Serieanmeldelse
12. dec. 2024
No Good Deed

Lisa Kudrow og Ray Romano er højtelskede for deres roller i ikoniske 90’er-sitcoms, og nu tørner de sammen som ægteparret Lydia og Paul, der bliver hvirvlet ind i et mordmysterie. 

Foto | Netflix Studios

No Good Deed

Stjernespækket Netflix-serie går med mørk komik og sæbeopera Desperate Housewives i bedene, men mangler det bankende hjerte mellem løgne og traumer.

Af Nicki Bruun

Ingen god gerning går ustraffet hen.

Det er den danske oversættelse af det amerikanske udtryk ”no good deed goes unpunished”, som Netflix’ seneste skud på seriestammen låner sin titel fra.

Betydningen er, at venlighed alt for sjældent bliver tilbagebetalt med venlighed. Men vi er ude i et ordspil, for ”deed” betyder også skøde.

Det er nemlig småt med gode gerninger i No Good Deed, hvor omdrejningspunktet er et smukt gammelt hus, der er blevet sat til salg. Den handler vanen tro for den moderne serieverden om en flok knap så sympatiske, men superprivilegerede mennesker i et velhaverkvarter i Los Angeles.

Men modsat nogle af tidens bedste serier som Succession og The White Lotus bliver de rige denne gang ikke ristet over sagte ild. Satiren er skiftet ud med en kulørt krimihistorie, som med et mord og velplacerede cliffhangers udfoldes undervejs i de otte afsnit af en god halv time hver.

Tre par kæmper for at blive de nye ejere af drømmehuset, og rollelisten vil få mundvandet til at løbe for de fleste seriefans.

Lisa Kudrow og Ray Romano er højtelskede for deres roller som henholdsvis skøre Phoebe og sarkastiske Raymond i de ikoniske 90’er-sitcoms Venner og Alle elsker Raymond. Det er i sig selv sjovt at se de to stjerner over for hinanden 30 år efter gennembruddet, men der er mere end et par kurrer på tråden for deres ægtepar Lydia og Paul, som har sat huset til salg.

Lydia er tidligere klassisk pianist, men hun har ikke kunnet spille, siden teenagesønnen døde i huset på mystisk vis for nogle år tilbage. Hun er fyldt op af sorgen og prøver at holde mindet om sønnen i live. Det gør hun så effektivt, at hun mærker hans tilstedeværelse, når lyset blinker på hans barndomsværelse.

Derfor vil hun blive boende i huset, mens Paul for alt i verden vil væk fra det sted, hvor han også selv er vokset op og er spækket med traumer. I det hele taget er der fuld bingoplade på løgne og traumer for samtlige involverede.

Rundt om Lydia og Paul ses morsomme mennesker som Luke Wilson og Linda Cardellini. De er naboparret, der er henholdsvis tidligere sæbeopera-skuespiller og professionel trofækone, som effektivt bruger pengene i den stadig mere slunkne sparegris. De vil gerne skifte deres moderne monstrum ud med den mere klassiske villa, men får kamp til stregen af et afroamerikansk par med et barn på vej samt et lesbisk par, der kæmper for at blive gravide.

Serien befinder sig i spændingsfeltet mellem mørk komik og suspensefyldt drama. Desperate Housewives er velsagtens den mest kendte titel i det nabolag, hvor et større ensemble bindes sammen geografisk, men serieskaber Liz Feldman har også erfaring med genren fra sin tidligere serie Dead to Me.

Alle ingredienser til en medrivende serie er der, men desværre går delene ikke helt op i en højere enhed. Manuskriptet byder på kløgtig dialog, men det lyder ikke som noget, der faktisk ville komme ud af munden på seriens personer. Der er en masse hjerne, men man savner det bankende hjerte.

Karaktererne er ikke stærke nok til, at man for alvor engagerer sig i deres trængsler, så spændingsmotoren kommer på overarbejde i forsøget på at opveje det. Og fordi krimiplottet samtidig ikke efterlader én med kæben nede på gulvet, sidder man i stedet tilbage med en noget flad fornemmelse.

Eskapistisk underholdning skal der være plads til, men med sit fokus på dystre emner og flirten med spiritualitet lægger No Good Deed op til mere, end den forløser.

Det gibber ganske vist lidt, da Pauls bror Mikey (Denis Leary) nyligt ude af fængslet pludselig får blodet til at sprøjte ved højlys dag. Men der går ikke længe, før seriens tone skifter fra det overraskende til det temmelig forudsigelige.

På den måde passer No Good Deed fint ind i en serietendens, hvor folkene bag næsten er blevet for dygtige til at køre en glat produktion med velsmurte dele i et plotmaskineri. Hemmeligheder afsløres med dydig timing, og alle følger et udviklingsspor, hvor de kan spejle sig i hinanden.

Det er velkomponeret håndværk, men man mærker aldrig den charmerende sjæl i det flotte hus, som alle taler om.

Titel:
No Good Deed

Land:
USA

År:
2024

Instruktør:
Silver Tree, Liz Feldman

Manuskript:
Madie Dhaliwal, Liz Feldman, Cara DiPaolo, Kelly Hutchinson, Zora Bikangaga, Crystal Jenkins, Bruce Eric Kaplan

Medvirkende:
Lisa Kudrow, Ray Romano, Linda Cardellini, Luke Wilson, Denis Leary

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 30 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
12. december på på Netflix

Relevante artikler

Serieanmeldelse
24. juli 2024
Time Bandits

Time Bandits

Biografanmeldelse
09. juli 2024
Fly Me to the Moon

Fly Me to the Moon

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten