Biografanmeldelse
26. jan. 2023
Meter i sekundet
Da Rasmus (Thomas Hwan) bliver ansat som skrivelærer på en højskole, befinder Marie (Sofie Torp) sig pludselig i de korte sætningers land, som det jyske samfunds døbes. Foto | Martin Dam Kristensen

Meter i sekundet

Filmatisering af succesbog indfanger forlæggets skævt morsomme tone, men lykkes for alvor takket være en kreativ og nuanceret skildring af en kompleks kvinde.

Af Nicki Bruun

Stine Pilgaards Meter i sekundet ramte i 2020 det danske bogmarked med en sådan kraft og sproglig legesyge, at bølgerne skabte efterdønninger et godt stykke ud over den kreative klasses parnas.

Forfatteren vandt De Gyldne Laurbær for bestselleren, hvor en navnløs kvinde flytter med kæreste og barn til den vestjyske lilleby Velling. Her har kæresten fået job på en højskole, og mens han hives ind i fællesskabet, kæmper hun for at finde sig til rette.

I filmatiseringen af Meter i sekundet – som selvfølgelig måtte komme – har hovedpersonen et navn. Marie Jønsson er festens midtpunkt på åbningsscenens københavnske bodega. Som kæresten tørt bemærker: Hun bruger 25 minutter på at hente øl, fordi hun skal snakke med alle og opfordre et ungt par til at kysse hinanden.

Der går dog ikke lang tid, før hun befinder sig i de korte sætningers land, som bogen døbte det jyske samfund, hvor ordene er langt færre.

Manuskriptforfatterne Jenny Lund Madsen og Ida Maria Rydén er lykkedes med den svære kunst at omskrive en bog til en film, der er helt sin egen uden at miste forlæggets tone.

Det skyldes især, at de har skabt en troværdig hovedperson, hvis indre og ydre rejse man nyder at være med på.

Sofie Torp har gjort lynkarriere som en af Danmarks nye stjerner.

Efter det prisvindende gennembrud som bekymret søster i Ser du månen, Daniel har skuespilleren været her, der og alle vegne. Hun vandt ved Ekko Shortlist Awards for sin pragtpræstation i kortfilmen Dronning Ingrid, spiller passioneret sekretær i DR-serien Carmen Curlers og kunne senest opleves i biografen som babyklar karrierekvinde i Lykkelige omstændigheder.

Sofie Torp bobler over af den ubeskrivelige kvalitet, som de fleste dygtige skuespillere besidder i større eller mindre omfang.

Hendes charmerende tilstedeværelse får både humor og alvor til at vække genklang. Man kan se sig selv i Marie, selv om hun er ekstraordinært dårlig til at køre bil og mere festglad end de fleste.

Meter i sekundet er primært Sofie Torps film, men hun bliver spillet varm af et veloplagt ensemble. Først og fremmest har hun et kærligt samspil med Thomas Hwan, der som Maries kæreste Rasmus – ansat som skrivelærer på højskolen – beskriver den lokale købmand som et haikudigt.

Filmen er fuld af sprælske birollefigurer, der er skæve på grænsen til at være mere tegneserieagtige end menneskeligt engagerende.

Bodil Jørgensen er herlig som dagplejemoren Maj-Britt, der kan ”vulke” enhver trøje og bager blå boller hjemme i køkkenet.

Christian Tafdrup spiller følsomme Sebastian, der har fundet glæden i provinsen ved at lave sit eget knækbrød og afsøge lyden af skrald, der rammer gulvet. Han står som inkarnationen af indre fred, der er i skarp kontrast til Maries utilpassede facon.

Hendes lumre humor og konstant ironiske tilgang til livet rammer skævt både i forhold til Vellings beboere og de politisk bevidste elever på højskolen.

”Tal aldrig om sex,” lyder rådet til Marie fra tv-værten Anders Agger, der bor i lokalsamfundet og spiller en lille, men afgørende rolle. Han agerer indgang til at forstå, hvordan man gebærder sig i mødet med det fåmælte folk på den jyske vestkyst.

I sin brevkasse kan Marie dog få afløb for noget af den samtalelyst, der ikke bliver stimuleret af hverdagens møder og interaktionen med sønnen. Et år gammel stadig bliver han kaldt Muh, fordi det er den eneste lyd, han kommer med.

Med film som En kort en lang, Fidibus og All Inclusive har Hella Joof stået bag originale komedier. Denne gang må instruktøren forholde sig til et bogforlæg, som en masse mennesker mener noget om, og hun forløser både den lille og store historie.

På overfladen handler det om massive kulturforskelle i ellers lille og homogene Danmark. Men under den morsomt iscenesatte fernis gemmer sig en fortælling om ensomhed og det ikke at føle sig hjemme, såvel geografisk som i sin egen krop.

Meter i sekundet lykkes med at få én til at grine højt og gå hjem med hovedet fuld af tanker om livet i al dets fejlbarlige lethed.

Titel:
Meter i sekundet

Land:
Danmark

År:
2023

Instruktør:
Hella Joof

Manuskript:
Jenny Lund Madsen, Ida Maria Rydén

Medvirkende:
Sofie Torp, Anders Agger, Bodil Jørgensen, Thomas Hwan, Lotte Andersen, Maria Rossing, Christian Tafdrup, Johanne Louise Schmidt

Spilletid:
107 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
2. februar

Relevante artikler

Nyhed
26. jan. 2022
DR-vært går til filmen

DR-vært går til filmen

Biografanmeldelse
19. dec. 2018
Happy Ending

Happy Ending

Biografanmeldelse
24. dec. 2014
All Inclusive

All Inclusive

Biografanmeldelse
03. okt. 2012
Sover Dolly på ryggen

Sover Dolly på ryggen

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten