Serieanmeldelse
06. juni 2025
Danefæ

Ester (Lene Maria Christensen) arbejder på Vikingemuseet Ladby tæt på Kerteminde, mens Michael (Anders W. Berthelsen) er direktør på Nationalmuseet i København, så ægteparret deler interessen for at grave fortiden op.

Foto | Uma Film

Danefæ

Dagur Káris underholdende serie om et kriseramt arkæologpar skal roses for at fortælle en større historie end blot den højere danske middelklasses livstilstrakasserier.

Af Bo Tao Michaëlis

Bortset fra den flamboyante serie om Indiana Jones er arkæologer ikke det stof, spektakulære film er lavet af. Det er jo gerne lidt nørdede typer, som graver omstændeligt i jorden med en teske efter gamle sager og falder i svime over en bukseknap fra bronzealderen eller et hårspænde fra hedenold.

Mens andre kan have flyvske tanker om fortidens fortræffeligheder, holder arkæologer sig bogstaveligt nede på jorden. De er forskere, ikke fortolkere, og er netop ikke påtrængende larmende med deres fund.

Det gælder også ægteparret og kollegerne Ester og Michael i TV 2-serien Danefæ, der er instrueret afislandsk-danske Dagur Kári (Hygge!, Virgin Mountain). Hun arbejder på Vikingemuseet Ladby tæt på Kerteminde, han er direktør på Nationalmuseet inde i København. Et lykkeligt ægtepar med samme interesse for at grave fortiden op.

Da vi møder dem i første afsnit, fejrer de sølvbryllup, omgivet fra morgenstunden af familie og venner – heriblandt to voksne børn, der tilsyneladende er godt på vej i livet. Alt synes fredeligt og harmonisk. Men under overfladen lurer både danefæ i jorden og ugler i mosen.

Begge har søgt penge til forskning. Hun til at se på hverdagen i vikingetiden, han på at gøre en grandios udstilling om Harald Blåtand endnu større.

Så der går skår i sølvbryllupsmiddagen, da Ester opdager, at hendes mand har fået fondspengene. Hans alibi for at snuppe dem er umiddelbart politisk. Kulturministeren ønsker Blåtand-udstillingen til at være et stort nationalt tilløbsstykke.

Men samtidig er der et fund tæt på Ladby, som på forunderlig vis vokser og bliver til en milepæl. Først bliver et vikingelig fundet, dernæst et andet, og dette kan være skelsættende for vor opfattelse af vikingtiden.

Danefæ – skrevet af Lars K. Andersen og Per Daumiller – skal spontant roses for at vove at fortælle en større historie end blot den højere danske middelklasses livstilstrakasserier. Hvem der ligger i graven, som langsomt afdækkes og afslører hemmeligheder fra fortidens Dannevang, holdes hele tiden i spil som en drivkraft i fortællingens plot.

Andre aspekter kommer frem undervejs.

Ester fik aldrig gjort sin ph.d. færdig, fordi hun skulle have barn nummer to med Michael. Han var i øvrigt hendes vejleder, da de indledte forholdet.

Så er der et sidespring, som kommer ind på handlingens hovedspor, da alt spidser til og vikingetidens sammenhæng bliver til et konfrontativt samspil mellem ægteparret.

Små skærmydsler vokser til store, katastrofale konflikter. Serien udvikler sig til et portræt af enerens kamp mod alle – båret af den stædighed og urokkelige vilje, der kendetegner den, som har set sandheden og nægter at give op uanset konsekvenserne.

Seriens største fascinationskraft skyldes først og fremmest Lene Maria Christensen. Hendes portræt af Ester udvikler sig – som Nora i Et dukkehjem – fra en tilsyneladende enfoldig kvinde til et menneske, der gennem erkendelse træder i karakter og genvinder sin egen autoritet.

Anders W. Berthelsen er ikke dårlig som hendes mand, der inde bag jakke og vest er både en latent mandschauvinist og obsternasig hidsigprop. Måske er deres konflikt sat lidt klodset op med tråde til et politisk magtspil, men det fungerer.

Stabile Jakob Cedergren er den blide mand fra fortiden. Sara Fanta Traore er Esters solidariske kollega og støtte midt i trængslerne om faglighed og forskning.

Serien er til tider noget overlækker i sit design. Ægteparret bor i et stort, stråtækt hus, og de pendler let og lydefri mellem hovedstaden og deres fynske idyl.

Signifikant kører Ester i en fornuftig Volvo, Michael i en fyrig Ford Mustang. Og da han forærer hende en grøn, småfræk kjole, foretrækker hun en simpel, blå sag, der ligner noget fra Egtvedpigens garderobe.

Uanset om man interesserer sig for, hvor gammel Gorm den Gamle blev, eller hvor blå Harald Blåtands tand egentlig var, er Danefæ en underholdende serie om, hvordan fortidens fund i jorden bliver til nutidige konflikter bag hjemmets fire vægge.

Titel:
Danefæ

Land:
Danmark

År:
2025

Instruktør:
Dagur Kári

Manuskript:
Lars K. Andersen, Per Daumiller

Medvirkende:
Lene Maria Christensen, Anders W. Berthelsen, Fanny Leander Bornedal, Jakob Cedergren, Sara Fanta Traore, Birthe Neumann

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
15. juni på TV 2 Play 2

Relevante artikler

Biografanmeldelse
25. okt. 2023
Hygge!

Hygge!

Biografanmeldelse
03. mar. 2020
Krudttønden

Krudttønden

Biografanmeldelse
04. juli 2016
Virgin Mountain

Virgin Mountain

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten