Biografanmeldelse
05. feb. 2013
Ekspeditionen til verdens ende
Kunstnere og videnskabsmænd på opdagelse, hvor få folk før har sat deres fødder, i Daniel Denciks Ekspeditionen til verdens ende. Foto | Haslund Film Aps

Ekspeditionen til verdens ende

Stortalentet Daniel Dencik går på jagt efter livets mening i Grønland. Det er åndeløst smuk, men også lidt for ordrigt.

Af Nikolaj Mangurten Rubin

Multitalentet Daniel Dencik er egentlig uddannet filmklipper fra Den Danske Filmskole. Han har klippet en lang række film, heriblandt så fine og originale ting som islandske Dagur Káris Nói Albínói og Michael Madsens filosofiske atomaffalds-dokumentar Into Eternity. Men Dencik har også udgivet digtsamlinger, skrevet filmmanuskripter og rejst Jorden rundt adskillige gange.

I september i år debuterede han med lidt af et brag som dokumentarfilminstruktør med den psykologisk undersøgende cykelfilm Moon Rider, der siden fuldt fortjent gav Dencik årets talentpris på Cph:Dox.

Men den produktive Dencik hviler ikke på laurbærrene, og i sin nye film har han bevæget sig ud i ganske anderledes landskaber, hvor han afsøger endnu større spørgsmål. Faktisk intet mindre end selve livets mening.

Ekspeditionen til verdens ende er optaget på den såkaldte Nordøstgrønland Ekspedition i 2011. En rejse til klodens yderkant ombord på en ægte tremastet skonnert (af træ og tovværk!) fyldt op med videnskabsfolk, kunstnere og forfattere.

Ekspeditionen ledes af den yderst karismatiske professor Minik Rosing, der er geolog og en gudbenådet fortæller. Ombord på skibet møder vi derudover både sømanden, biologen, zoologen, fotografen, kemikeren, arkæologen, kunstmaleren, forfatteren og et par andre typer, som hver især har deres egen synsvinkel på oplevelserne og de videnskabelige prøver, de tager med sig. Sagen er nemlig, at isen er begyndt at smelte nye steder, og det skaber passager til områder, som ikke tidligere er opmålt og udforsket.

Det lyder næsten for eventyrligt til at være sandt, at der stadig findes hvide pletter på landkortet. Men det gør der, og når rejseselskabet går i land, finder de både tegn på stenalderfolk, forhistorisk dyreliv og store tanker om kunsten og livets mening.

Ekspeditionen har nemlig både et filosofisk og et nøgternt videnskabeligt udgangspunkt, om end begge udmunder i samme spørgsmål: Hvad finder vi, hvis vi leder ved ”verdens ende”? Faggrupperne søger med deres egne mål for øje, men finder alligevel noget fælles, nemlig en fascination og slående ydmyghed i mødet med de enorme naturkræfter og nakkehårsrejsende smukke landskaber.

Viden om livets opståen og Jordens historie er passionen for de fleste af rejsedeltagerne. De undersøger, tager prøver, analyserer og tester, finder svar og viden. For de deltagende kunstnere, for eksempel danske Tal R og tyske Daniel Richter, er det snarere lige modsat: De leder efter spørgsmål, usikkerheder og muligheder.

Med klimaforandringerne som et dødsensalvorligt kontrapunkt, som kun bliver omtalt flygtigt, er filmen selvfølgelig også en historie om menneskets overlevelse. Vi bliver igen mindet om den gamle sandhed, at vores eventuelle undergang langt fra vil være klodens undergang. Faktisk er menneskets eksistens en meget lille parentes i den store historie. Dinosaurerne levede dobbelt så længe her på planeten, som vi foreløbig har gjort, som Minik Rosing så uromantisk og med et glimt i øjet siger.

Daniel Denciks film er spækket med rent ud fantastiske naturbilleder fra de smeltende bræer og tågede, isfyldte farvande. Og som en sjov kontrast er der undervejs sat tonstung rock på lydsporet til den åndeløst smukke billedside. Men filmen er desværre også spækket med snak: småfilosofiske strøtanker om liv, død og oprindelse fra de mange ekspeditionsmedlemmer, klippet op og sat sammen til en halvanden time lang række af små, lækre soundbites.

Det flyver simpelthen om ørerne på os med oneliners, ofte sjove og tankevækkende, men i længden med et rastløst og ultrakoncentreret udtryk, der virker en tand for bearbejdet, tilskåret og ordrigt. Vi kommer til at gispe efter den tid og luft og plads til tanker og fantasi, som filmen selv hylder.

Land:
Danmark

År:
2013

Instruktør:
Daniel Dencik

Manus:
Michael Haslund-Christensen, Daniel Dencik, Janus Metz

Medvirkende:
Minik Rosing, Tal R, Daniel Richter, Jørn Riel

Spilletid:
90 min.

Premiere:
6. februar 2013

Relevante artikler

Interview
28. jan. 2013
Rekviem fra verdens ende

Rekviem fra verdens ende

Dvd-anmeldelse
21. dec. 2012
Moon Rider

Moon Rider

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. okt. 2016
Klanen

Klanen

Biografanmeldelse
01. dec. 2015
Louder Than Bombs

Louder Than Bombs

Biografanmeldelse
25. juni 2015
Bridgend

Bridgend

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten