Biografanmeldelse
30. sep. 2015
Far til fires vilde ferie
Lille Per og Onkel Anders er endnu engang ude på løjer i den syttende Far til fire-filmserien. Foto | Karina Tegnberg

Far til fires vilde ferie

Far til fire-serien bør enten moderniseres eller være gennemført nostalgisk. At forsøge sig med begge resulterer i noget argt juks.

Af Ida Rud

Børnefilm må godt være banale, men de skal holde sig for gode til at tale ned til de mindste biografpublikummer.

Det kan man desværre ikke sige om det nyeste skud på Far til fire-træet, hvis grundlæggende præmis er så åndssvag, at der næppe er mange, der hopper på den.

Far, ungerne og onkel Anders låner fru Sejersens sommerhus ved Vesterhavet. Da de kommer frem, undres de alle sammen over, at deres sære, hippieagtige nabo har et overmoderne sommerhus indrettet med alt det dyreste af dansk design. Selv om nøglen ikke ligger under måtten, bryder de ind og gør sig til rette.

Helt ærligt: Enhver blandt publikum har gennemskuet, at det ikke er fru Sejersens sommerhus. Og det er altså meget besynderligt, at der ikke bare er én i flokken, som kommer i tvivl.

Kunne Lille Per i det mindste ikke have pippet op om, at der må stikke et eller andet under? Så havde han været fornuftens stemme, hvilket sikkert havde begejstret kernepublikummet.

Ind træder Søs Egelind i rollen som forsmået sommerhusejer. Og hun er dum, som voksne ofte er det i børnefilm. Politiet er inkompetente, og filmens forbryderpar er selvfølgelig småt begavede københavnertyper, der minder om tyveknægtene i den oprindelige Krummerne.

Far til fires vilde ferie er nummer to i den fjerde generation af de gammelkendte familiefilm, der blev undfanget i 1950’erne. Hvor forgængeren fra 2014, Onkel Sofus vender tilbage, var mere charmerende i sin bevidst tilbageskuende facon med dyrskuer og ko-kaos, sætter den nye film sig imellem to stole.

Den reklame-yndige køretur fra Sjælland til Vadehavet ledsages af en jazzet udgave af Det er sommer, det er sol, og det er søndag, som bliver sunget af skuespillerne. Men senere er der en kækt technoagtig musik, som ledsager en actionmættet strandscene.

Mest modstridende har man insisteret på at bevare onkel Anders som en kopi af Peter Malberg nationalklenodie af en rolle. Kurt Ravns udgave er bagstræbende nostalgisk, men man burde have opdateret ham og bevaret det excentriske på en ny måde.

Fru Sejersen spilles af Kirsten Lehfeldt, efter at Bodil Jørgensen kom alvorligt til skade under optagelserne. Lehfeldt når ikke Jørgensens akavede højder, men hun er den eneste voksne skuespiller, der lader til at tage sin rolle seriøst.

”Du ligner en høne, vi havde engang. Men den endte i tarteletterne,” er hendes skønt tørre kommentar til Søs (Emilie Werner Semmelroth), der uden grund ikke længere er limen, der holder familien sammen, men mut og usikker.

Mie og Ole er derimod grønspætteagtigt handlekraftige, og det bliver enerverende, som de smiler om kap med solen.

Det bedste ved filmen er fru Sejersen sommerhus, der er en charmerende retro-støvet, gammel campingvogn. Men der må sås tvivl om, hvorvidt nutidens børn kan se charmen i at slå røven i et udendørslokum.

Det Danske Filminstituts nye konsulent, Mikkel Munch-Fals, var forleden ude med riven efter, hvad han kalder ”kulturel nekrofili”. Det var blandt andet møntet på Far til fire-opkogningen, og i dette filmtilfælde må jeg bakke ham op.

Hvis man ikke bliver i stand til overbevisende at sætte far og ungerne ind i en moderne kontekst, bør producenten og Filminstituttet lade dem hvile i fred.

Titel:
Far til fires vilde ferie

Land:
Danmark

År:
2015

Instruktør:
Giacomo Campeotto

Manuskript:
Jens Korse, Giacomo Campeotto

Medvirkende:
Jesper Asholt, Kurt Ravn, Kirsten Lehfeldt, Sigurd Phillip Dalgas, Søs Egelind

Spilletid:
80 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
1. oktober 2015

Relevante artikler

Nyhed
24. sep. 2015
Producent oprørt over filmkonsulent

Producent oprørt over filmkonsulent

Nyhed
18. juni 2014
Bodil Jørgensen kvæstet på filmset

Bodil Jørgensen kvæstet på filmset

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
01. nov. 2025
It: Welcome to Derry

It: Welcome to Derry

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten