Biografanmeldelse
08. juni 2021
Peter Kanin hopper hjemmefra
Peter Kanin bliver deprimeret og begynder at lave ballade i byen, da en forlagsredaktør foreslår, at kaninen skal gøres til skurk i en bogserie om ham. Foto | Columbia Pictures

Peter Kanin hopper hjemmefra

Animeret kaninhelt vender tilbage i en film, der med intens nuttethed skildrer eksistentielle konflikter i børnehøjde.

Af Rikke Schubart

Peter Kanin hopper hjemmefra handler om Beatrix Potters elskede Peter Kanin, der er gået under jorden for ikke at blive flået levende og derefter brændt under en global pandemi.

Nej, spøg til side.

Her er covid-19 og enhver anden hverdagsrealisme væk, så du kan roligt tage ungerne med i biografen til halvanden times intens nuttethed med sociale og eksistentielle konflikter i børnehøjde.

Hvad vil det sige at være en god kanin? En god søn? En god kammerat?

Mange er nok bekendt med Potters engelske børnebøger om Peter Kanin og hans familie og venner, der er blevet til legetøj, tv-serier og flere film. Den bliver også brugt til alskens merchandise og er senest filmatiseret som live-action med Peter Kanin i 2018.

I Potters første bog blev Peter fanget, da han stjal grøntsager fra McGregors have. Historien blev i Peter Kanin udvidet med et romantisk drama mellem Thomas (McGregors barnebarn spillet af Domhnall Gleeson) og tegneren Bea (Rose Byrne).

Thomas vil smide kaninerne ud og sælge ejendommen, mens Bea vil beskytte dyrene og naturen. Det endte selvfølgelig med kærlighed, økologi og Beas børnebøger om Peter Kanin.

Peter Kanin hopper hjemmefra åbner med stort bryllup og en jaloux Peter, der har svært ved at acceptere sin reservefar, Thomas. Det centrale tema – og filmens eksistentielle konflikt – er behovet for anerkendelse.

Peter og vennerne må spise af alle havens grøntsager, blot ikke Thomas’ flotte røde tomater. Thomas har sagt sit job på et stort forlag op for i stedet at udgive Beas børnebøger.

Det skaber problemer, da hans tidligere chef og forlagsredaktør Nigel (David Oyelowo) tilbyder Bea at udgive på sit forlag, der står klar med den store kommercielle mølle. Der er lagt op til bogserie, computerspil og tv-serier, sociale medier med Instagram og YouTube og influencers, ja, hele moletjavsen!

Bea og Thomas og kaninerne er til møde med Nigel, der foreslår at gøre Peter til skurk. For Peter er jo en selvoptaget og dominerende kanin, som stjæler opmærksomheden uden tanke på andre – hårde ord at lægge kaninøre til.

En deprimeret Peter forlader mødet og hopper ud i storbyen, hvor han møder den ældre kanin Barnabas, der kendte Peters far og har en flok venner, der er tyve. Sammen med Barnabas begynder Peter at opføre sig som den skurk, folk vil gøre ham til, men undervejs lærer han nogle vigtige livslektier.

Der hænger en irriterende moralsk pegefinger over filmen, som skærer alle pointer ud i pap.

Du må ikke stjæle. Du må ikke svigte din familie og dine venner. Og, nej, du er ikke verdens navle. Det sidste er en millennium-generationskritik, der stadig er aktuel.

Og så står fortællingen stille i filmens midterste halve time, hvor vi har forstået konflikten og bare venter på, at katastrofen indfinder sig. Alligevel har Peter kanin hopper hjemmefra meget at byde på for et yngre publikum.

De psykologiske dynamikker er skildret præcist. Thomas er irriterende, men kun lige så selvoptaget som hovedpersonen. Bea bliver forført til at skrive under på den store forlagskontrakt, men ved jo godt, at Peter ikke er nogen skurk.

Og så spiller alle de menneskelige medvirkende indlevende i det delvist animerede univers. Gleeson er perfekt castet som Thomas og leverer en effektiv kombination af manisk kontrol og veltimet komik. Byrne er charmerende som lovligt tilgivende Bea, mens Oyelowo brillerer som glatte Nigel, der som en anden djævel lokker med succes og penge.

Men hjemme er bedst, og drømmen om rampelyset leder os i fordærv.

Heldigvis fungerer filmen ikke kun som advarsel, men også som muntert spejl. Det meste af tiden går med Peters fejltrin og forkerte valg, indbrud og røverier, herlige ødelæggelser af pæne hjem og forfølgelser gennem storbyens gader.

Børn vil elske Peter Kanin hopper hjemmefra.

Titel:
Peter Kanin hopper hjemmefra

Originaltitel:
Peter Rabbit 2: The Runaway

Land:
USA

År:
2020

Instruktør:
Will Gluck

Manuskript:
Will Gluck, Patrick Burleigh

Medvirkende:
James Corden, Rose Byrne, Domhnall Gleeson, Margot Robbie, Elizabeth Debicki

Spilletid:
93 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
10. juni

Relevante artikler

Biografanmeldelse
22. mar. 2018
Peter Kanin

Peter Kanin

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. juli 2025
Kvinderne på balkonen

Kvinderne på balkonen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten