Serieanmeldelse
27. dec. 2024
Greven af Monte Cristo

Sam Claflin er udmærket som gusten greve, men bedst som den stolte og enfoldige styrmand, han lægger ud med at være.

Foto | Palomar

Greven af Monte Cristo

Forfatteren Alexandre Dumas’ romantiske mesterværk er flot iscenesat af Bille August, men tempoet forsvinder i smukke interiører, og forfatterens spændingskurve savnes.

Af Bo Tao Michaëlis

Greven af Monte Cristo skrev Alexandre Dumas og sine medarbejdere fra 1844 til 1846 samtidig med bøgerne om De tre musketerer.

Romanen om den enfoldige sømand Edmond Dantès’ forvandling via fængsel i femten år til den noble, men kyniske hævner er litterært både en genistreg og et sjuskearbejde.

Bogen er betagende genial med sit raffinerede hævntogt på at ramme sine ofre indirekte. Dens galante kærlighedshistorie med håbløs adskillelse og bittert gensyn mellem Dantès og Mercédès gør den til et romantisk mesterværk.

Men med sit klichéprægede og gentagende sprog, der bidrager meget lidt til handlingens flow, og sine plotmæssige forgreninger, der fører ingen vegne hen, er romanen også mere monstrøs end meningsgivende.

Selv om Dumas motto for alle sin prægtige romaner var action et amour – drama og kærlighed – er der ret beset meget lidt af begge i Greven af Monte Cristo.

Derfor er det typisk for de fleste filmatiseringer af den udødelige roman, at man har ryddet op i handlingens lange morads. Man har tilsat noget action samt gjort kærlighedshistorien mere dyb og tragisk – ja, sågar også ladet de elskende få hinanden til sidst.

Det sidste sker i denne flamboyante serie, som er kompetent sat i scene af Bille August. Da vi ender på en klippetop, er der gået otte timer over lige så mange afsnit. Hele historien er stort set kommet med. Selv romanens romerske karneval – den midterste del, som de fleste adaptioner har skåret væk – er aget med i måske seriens mest dirrende afsnit.

Tricket med at ruinere et af ofrene via falske beskeder over den optiske telegraf får vi også – dog uden at serien forklarer denne før-elektriske kommunikationsform med store tårne, der sender tegn til hinanden.

Seriens første del, hvor Dantès narres af sine rivaler og fængsles af myndighederne, er optaget på Malta og smuk som vore egne guldaldermalerier fra samme periode.

I det hele taget er den første halvdel af serien den mest spændende. For da vi når til Paris, hvor hævnen skal spises kold, går serien også delvis kold. Tempoet forsvinder med de smukke interiører, det ligeledes smukke Paris og skuespillerne, der er smukke som påklædningsdukker.

Romanens dæmoniske Paris med parvenuernes prægtige palæer og de gotiske gader og grandiose boulevarder får sådan set hovedrollen. Det er i overensstemmelse med bogens intention, men ikke nødvendigvis noget, som gavner en film, hvis drive er raffineret handling inden for realistiske rammer.

Alexandre Dumas’ føljeton var oprindelig en samtidsroman med klare udfald mod regimets korruption, rænker og rævekager. Dem har serien solidarisk taget, men redelighed rimer desværre ofte på kedelighed.

Det bliver også tilfældet her.

Serien fungerer således bedst i sin uhyggelige skildring af Dantès’ fængselsophold i de skumle kassematter på fængselsøen. Her reddes han af munken Abbé Faria, som har fine manerer, og i rollen som munken leverer Jeremy Irons seriens bedste skuespilpræstation.

Sam Claflin er udmærket som gusten greve, men bedst som stolt og enfoldig styrmand. Vor egen Mikkel Boe Følsgaard spiller overskurken Gérard de Villefort og har sort bælte i at kunne skule slesk og skurkagtigt.

Franske Ana Girardot som Mercedes er køn at skue, men mangler den traurige sensualitet, som gør hende til handlingens sande tragedienne. Trofast i hjertet, selv svigtet af en mand, som mere og mere spiser sin hævn for kold.

Greven af Monte Cristo virker bedst, hvis man allerede har læst romanen og får genopfrisket den i etaper. Men Dumas’ koglende, homeriske og karismatiske spændingskurve savnes.

Titel:
Greven af Monte Cristo

Land:
Frankrig, Italien

År:
2024

Instruktør:
Bille August

Manuskript:
Greg Latter, Sandro Petraglia

Medvirkende:
Sam Claflin, Blake Ritson, Robin Greer, Jeremy Irons, Mikkel Boe Følsgaard

Spilletid:
Otte afsnit af 50 minutter

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
20. december på DRTV

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten