Biografanmeldelse
02. jan. 2023
Kagefabrikken
Familien Agger forsøger først at holde sammen for at redde deres kagefabrik fra konkurs, men det viser sig særdeles vanskeligt, da udfordringerne hober sig op. Foto | Rolf Konow

Kagefabrikken

Kompromisløs dramatiker filmdebuterer med vildtvoksende satire, hvor en perlerække af danske skuespillere får plads til at bevæge sig ud i det absurde.

Af Nicki Bruun

Dansk film er slet ikke så homogen en størrelse, som den ofte bliver skudt i skoene. Alligevel føles Kagefabrikken som noget helt anderledes.

Filmen har en tone placeret i et krydsfelt mellem kulsort humor og endnu mørkere tragedie. Det kan man jo sige om mange film, men Kagefabrikken overrasker på måder, som ikke er set før i dansk film.

Det er en både ujævn og underskønt provokerende stikpille, der smutter mellem fingrene på én som en af de sukkerbomber, filmens kagefabrik producerer.

Den satiriske komedie er centreret omkring familien Agger, der driver kagefabrikken Borgsø. Fabrikken er på randen af konkurs, og da familiedynastiets patriark Niels er gået i hundene, henter hans kone Else datteren og svigersønnen hjem for at hjælpe med at komme tilbage på ret køl.

Niels får dog livslysten tilbage, da han forelsker sig i kagefabrikkens irakiske rengøringskone Zeinab. Derefter bevæger filmen sig ud ad mere og mere underholdende vildveje, mens man som publikum er lige dele rundforvirret og opløftet.

En perlerække af danske skuespillere giver filmen dirrende liv med præstationer, der får plads til at bevæge sig ud i det absurde.

Nicolas Bro gør brug af hele sin fysik som Niels. Han går med hud og hår ind i det nye forhold med muslimske Zeinab, som også hjælper ham med at udbrede den danske kagefabrik i den arabiske del af verden.

Emma Sehested Høeg og Andreas Jebro spiller henholdsvis datter og svigersøn, der vælter ind ad døren og leverer et hav af smarte salgstaler om at forny familievirksomheden.

De vil lancere en ny slankekage, men bliver altså overhalet indenom af entreprenante Zeinab. Svenske Bahar Pars spiller rollen med usvigeligt overskud og et glimt i øjet, mens altid herlige Tina Gylling Mortensen er fornøjelig som Else, der har svært ved at finde en grimasse, der kan passe.

Zaki Youssef er lårklaskende morsom som Zeinabs bofælle, der tager røven på Niels ved at påstå, at han er hendes fætter, som hun blev tvangsgift med som niårig.

Scenerne udspiller sig i deres helt eget tempo og med en livgivende uforudsigelighed.

49-årige Christian Lollike har på de skrå brædder gjort det til sit varemærke at stikke fingeren ind i de åbne sår, der er allermest betændte. Dramatikeren har de seneste tyve år lavet teaterstykker om så sprængfarlige emner som terror og voldtægt, mens hans filmdebut på overfladen er noget lettere.

Lollike skrev Kagefabrikken som teaterstykke i 2013, og det er blevet sat op på både Det Kongelige Teater og Aarhus Teater, hvor Lollike i en årrække var husdramatiker. Filmen har Lollike skrevet sammen med unge Sigrid Johannesen med en ambition om at ”prikke til danskernes fremmedangst og den fremadstormende sundhedsfanatisme”.

Det lykkes takket være et skiftevis underspillet og fabulerende filmsprog, der lader de overdrevne hændelser smelte lydefrit sammen med en nogenlunde genkendelig, dansk virkelighed.

Fotograf Manuel Alberto Claro, production designer Rikke Tvilum og komponist Jonas Struck er blandt stemmerne i den spraglede kakofoni af filmarbejdere, der har været med til at forløse Lollikes vision.

Det er faktisk lykkedes at holde fast i fortællingens teaterblod i overførslen til det store lærred. De kreative tanker får lov til at udfolde sig frit uden at blive holdt nede af en dramaturgisk spændetrøje, som ofte begrænser den filmiske fantasi.

En vild omgang flødeskumssex og den arabiske tv-station Al-Jazeera på besøg til et indslag om polygami i et dansk forstadshjem er bare et par af de sprælske handlingstråde, der giver filmen en pulserende nerve.

Det er ikke en film, der giver ved dørene. Kogt ind til essensen handler den nok om at være åben over for alt, men enhver vil med god ret kunne tolke sig frem til andre konklusioner.

Netop den drilske dobbelttydelighed gør Kagefabrikken til et uimodståeligt bekendtskab.

Titel:
Kagefabrikken

Land:
Danmark

År:
2022

Instruktør:
Christian Lollike

Manuskript:
Christian Lollike, Sigrid Johannesen

Medvirkende:
Nicolas Bro, Bahar Pars, Emma Sehested Høeg, Andreas Jebro, Tina Gylling Mortensen, Zaki Youssef

Spilletid:
107 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
5. januar

Relevante artikler

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten