Biografanmeldelse
26. nov. 2014
Serena
Med Oscar-hittet Silver Linings Playbook blev Bradley Cooper og Jennifer Lawrence et power-par på lærredet – trods en aldersforskel på femten år. Men deres fælles kemi er ikke nok til at få kærligheden til at ulme i Serena. Foto | Larry D. Horricks

Serena

Susanne Biers periodedrama er endelig kommet til verden, og resultatet af den mystisk lange fødsel er et smukt, men rodet problembarn, der ikke vækker kærlighedsfølelser.

Af Samina Jakobsen

Sjældent har en film med danske aner været omgærdet af så meget mystik som Serena.

Siden optagelserne i 2012 har Susanne Biers historiske kærlighedsdrama med Hollywood-kæledæggerne Jennifer Lawrence og Bradley Cooper ligget bemærkelsesværdigt stille.

Rygterne florerede om problemer i produktionen. Det efterlod en undrende presse med spørgsmål værdige til fortællerstemmen i The Julekalender:

Hvad lavede Bradley Cooper under sit hemmelige besøg i København? Har Jennifer Lawrence egentlig så travlt, at hun ikke har tid til at indtale sine replikker? Og hvad er det for nogle larmende fly, de har i Prag, som kan forsinke en produktion i to år?

Traileren var lige så mystisk som forløbet, og de fleste kommentarer lød i al sin enkelhed: ”Hvad handler den her film om?”

”En vild, vild kærlighedshistorie,” har Bier kaldt Serena, og kærlighedskonflikten vises da også i overgjort symbolik i anslaget.

Bradley Cooper spiller tømmerbaronen George Pemberton, der er på jagt efter en sjælden puma i North Carolinas skove. Jagtfællen fortæller Pemberton, at det vilde dyr ”æder hjertet først” og ”ender med at jage dig”, hvortil George svarer: ”Jamen, jeg vil ha’ én!”

Hvad man ønsker, skal man få, og da George ser Serena (Jennifer Lawrence) til et ridestævne, sætter han efter hende til hest og indhenter hende med ordene: ”Jeg synes, vi skal gifte os!”

Romancen punkteres dog hurtigt i en uelegant montagesekvens. Klip til elskovsscene, klip til rådhus, klip til elskovsscene igen.

Så er den ged barberet, og vi kan komme videre i fortællingen om hr. og fru Pemberton i det herrens år 1929.

Men efter deres første rendezvous reduceres temaet om den vilde kærlighed til en gentagelse af replikken: ”Jeg elsker dig så højt,” der allerede første gang lyder som et forsøg på at springe over, hvor manuskript-gærdet er lavest.

Trods filmens egennavn-titel virker Bier og manuskriptforfatteren Christopher Kyle mere interesseret i at fortælle historien om George Pemberton og hans bedste ven, Buchanan (David Dencik), der sammen driver en tømmerhandel i bjergtagende Smoky Mountains.

De to venner er kyniske, men sympatiske når de på grisk maner udrydder skovområder og bestikker politikere, imens deres modstandere forsøger at oprette en nationalpark. Fotograf Morten Søborg mestrer naturen, og især hans optimale udnyttelse af lyset ophøjer skoven til en gudesmuk, nærmest mytisk medspiller i melodramaet.

David Dencik viser endnu engang topform i rollen som den storrygende Buchanan, der nærer stor kærlighed – måske venskabelig, måske mere kødelig – til George og derfor langsomt opbygger et had til Serena. Jalousien ulmer under Buchanans arrogante overflade, men Dencik giver os lige præcis nok til at forstå karakterens bevæggrunde.

Efter et dramatisk opgør skifter filmen desværre igen fokus til parforholdsfortællingen, som pludselig kompliceres af Georges uægte barn.

Her knækker filmen. For barnet dumper ned i historien lige så uplanlagt, som hvis storken havde bragt det.

I en tidlig scene i filmen ser vi vor egen Kim Bodnia langsomt trække en gravid kvinde hen til den togvogn, som de nygifte Pembertons ankommer i. Konteksten til optrinnet står hen i det uvisse, eller også ligger den og roder på klippegulvet.

Men halvvejs inde i filmen dukker bastarden pludselig op og gør Serena sygeligt jaloux. Det virker ufrivilligt komisk, fordi vi hverken er blevet forberedt på det følelses- eller fortællemæssige plan.

Christopher Kyle har tydeligvis haft svært ved at vægte materialet fra Ron Rash’ bogforlæg af samme navn, og det gør manuskriptet mere end usandsynligt.

Det er svært at se, hvordan Serena, der præsenteres som en stærk og kynisk forretningskvinde, pludselig forvandles til et skingert, kærlighedshungrende og først og fremmest sindsforvirret kvindemenneske.

Og nu er det slut med at gå rundt om den varme grød, som Bier og co. sandsynligvis har gjort i et par år.

Serena er blevet klippet til døde. Enkeltscenerne er lige så højdramatiske og patosfyldte, som vi kender dem fra Biers hånd med brand, mord, blod og den føromtalte puma. Men når de sættes sammen, fungerer de ikke, fordi dramaet og konflikterne ikke introduceres på en troværdig måde.

Først er det en historie om episk kærlighed, så om en amerikansk iværksætterdrøm og til sidst om en kvindeskæbne på en deroute så melodramatisk som filmen selv.

Derfor er det svært at lade sig rive med i en fortælling, der ellers skulle fremmane de helt store Hollywood-følelser.

Titel:
Serena

Land:
USA

År:
2014

Instruktør:
Susanne Bier

Manuskript:
Christopher Kyle

Medvirkende:
Jennifer Lawrence, Bradley Cooper, David Dencik

Spilletid:
106 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
27. november 2014

Relevante artikler

Nyhed
14. okt. 2014
Ros, men mest ris til Serena

Ros, men mest ris til Serena

Nyhed
07. maj 2014
Susanne Bier løfter sløret for Serena

Susanne Bier løfter sløret for Serena

Nyhed
17. dec. 2013
Mystik om Biers amerikanske storfilm

Mystik om Biers amerikanske storfilm

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
19. mar. 2019
Ramen Shop

Ramen Shop

Biografanmeldelse
07. jan. 2019
Før frosten

Før frosten

Serieanmeldelse
19. okt. 2018
Making a Murderer – sæson 2

Making a Murderer – sæson 2

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten