Cph Pix 2018
02. okt. 2018
In Fabric
Sheila (Marianne Jean-Baptiste) iklæder sig en smuk, rød kjole i Peter Stricklands In Fabric, men det skulle hun aldrig have gjort. Foto | Ari Wegner

In Fabric

I sin gyserkomedie har Peter Strickland et godt øje for virkelighedens absurditeter og finder humoren i en forbandet rød kjole, som Sidse Babett Knudsen bærer undervejs.

Af Nicki Bruun

En vaskemaskine går bersærk og afbryder et ikke videre hyggeligt ludospil, der ender med blod på de knækkede fliser. 

I næste scene sætter to alabasterhvide og hekseagtige kvinder sig på en mannequin-dukke, hvorefter de skiftevis vasker og seksuelt stimulerer dukken, der har en 70’er-værdig dusk mellem benene (folkene bag den imponerende hårpragt er helt fortjent nævnt i filmens rulletekster). 

Imens står en ældre, distingveret herre og onanerer det bedste, han har lært. 

Det skorter ikke på tossede optrin i britiske Peter Stricklands In Fabric

Strickland er instruktøren bag stemningsmættede film som The Duke of Burgundy, Berberian Sound Studio og Katalin Varga, der vandt hovedprisen på den første udgave af Cph Pix. 

Festivalen har derfor gjort ham til en af deres egne og inviteret Strickland hver gang, han har haft en ny film klar. 

Med In Fabric har instruktøren ifølge Cph Pix lavet en gyserfilm, der låner fra både italiensk giallo og klassisk britisk horror. Især på lydsiden bliver man flere gange bombarderet på grænsen af det tålelige, når skrigende choklyde og konstante menneskestemmer i baggrunden udfylder ethvert roligt øjeblik. 

Men først og fremmest har Peter Strickland skabt et gådefuldt og hysterisk morsomt univers. 

Det starter med lange røde negle og en springkniv, der åbner en kasse med en skarlagensrød kjole i. Som filmfan får man hurtigt ledt tankerne hen på den britiske klassiker The Red Shoes fra 1948 af Powell og Pressburger. Men man behøver ikke at have set mange film for at vide, at noget ved den kjole ikke er, som det burde være. 

Den bliver købt af fraskilte Sheila (Marianne Jean-Baptiste), som lettere desperat forsøger at finde en ny mand efter at være blevet ladt alene med sin store søn. Sønnen bruger det meste af sin vågne tid på at kopulere med den eksperimenterende og ældre Gwen (Gwendoline Christie, kendt som den tapre ridder Brienne i hitserien Game of Thrones). 

Filmens andet store navn er Sidse Babett Knudsen, der spiller hovedrollen i Stricklands forrige film, det erotiske sommerfugledrama The Duke of Burgundy. Danskeren gør kun et kort visit i In Fabric, hvor hun optræder som den model, der bar kjolen for første gang og på en eller anden måde fik startet den forbandelse, som Sheila nu bliver offer for. 

Til hverdag arbejder Sheila i en bank, og det er her, filmens humoristiske guldkorn serveres i hendes møder med cheferne, der mener, at et gennemsnitligt toiletbesøg tager to et halvt minut – dem skal hun underforstået være varsom med at tage for mange af! 

Bedst som man er blevet optaget af hendes strabadser med den mystiske kjole, der skaber død og ødelæggelse omkring sig, skifter den ejermand til vaskemaskinereparatøren Reg (Leo Bill). Han står foran et snarligt bryllup med sin udkårne Babs (Hayley Squires), som heller ikke kan dy sig og prøver den dæmoniske kjole, så parret får problemer. 

Kjolen skulle have skiftet hænder flere gange, før In Fabric ville have fungeret som en stafet-film, men Strickland har øjensynligt forelsket sig i sine hovedpersoner Sheila og Reg. Det kan man heller ikke fortænke ham i. 

Sheila er en kompleks størrelse, der kæmper bravt med kærlighed og kødgryder. På sin telefonsvarer beder hun med grådkvalt stemme interesserede mænd indtale en besked, så hun kan vende tilbage. Hendes date med et peanutspisende drog af en mandsperson, for hvem god bordskik er en by i Rusland, er pinlighedskomik af høj karat. 

Reg er næsten endnu bedre, når han med monoton stemmeføring hypnotiserer folk i sin tekniske snak om reparation af vaskemaskiner. 

Peter Strickland var selv til stede ved den første visning af filmen på Cph Pix, hvor instruktøren i efterfølgende samtale med festivaldirektør Jacob Neiiendam fortalte, at han var inspireret af sit eget arbejde i en bank for år tilbage og af den britiske komedieserie The Office

I In Fabric mødes virkelighedens absurde komik med et stiliseret tekstil-univers, og det er lige så underligt underholdende, som det lyder.

Titel:
In Fabric

Land:
England

År:
2018

Instruktør:
Peter Strickland

Manuskript:
Peter Strickland

Medvirkende:
Marianne Jean-Baptiste, Leo Bill, Gwendoline Christie, Hayley Squires, Sidse Babett Knudsen

Spilletid:
118 minutter

Premiere:
30. september i Cinemateket, 5. oktober i Empire Bio og 10. oktober i Grand på Cph Pix

Relevante artikler

Biografanmeldelse
19. maj 2015
The Duke of Burgundy

The Duke of Burgundy

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten