Biografanmeldelse
23. nov. 2016
Peddersen og Findus: Den bedste jul nogensinde
Findus er stærkt opsat på at få den bedste jul nogensinde i den anden tyske filmatisering om det populære svenske makkerpar. Foto | Mathias Neumann

Peddersen og Findus: Den bedste jul nogensinde

Sven Nordqvists populære børnebøger rammer atter biograflærredet i en uskøn blanding af computeranimation og menneskeskuespil.

Af Felix Rothstein

Det er, som om filmproducenters kvalitetskrav tager et akut dyk, når december nærmer sig. I hvert fald er der langt mellem de gode – eller bare mellemgode – julefilm, og den anden tyskproducerede film om Peddersen og Findus er ingen undtagelse.

Filmen, der bygger på svenske Sven Nordqvists populære børnebøger, følger den gamle enspænder Peddersen og hans livlige kat Findus og deres juleforberedelser et sted i de svenske skove.

Findus har store juleplaner.

Sammen med Peddersen skal han skurre gulvet, bage peberkager, pynte op, fælde et juletræ og købe ind til julefesten, så de både har skinke, sylte og chokoladebudding. Men da Peddersen slår foden i et slemt kælkeuheld, bliver julehyggen pludselig bragt i fare.

Instruktøren er tysk-iranske Ali Samadi Ahadi, der også var manden bag Peddersen og Findus: Den lille drillepind fra 2014. Men han formår ikke at overføre billedbøgernes idérigdom og charme til filmlærredet.

Mens schweiziske Stefan Kurt lægger krop til gamle Peddersen, leverer garvede skuespillere som Per Pallesen og Lars Knutzon rutinepræstationer som henholdsvis Peddersen og naboen Gustavsens stemme. Unge Vitus Magnussen gør det udmærket som Findus’ danske stemme, men der er ikke megen hjælp at hente i Thomas Springers joke-fattige manuskript.

I slapstick-afdelingen går det noget bedre.

Sammen med Peddersens hæsblæsende kælkeulykke er de få, opspeedede montagescener, hvor figurerne optræder mange gange i samme billede, vellykkede med deres hysterisk farceagtige præg.

Desværre fylder det for lidt og den tandløse hygge for meget. Helt slemt bliver det, da filmen slutter i en ualmindeligt umusikalsk scene. Måske skulle idéen om Bollywood på bondesvensk være droppet.

Filmen bygger på flere af Sven Nordqvists bøger og låner blandt andet fra Jul hos Peddersen og Nissemaskinen. Og de tyske filmskabere har arbejdet sammen med forfatteren. Og selv om det stadig føles mærkeligt, når billedbøger eller tegneserier bliver omsat til menneskefilm, er det tydeligt at Peddersen og Findus: Den bedste jul nogensinde rent visuelt er tro mod bogforlægget.

Peddersens hat har det helt rigtige knæk, og Findus’ smækbukser har den helt rigtige grønne farve. Og selv om Peddersen og Findus: Den bedste jul nogensinde egentlig er en tysk film, rammer den ret godt de gængse danske forestillinger om broderfolket: røde træhuse, peberkager og skærgårdsidyl for alle pengene. Man venter bare på, at Emil og Pippi kigger forbi.

Alligevel er der noget, som er ved siden af.

Findus, der med undtagelse af de mærkelige bifigurvæsener, Buklerne, er eneste animerede indslag, virker decideret fejlplaceret. Den ellers så elskelige kat virker af og til helt uhyggelig, når den står der med sine store, computergenererede øjne i et landskab, som ligner scenografien til et halvsløjt børneteaterstykke.

Samspillet mellem animation og live action fungerer kun sjældent, og det er med til at forstærke indtrykket af en film, der simpelthen ikke har sat barren højt nok.

Budskabet om at give og modtage, om venskab og naboskab, er velmenende, men så meget desto mere fortærsket. Og Den bedste jul nogensinde er desværre ikke den bedste til noget som helst.

Überhaupt.

Titel:
Peddersen og Findus: Den bedste jul nogensinde

Originaltitel:
Pettersson und Findus: Das schönste Weihnachten überhaupt

Land:
Tyskland

År:
2016

Instruktør:
Ali Samadi Ahadi

Manuskript:
Thomas Springer

Medvirkende:  Stefan Kurt, Per Pallesen, Vitus Magnussen, Max Herbrechter, Lars Knutzon, Marianne Sägebrecht, Judith Rothenborg

Spilletid:
82 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
24. november

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
08. feb. 2018
Coco

Coco

Biografanmeldelse
31. aug. 2017
Biler 3

Biler 3

Streaminganmeldelse
27. juni 2017
Okja

Okja

Biografanmeldelse
02. maj 2017
Your Name

Your Name

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten