Biografanmeldelse
19. feb. 2014
Pinocchio
Den italienske version af Pinocchios moralske dannelsesrejse er en smuk, men noget mere alvorstung affære end Disneys fra 1940. Foto | Angel Films

Pinocchio

Disneys løgnagtige trædreng vender hjem til Støvlelandet i Enzo D’Alòs Pinocchio. Toscana er mageløst tegnet, men historien fortælles kluntet og uden humor.

Af Felix Rothstein

I 1893 skrev den italienske børnebogsforfatter Carlo Collodi Pinocchios eventyr. Siden er det blevet til en bunke film – blandt andet den helt store Disney-klassiker fra 1940 – og nu altså en italiensk tegnefilmversion.

Instruktøren Enzo D’Alò (Superkatten Zorba) lægger sig endnu tættere op ad Carlo Collodis børnebog end Disney-versionen. Pinocchios næse vokser stadig, når han lyver, han bliver nok engang forvandlet til æsel i Slaraffenland, og han genforenes med Geppetto i hvalfiskens bug.

Også Stromboli, dukkefører og teaterimpresario, er med. I Pinocchio hedder han bare Mester Ildsluger som en direkte oversættelse af figurens oprindelige italienske navn Mangiafuoco. Til forskel fra Disney-filmen – og i lighed med Collodis roman – er han ikke ond, men faktisk en storsindet og ærlig mand.

Men hvorfor hedder Jesper Fårekylling nu pludselig Jakob? Det er ikke, fordi han på italiensk hedder Iacopo eller noget i den retning. Nej, fårekyllingen hedder faktisk bare Il Grillo Parlante – Den talende fårekylling. Med det nye navn trækker også den danske oversættelse væk fra Disneys univers.

Et væld af farverige væsner dukker op i løbet af filmen, blot for at fordufte igen tilsyneladende uden forklaring. Det sker også for Jakob Fårekylling, som taler Pinocchio til ro tidligt i filmen, hvorefter han helt forsvinder. Til sidst dukker han op igen som læge (!) i et pinligt rap-nummer.

Samme slags gæsteoptrædener har både Mester Ildsluger og den smukke pige med det blå hår, som ellers begge spiller afgørende roller på Pinocchios rejse.

Det er særlig ærgerligt, fordi bifigurerne faktisk er filmens mest interessante. Især Mester Ildslugers to korrupte og sleske håndlangere, Ræv og Kat, er fantastiske. Som Pinocchios falske venner prøver de at franarre ham fire guldstykker og ender med at forsøge en brutal mordbrand! Rikke Bilde og Peter Røschke leverer stemmerne til de to pelsdyr, og det gør de helt suverænt. Ræv er snu og indsmigrende, mens Kat er fantasifuldt veltalende på bedste Filurkat-maner. Det svindlende makkerpar er uden tvivl filmens bedste (og værste) bekendtskaber.

Pinocchio fremstår som en mere eller mindre vilkårlig samling af enkeltbegivenheder, ulykker og forviklinger. Historien fortælles kluntet og uden sans for at holde sammen på filmens store persongalleri.

Derfor er baggrundstegningerne også en af filmens største attraktioner. Lorenzo Mattotti, der står bag filmens design, sætter scenen med en gnidret og meget ekspressiv streg. Toscanas rullende bakker og gamle bjerglandsbyer bliver levende og varme på en måde, som Pinocchio, Geppetto og alle deres bekendtskaber aldrig rigtig bliver.

Pinocchio er Enzo D’Alòs forsøg på at føre den ikoniske trædukke tilbage til en italiensk tradition. Der er tydelig inspiration fra 1500-tallets commedia dell'arte-teater med besøg af figurer som Harlekin og Pulcinella.

Desværre bidrager det kun til at gøre udtrykket mere prætentiøst og selvhøjtideligt. Det kan være en stor styrke i en børnefilmat holde igen på komikken. Ikke alt behøver at være jokes og slapstick. Men med undtagelse af Ræv og Kat mangler Pinocchio simpelthen humor. Filmen svælger i det tragiske uden at give komikken den plads, som fortællingen kræver – Pinocchio bliver bare for lækkert sørgelig.

Land:

Italien, Belgien, Frankrig

År:
2012

Instruktør:
Enzo D’Alò

Manuskript:

Enzo D’Alò og Umberto Marino

Medvirkende (danske stemmer):

Mads Dueholm, Nis Bank-Mikkelsen, Rikke Bilde, Søren Sætter-Lassen, Jens Jacob Tychsen

Spilletid:

75 min.

Aldersgrænse:

Tilladt for børn over 7 år

Premiere:
20. februar 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
08. feb. 2018
Coco

Coco

Biografanmeldelse
31. aug. 2017
Biler 3

Biler 3

Streaminganmeldelse
27. juni 2017
Okja

Okja

Biografanmeldelse
02. maj 2017
Your Name

Your Name

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten