Biografanmeldelse
23. nov. 2021
Last Night in Soho
Attenårige Eloise (Thomasin McKenzie, tv.) bliver draget ind i en fortryllet verden, hvor hun optræder i skikkelse af natklubsangeren Sandy (Anya Taylor-Joy). Foto | Parisa Taghizadeh

Last Night in Soho

De swingende 60’ere dækker over en grum virkelighed i Edgar Wrights tryllebindende gyser, hvor en ung modestuderende plages af skrækindjagende fortidsvisioner.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

En halv time inde i Last Night in Soho har virkeligheden allerede slået skår i de swingende London-drømme, som den attenårige modestuderende Eloise (Thomasin McKenzie) har med sig fra mormors plader og idolplakater på pigeværelset.

Storbyens jag fik Eloises mor til at begå selvmord, advarer mormoren, og den nedrige hakkeorden på kollegiet bliver også hurtigt for meget for Eloise.

Hendes værelseskammerat er en sprudlende alfamobber frit efter Mean Girls, så Eloise søger tilflugt i et knirkende romantisk loftskammer udlejet af den kontante gamle Frøken Collins.

Første nat på det nye værelse drømmer hun sig tilbage til 1965, hvor Sean Connery byder velkommen fra en gigantisk biografplakat for Thunderball, og portiererne i den mondæne natklub Café de Paris viser vej ned i syndens elegante hule.

Eloise er ikke længere Eloise!

Hun er med drømmelogik forvandlet til sangerspiren Sandy (Anya Taylor-Joy), der bliver forført på dansegulvet af den smarte manager Jack.

Det er en bravurscene, hvor også instruktør Edgar Wright forfører publikum med en svimlende koreograferet optagelse uden klip. Matt Smith danser med en drink i hånden og en smøg i mundvigen, Anya Taylor-Joy fører an og skiftes nu og da ud med Thomasin McKenzie, mens velourhulens stilige klientel passer deres i baggrunden.

Det har kostet sved og tårer, for ikke at nævne et imponerende dagsbudget, at få den scene i kassen, men den sætter sig også i kroppen.

Edgar Wright har altid haft et forrygende dynamisk filmsprog. Fra de energiske whip pans i Cornetto-trilogien, der startede med Shaun of the Dead, til de heftige actionsekvenser i Scott Pilgrim vs. the World og Baby Driver, hvor hvert et kung fu-slag eller hjulspin falder i takt til musikken.

I Last Night in Soho spiller han med filmmusklerne for at få 60’erne til at svinge. Fortællingen bliver hjulpet godt på vej af prangende produktions- og kostumedesign og smukt sensuelle billeder leveret af den sydkoreanske fotograf Chung-hoon Chung.

Eloise finder selvtillid ved at spejle sig i Sandy, lige indtil hun de følgende nætter ser, hvad sangerdrømmene koster hende. For Jack er djævlen med pomadehår, en glat alfons, der presser Sandy i seng med den ene stodder efter den anden.

Snart forvandles Eloises drømme til mareridt. Det forfølger hende i fuldt dagslys, mens hendes studiekammerater tror, hun er ved at gå fra forstanden. Er fortidsvisionerne virkelige?

Roman Polanskis vanvids-thriller Repulsion har været en vigtig inspirationskilde for Last Night in Soho. Men Edgar Wright skruer også op for gotik og giallo-lys, da han udstiller den indbydende fortid som et fornedrende troldspejl.

Manuskriptet, som instruktøren har skrevet sammen med Krysty Wilson-Cairns, trækker på en stolt engelsk horrortradition, hvor distingverede thrillere fra det legendariske Hammer-studie står side om side med 70’er-gysere som Nicolas Roegs Rødt chok og italienske eksilproduktioner som Mario Bavas Blood and Black Lace.

For da slet ikke at tale om de sikkert hundredvis af smalle eller glemte genrefilm, filmnørden Edgar Wright også trækker på.

Men kernen i Last Night in Soho er den gamle traver om en ung kvinde, der går til grunde i mødet med storbyens fristelser. En populær genre i 60’erne, hvor film som A Taste of Honey og Beat Girl advarede om, at frigjorte kvinder ikke kan tage vare på sig selv.

Det unge stjernefrø Thomasin McKenzie, der brød igennem i Debra Graniks vildmarksfilm Leave No Trace, er skrøbeligt blåøjet som Eloise, mens Anya Taylor-Joy finder ind til en vidende kynisme som Sandy.

Sandys tragiske karriere bliver en #MeToo-påmindelse om, at fortiden ikke er så rosenrød, som vi husker den. Men nutidssporet, hvor fortiden lurer i form af gamle stjerner som Terence Stamp og Diana Rigg, kan føles lidt ufarligt til sammenligning.

Nok er Eloises visioner skrækindjagende, men hun har også den uforbeholdent søde klassekammerat John (Michael Ajao) at støtte sig til, og den afsluttende sløjfe på historien er en anelse letkøbt.

Men det er en mindre anke.

For hvis Edgar Wright er en dygtig, men noget konservativ forfatter, er han til gengæld en genial æstetiker. Last Night in Soho er den mest labre prestigegyser siden Guillermo del Toros Crimson Peak, et farvebadet mareridt vakt til live med uovertruffen teknisk snilde.

I biografsalens mørke bliver man fuldkommen opslugt.

Titel:
Last Night in Soho

Land:
England

År:
2021

Instruktør:
Edgar Wright

Manuskript:
Edgar Wright, Krysty Wilson-Cairns

Medvirkende:
Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy, Matt Smith, Terence Stamp, Diana Rigg

Spilletid:
116 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
25. november

Relevante artikler

Venedig 2021
05. sep. 2021
Giallo og gys i Soho

Dag 4: Giallo og gys i Soho

Biografanmeldelse
28. juni 2017
Baby Driver

Baby Driver

Biografanmeldelse
13. nov. 2013
The World’s End

The World’s End

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten