Biografanmeldelse
10. sep. 2025
Caught Stealing

Austin Butler er slet ikke så ringe som ungersvenden Hank, der rejser sig efter de værste kvæstelser, mens Zoë Kravitz er Hanks sødmefuldt charmerende kæreste, der vil have ham på ret køl.

Foto | Niko Tavernise

Caught Stealing

Darren Aronofskys sorte krimikomedie virker som en pastiche over den tidlige Tarantino, men tonen er langt mere blodigt morbid end muntert frisk.

Af Bo Tao Michaëlis

Hank Thompson er en falleret og alkoholiseret bartender i New Yorks Lower East Village. Han var engang en lovende baseballspiller, men med øller i bilen stødte han ind i et træ og fik kvæstet sit knæ, mens hans ven blev dræbt.

Så nu har han sin fremtid som fortid. Dog er han en munter fyr med en smuk kæreste samt et ødipalt og ømt forhold til sin mor, som han ringer til hver dag. Begge følger nemlig med i amerikansk baseball her i 1998.

Så spørger naboen, en britisk punker med mohawk, om Hank ikke vil passe hans kat, mens han besøger sin døende far i London.

Det gør Hank, og snart er fanden løs i Laksegade. Et par russiske gangstere møder op og banker Hank til lirekassemand med en ødelagt nyre. Politiet ankommer i form af en politikvinde, som fortæller Hank, at hans nabolag er styret af forskellige mafiaer, der slås om territoriet.

Så er vi et kvarter inde i Darren Aronofskys Caught Stealing, en sort krimikomedie og i bund og grund b-film med toner af slumromantik og urban (sur)realisme.

Det er sådan set Aronofskys vanlige verden som tema-orienteret auteur (Requiem for a Dream), hvor han filmisk gerne overskrider sandsynlighedens grænser for at skabe visuelle vinkler med visionære effekter. I den fortløbende labyrint snyder alle hinanden undtagen den sympatiske person, der ikke snyder nogen som helst, men til gengæld hurtigt bliver skudt.

Filmens gimmick, som sætter plottet i gang med fart og tempo og ikke mindst action, er skjulte penge fra lyssky transaktioner. Og katten, som Hank skulle passe, og som kan mere end miave og spinde.

Man kan ikke gengive handlingen ret langt ind i filmen uden at ødelægge drejningerne i den veritable rutsjebanetur, hvor man aldrig ved, hvad der sker rundt om næste hjørne.

Stilen er tidlig Tarantino og nærmest en pastiche på hans postmoderne gehalt – både med alvorens voldsomhed og det at slå på tæven med et smil på læben.

Men hvor Tarantions bedste film – mesterværket Pulp Fiction og også Kill Bill – har en balance i forholdet mellem det absurd voldelige og det grotesk morsomme, er denne balance ikke helt i passer i Caught Stealing. Som om filmen gerne vil være en dyster film noir og samtidig den elegante menneskejagt a la Hitchcock.

Det sidste bliver den aldrig, og dertil er filmen desuden for blodig og brutal, langt mere overrealistisk morbid end kæk munterhed tintet af galgenhumor.

Især mod slutningen, hvor der skal sættes låg på plottets mange buldrende gryder i kog, udtoner handlingen mere hæsblæsende og larmende end logisk og harmonisk, mere fantastisk end forløsende. Mod slutningen slipper filmen enhver form for realistisk rationalitet.

Ud over at man altid skal spænde sit sikkerhedsbælte i bilen. Men bliv endelig selv siddende i biografsædet, til rulleteksterne er slut!

Austin Butler er slet ikke så ringe som ungersvenden Hank, der rejser sig op selv efter de værste kvæstelser. Zoë Kravitz er sødmefuldt charmerende som hans kæreste, som vil have ham på ret køl, væk fra bøse fyre og bomstærke drinks.

Regina King er politikvinden, der er slammet som en kloakrotte, men kontant som en hæveautomat. I det hele taget er der mange skuespillere, som både har moret sig selv og morer os.

Liev Schreiber og Vincent d’Onofrio er herlige som to storskæggede jøder i sort hat og habit, hensynsløse mordere, der hidsigt skyder folk døde, mens de taler jiddisch. Især med deres meget jødiske mor, spillet sinistert af Carol Kane med et smil, som både signalerer en slanges listighed og en mors overbærenhed.

Caught Stealing er ikke helt vellykket med sin ubalance i plottets mentalitet, men alligevel tak for kaffe, blødt brød og blodpølse.

Titel:
Caught Stealing

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Darren Aronofsky

Manuskript:
Charlie Huston

Medvirkende:
Austin Butler, Regina King, Zoë Kravitz, Matt Smith, Liev Schreiber, Vincent d’Onofrio, Carol Kane

Spilletid:
107 minutter

Premiere:
11. september

Relevante artikler

Biografanmeldelse
27. feb. 2023
The Whale

The Whale

Biografanmeldelse
14. sep. 2017
mother!

mother!

Biografanmeldelse
03. apr. 2014
Noa

Noa

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten