Biografanmeldelse
07. mar. 2022
Hvidstengruppen II – De efterladte
Marie Bach Hansen og Laura Winther Møller (tv.) spiller søstrene Tulle og Gerda, der sammen med en fange kæmper for overlevelsen i et nazistisk kvindefængsel i Tyskland. Foto | Regner Grasten Film

Hvidstengruppen II – De efterladte

Fængende flot toer flytter fokus fra frihedskampens mænd til dens kvinder, men ureflekteret tyskerhad og hæmningsløs nationalisme trækker ned.

Af Bo Tao Michaëlis

Anne-Grethe Bjarup Riis’ Hvidstengruppen fortæller den heroiske og tragiske historie om den berømte jyske modstandsgruppe, der anført af familien Fiil fra Hvidstenkro er aktive under den tyske besættelse. 

Der bliver ikke sparet på patriotismen, særligt ikke den jyske, når der undervejs synges Jyden han æ stærk å sej

Hvidstengruppen er samtidig den første af Danmarks over 30 modstandsfilm, der foregår ude på landet og ikke i en mere eller mindre stor by med urban guerilla. 

Filmen blev i 2012 så stor en publikumssucces, at man vist roligt kan minde om, at den ender med mændenes henrettelse. Ti år senere begynder Hvidstengruppen II – De efterladte kun et par dage efter, da Bodil Jørgensens efterladte matriark, Gudrun Fiil, forgæves leder efter mændenes grave. 

I fiktionens verden varer Anden Verdenskrig for evigt. 

Kvinderne blev skånet døden, men enken Tulle Fiil og hendes lillesøster Gerda er dømt til tugthus i nazismens kvindefængsler syd for grænsen. 

Filmen følger deres rædsler fra fængsel til fængsel, mens vi synkront følger de overlevende hjemme på kroen i Hvidsten. Handlingen udspiller sig fra juli 1944 til befrielsen maj 1945, et lille år, hvor døden truer konstant. I galgen eller under guillotinen. Eller som offer for en af de mange følgesygdomme, mange bukkede under for i fangenskabets sidste vinter og vår. 

Filmen er helt i tråd med den gode tendens i mange bøger fra de senere år, der flytter fokus fra frihedskampens mænd til dens kvinder. Mødre, hustruer, kærester og søstre deltog også med livet som indsats. 

Hvor den første film fortæller om de farlige våbennedkastninger ude i den jyske provins, er den anden mere et fængselsdrama om overlevelse på trods. Den er realistisk og flamboyant, flot fotograferet med fængende optrin af den type, som præger internationale krigsfilm. 

Vi ser bombninger af Tysklands byer og fly, som beskyder de hvide busser med krigsfanger på vej til Danmark. 

Kvinderne oplever krigens rædsler med tørre tæsk på grænsen til tortur, tørst og hungersnød i en krigsførende nation på fatal retræte. Marie Bach-Hansen (Arvingerne og Hvide Sande) leverer som Tulle en prisværdig præstation som den seje kvinde, der vil genforenes med sit spædbarn hjemme på kroen. 

Lige så glimrende, nærmest scenestjælende, er Ellen Hillingsøe som den aristokratiske fange Monica Wichfeld, der gør modstand mod tyskerne med stilfuld arrogance og foragt. Og Bodil Jørgensen er som Gudrun Fiil igen hele Danmarks jydemor. 

Filmen har som den første en klang af klar kristen tro og en højlydt nationalistisk tone, hvor Jylland vitterligt er det danske hovedland. Men Norge kommer også med. Vi får endda en sangerdyst på vores og broderlandets nationalsange. 

Hvad der trækker gevaldigt ned i helhedsindtrykket, er – foruden de noget firkantede replikker – et gennemgående skurkagtigt billede af tyskere i almindelighed og de kvindelige tyske fangevogtere i særdeleshed. Med forbillede i Ilse – hunulven fra SS er de alle til hobe strikte sadister – søstersolidaritet er en by i Rusland. 

Med det fjendebillede kunne filmen lige så godt være drejet i 1945, hvor tyskerhadet var mere fordøjeligt. 

Filmens eneste gode tysker er en teenagesoldat, som har mistet sin familie. Danskerne er derimod alle – på nær en enkelt fedladen opportunist, der sælger flæsk til værnemagten – sympatisk fædrelandskærlige i sjæl og sind. 

Filmens sidste billeder er et hæmningsløst orgie af Dannebrogsflag, salmesang og andagtsfuld mindestund. 

Det er sikkert rigtigt og berettiget. 

Men fremstillingen virker for sentimental og salvelsesfuld i forhold til nutidens mere nuancerede syn på besættelsestiden. Det var ikke lutter danske helte, som sprang op og spændte bælte, og det er synd, at så flot en film skal tynges af ureflekteret tyskerhad og hæmningsløs nationalisme.

Titel:
Hvidstengruppen II – De efterladte

Land:
Danmark

År:
2021

Instruktør:
Anne-Grethe Bjarup Riis

Manuskript:
Torvald Lervad

Medvirkende:
Marie Bach Hansen, Bodil Jørgensen, Laura Winther Møller, Ellen Hillingsø

Spilletid:
130 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
10. marts

Relevante artikler

Nyhed
05. mar. 2012
Hvid­sten­grup­pen hitter i Jylland

Hvid­sten­grup­pen hitter i Jylland

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Fra samme instruktør

Biografanmeldelse
14. nov. 2021
Charlatan

Charlatan

Biografanmeldelse
07. aug. 2021
CODA

CODA

Cph:Dox 2021
02. maj 2021
The Last Shelter

The Last Shelter

Serieanmeldelse
18. jan. 2021
Lupin

Lupin

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten