Biografanmeldelse
02. apr. 2014
Bogtyven

Sophie Nélisse spiller en niårig bogtyv, for hvem litteraturen bliver et frirum og et skjulested midt i nazitidens Tyskland.

Foto | Jules Heath

Bogtyven

Endnu en Nazi-film forsøger at spinde gåsehudsfremkaldende drama på Verdenskrigens gru. Men bogforlæggets hyldest til litteraturen kammer over i kitsch med tysk dummkopf-accent.

Af Felix Rothstein

En historie baseret på en international bestseller-bog kombineret med en stærk og modig barneskuespiller i hovedrollen, er en sikker vinder. Smid så lige en handling i Nazityskland oveni, og så har man en gedigen publikumssucces.

Sådan har folkene bag Bogtyven nok tænkt. Og resultatet er da også mere fortænkt end engagerende.

Kort inden 2. Verdenskrigs udbrud ankommer den niårige Liesel (Sophie Nélisse) til sin nye adoptivfamilie. Hendes lillebror er død under rejsen og moren, der er kommunist, er på flugt fra nazisterne.

Hun bliver kastet ind i et nyt liv hos skiltemaleren Hans (Geoffrey Rush) og hans kone Rosa (Emily Watson). Og hun kæmper med at falde til – og med at lære at læse.

Sammen med sin nye plejefar staver Liesel sig gennem et væld af bøger – først en håndbog for kirkegårdsgravere og siden blandt andre H.G. Wells’ klassiker Den usynlige mand. Hun stjæler bøger fra borgmesterfruens bibliotek og smugler dem tilbage til kælderen, hvor hun har sin helt egen ordbog malet på væggene. Bøgerne bliver Liesels redning, og da familien skjuler den jødiske flygtning Max (Ben Schnetzer), knytter de gennem læsningen et stærkt bånd.

Fortællingen, der er baseret på australske Markus Zusaks’ bog, er pakket ind af en underlig fortællerstemme, der viser sig at være Døden himself (stemmen leveres af Roger Allam). Med en række storladne, men hule replikker om sjælen og skæbnen slår han en patetisk grundtone an.

Det går tydeligt igen i filmens meget effektjagende og rørstrømske musik komponeret af John Williams, der jo ellers er berømt for sin suveræne filmmusik i Jaws, Star Wars, E.T. og en anden film om nazismen: Steven Spielbergs Schindlers liste (1993).

Bogtyven når på ingen måde samme højder som Spielbergs Oscar-belønnede drama. I det hele taget formår den ikke at bidrage med noget nyt til det temmelig hårdtprøvede felt af film om nazismen.

Filmener instrueret af Brian Percival, der senest har gjort sig bemærket med sit instruktørarbejde på tv-serien Downton Abbey. Og han formår da også at få alting til at se pænt og nydeligt ud, selvom hverken han eller manuskriptforfatteren Michael Petroni er i stand til at give fortællingen fremdrift og spænding.

De er heller ikke i stand til at placere historien i en genkendelig virkelighed. På trods af hagekors i hobetal ligner den fiktive by Molching en kitsch-idyllisk eventyrlandsby.

Personerne taler oven i købet engelsk med en påtaget tysk accent, hvor and bliver til und, og no bliver til nein, og hvor sporadiske tyske gloser som saumensch og dummkopf lyder påklistret. Måske er det meningen, at det skal lyde autentisk og lokalt? Desværre forstærker fortyskningen kun fornemmelsen af kitsch.

Det klæder dog Bogtyven, at der ikke er en ond nazi-skurk med monokel og ridepisk. Nazismen og dens symboler er ganske vist hele tiden til stede – der er skoleuniformer, flag på gaden og bogafbrændinger. Her er totalitarismens frygt og ondskab blevet et hverdagsvilkår blandt almindelige mennesker – medløbere og partimedlemmer – i en sydtysk provinsby.

Desværre har Bogtyven intet af den forfriskende frækhed fra Quentin Tarantinos Inglourious Basterds og intet af overlevelsesinstinktet fra Stefan Ruzowitskys Forfalskerne. Det er en film, der drømmer om at være stor, men drukner i sit eget sentimentale pladder.

Land:

USA / Tyskland

År:
2013

Instruktør:
Brian Percival

Manuskript:

Michael Petroni

Medvirkende:

Geoffrey Rush, Emily Watson, Sophie Nélisse, Ben Schnetzer, Nico Liersch, Roger Allam, Barbara Auer

Spilletid:

131 min.

Aldersgrænse:

Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
3. april 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
08. feb. 2018
Coco

Coco

Biografanmeldelse
31. aug. 2017
Biler 3

Biler 3

Streaminganmeldelse
27. juni 2017
Okja

Okja

Biografanmeldelse
02. maj 2017
Your Name

Your Name

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten