Serieanmeldelse
12. okt. 2025
Black Rabbit

Jude Law (th.) er på hjemmebane som charmerende Karl Smart, og Jason Bateman er endnu bedre som kvajpande-storebroren, der gradvist fremstår som en tragisk antihelt.

Foto | Michele K. Short

Black Rabbit

Flot opsat og konstant underholdende gangsterramasjang om to brødre i et fatalt skæbnefællesskab kunne være fremragende, hvis den ikke var så overlæsset med temaer.

Af Bo Tao Michaëlis

Når gangsterfilmen er bedst, er den som en græsk tragedie: gennemsyret af uafvendelig skæbne, fatal fremdrift og en absurd afgrund. Ikke kun når kuppet mislykkes, som hos genrens mestre – John Huston, Jules Dassin, Jean-Pierre Melville, Michael Mann, John Woo og Quentin Tarantino – men også som tilværelsens grundtone.

Som det gustne lod Michael Corleone tildeles i Francis Ford Coppolas mesterværk The Godfather, synkront med at broder er broder værst. Abel og Kain, made in USA, dengang som nu.

Det er hovedtemaet i Netflix’ flot opsatte og korpulente ramasjang, den kækt iscenesatte og konstant underholdende Black Rabbit.

Serien åbner med et storslået kup i hovedpersonen Jakes fashionable restaurant. Det mondæne klientel må aflevere deres tunge juveler og dyre ure til to maskerede røvere, men som sig hør og bør går kuppet – naturligvis – galt.

Folk dør, og et opgør ulmer.

Herefter spoler serien tilbage i tid – en retrospektiv fortælleteknik, der efterhånden er blevet en kliché i serieformatet. Først et dramatisk anslag som ouverture, derpå den baglæns rejse gennem tematiske sætstykker og mellemregninger, som gradvist fletter sig sammen til seriens samlede handlingstråde.

Black Rabbit – opkaldt efter handlingens centrale etablissement – fortæller om to brødre, hvis livsbaner både krydser og kolliderer. Først til allersidst, og lidt for sent, forenes de i et fællesskab omkring fortidens gru.

Storebror Vince er en småpsykopatisk klodsmajor med en voldsom hang til spil, sprut og stoffer. Alt, hvad han rører ved, går grueligt galt. På et tidspunkt kalder han sig selv for ”en omvandrende kræftknude”.

Lillebror Jake er derimod en succesfuld restauratør med ambitioner om at udvide sit kulinariske imperium. Han er både charmerende womanizer, sofistikeret selskabsløve og afslappet levemand – en mand, der glider ubesværet gennem det moderne storbyliv.

Men storebroren styrter som en kriminel komet ned i Jakes nøje planlagte drømme om social opstigning i New Yorks mondæne selskabsliv. Vince har slået en mand ihjel i Californien og skylder store summer til berygtede lånehajer i New York – mænd, der ikke viger tilbage for hverken vold, mord eller hærværk.

Begge brødre har børn, som naturligvis bliver truet på livet af de håndgangne mænd, der arbejder for en stum, men isnende effektiv mafiaboss.

Spørgsmålet bliver derfor, hvordan man bevarer æren – og livet – i en blodig labyrint, der i virkeligheden fører helt tilbage til barndommen.

Det er sådan set både en original og klassisk intrige: mænd i et skæbnesvangert samspil. Men Black Rabbit er overlæsset med andre temaer ligesom et overbelagt flæskestegssmørrebrød med alt fra asie og sveske til rødkål og appelsinskive.

Måske er det seriens længde, der gør, at vi også får historier om voldtægt, bedrageri, utroskab og alskens andre mere eller mindre intime trakasserier. Det er synd for den røde cirkel omkring de to brødre. Noir-noter glimter, men pakkes ofte ind i for mange sidespring.

Produktdesignet gør New York til en fascinerende hovedrolle, og seriens sans for glamour og stedskabende detaljer savner bestemt ikke noget.

Jude Law er på hjemmebane som den charmerende Karl Smart, Jake, der alligevel ikke ligger helt lunt i svinget. Endnu bedre er Jason Bateman som Vince, den skæbnebelagte kvajpande, der gradvist fremstår som en tragisk antihelt.

Amaka Okafor er glimrende som mesterkokken Roxie, der bare vil lave god mad, men som selv bliver indviklet i rævekager og gustne intriger.

Ja, der er virkelig meget på spil i seriens spil om magt og manipulation, som både vil være et kuldslået kammerspil med rødder i asfaltjunglen og et mondænt slægtsdrama i det spektakulære mainstreamspor.

Titel:
Black Rabbit

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Jason Bateman, Justin Kurzel, Laura Linney, Ben Semanoff

Manuskript:
Zach Baylin, Kate Susman, Sarah Gubbins, Andrew Hinderaker, Stacy Osei-Kuffour, Carlos Rios

Medvirkende:
Jude Law, Jason Bateman, Cleopatra Coleman, Amaka Okafor

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
18. september på Netflix

Relevante artikler

Biografanmeldelse
14. feb. 2024
Bob Marley: One Love

Bob Marley: One Love

Biografanmeldelse
28. feb. 2023
Creed 3

Creed 3

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten