare sig for at tolke selvbiografisk. Rollen er smukt skrevet, og Banderas levendegør den med raffinement og følelsesmæssig nuance.

Salvador støder på Alberto, en frustreret skuespiller, han ragede uklar med mange år forinden, og som spilles med bidsk flair af Asier Exeandia.

I Albertos boheme-hjem kaster instruktøren sig ud i at ryge heroin fra sølvpapir. Narkodrømme fører ham tilbage til barndommen og hans seksuelle opvågnen i det underlige, huleagtigt hus, han som barn delte med sin evigt stressede far og moren Jacinta. Hun spilles af Penélope Cruz som en fyrig kvinde af folket – ikke langt fra hendes rolle i Volver.

Da Salvador lader arbejdsløse Alberto skrive sin selvbiografi om til en teatermonolog, fører det til filmens allermest rørende øjeblik, da instruktøren kortvarigt genforenes med den mand, monologen handler om: Federico, en gammel kæreste, som blev et møllehjul om halsen, netop da Salvadors karriere og kreativitet var i fuldt flor.

Af de to perioder, der er mest definerende for Salvador, er den ene – de frigjorte 80’ere i Madrid, hvor både han og Almodóvar blomstrede socialt, seksuelt og kreativt – kun løst omtalt. Vi får glimt gennem monologen, i en visit fra en gammel elsker, fra en filmplakat og interiøret i Salvadors pangfarvede lejlighed.

Barndommens verden er derimod kærligt genskabt for kameraet. Men hvad hvis dette romantiserede arbejderklasse-Spanien i virkeligheden bare er et upålideligt, narkoskabt drømmesyn, en mulighed instruktøren holder pirrende åben?

Smerte og ære er ikke bare et rørende portræt af en kunstner, der kæmper med en kreativ og følelsesmæssig blokering, men også en kunstnerisk afspejling af, hvordan vi alle genkalder os og omskriver fortiden.

Og Almodóvar overlader det til os at skændes om, hvor meget denne overraskende sobre, smukke film handler om hans egen personlige smerte og ære.

Titel:
Smerte og ære

Originaltitel:
Dolor y gloria

Land:
Spanien

År:
2019

Instruktør:
Pedro Almodóvar

Manuskript:
Pedro Almodóvar

Medvirkende:
Antonio Banderas, Penélope Cruz, Leonardo Sbaraglia, Asier Exeandia, Nora Navas

Spilletid:
113 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 7 år

Premiere:
5. september

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
04. dec. 2025
Den nye bølge

Den nye bølge

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
I’m Still Here

I’m Still Here

Biografanmeldelse
27. okt. 2025
Bugonia

Bugonia

Biografanmeldelse
06. mar. 2025
Svære sandheder

Svære sandheder

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten