Biografanmeldelse
19. okt. 2022
Black Adam
Black Adam (Dwayne Johnson) bliver vækket fra en flere tusinde år lang søvn, da hans hjemland er i fare og har brug for, at han udøver sin voldelige form for retfærdighed. Foto | Frank Masi

Black Adam

Det er eskapisme i yderste potens, når action-blockbuster om voldelig antisuperhelt underholder, mens budskabet fortaber sig i eksplosioner.

Af Nicki Bruun

For nylig var Alan Moore – skaberen af den populære tegneserie Watchmen – ude og gentage et synspunkt, han har givet udtryk for flere gange i karrieren: Voksne menneskers betagelse af superhelte er et tegn på infantilisering af samfundet, som i sidste ende kan føre til fascisme.

Ønsket om enklere tider, hvor alt var sort og hvidt, godt og ondt, fastholder simpelthen folk i et banalt verdensbillede.

Det er i den optik en sælsom oplevelse at være vidne til, hvordan superhelte-genren kæmper for at forene det totalitære udgangspunkt med en åben og mangfoldig pluralisme.

De bombastiske spektakler med almægtige superhelte og -skurke kommer i en lind strøm, så krigen mellem det gode og det onde efterhånden føles som en hverdagssituation.

Måske meget passende, når krig og klima konstant truer med undergang i den virkelige verden.

I Black Adam er kampen mellem diktatur og demokrati indbygget i titelfiguren.

Filmen starter med et flashback til en civilisation flere tusind år før Jesu fødsel. Her fører et folkeoprør til, at en almindelig mand begaves med overnaturlige superkræfter, som han kan bruge til at stoppe en magtsulten despot.

Også i nutiden er indbyggerne i landet Kahndaq under besættelse af en voldelig magt. Ved et tilfælde bliver Teth-Adam – som han hedder på modersmålet – hidkaldt. Han spilder ikke tiden, men begynder at dræbe fjender til højre og venstre.

Mord er ikke comme il faut, så superheltegruppen Justice Society bliver samlet for at stoppe blodsudgydelserne.

”Vi er superhelte, vi har ikke brug for pas!” siger en af figurerne i en replik, der af uransagelige årsager er sluppet igennem det gennemarbejdede manuskript.

Hele filmens forsøgsvise pointe, klemt inde mellem utallige sønderrivende slåskampe, er nemlig, at oprør skal komme fra bunden. Men superhelte-genren udmærker sig på den anden side ved, at en flok overmænd og -kvinder skal redde de små mennesker.

Filmen finder ikke noget tilfredsstillende svar på paradokset, men skifter fokus til adrenalinpumpende action.

I DC-universet er Black Adam kendt som en superskurk, der er nemesis for superhelten Shazam, som i 2019 fik sin egen film. Nu er turen kommet til Adam, der blev skabt i det herrens år 1945.

Hvis man tilhører de danskere, der så Dwayne ”The Rock” Johnson folde sig ud som wrestler i slutningen af 90’erne og starten af 00’erne, er det på samme tid vildt mærkeligt og helt naturligt, at han nu er en af tidens bedst betalte filmstjerner.

Skuespilleren har i den mellemliggende periode udfaset sit wrestlernavn The Rock. Men han har bibeholdt den karisma, der gjorde ham til en stjerne. Det er dog småt med plads til Johnson i filmen, der ellers bærer hans hovedpersons navn.

Black Adam gør alle andre superheltefilm kunsten efter med den ene mere øredøvende eksplosion efter den anden.

Filmen ligner til tider næsten verdens dyreste musikvideo, når den med Paint It Black på lydsporet lader Black Adam smadre løs i slowmotion. Der er ikke megen familiehygge over den måde, han gør kål på sine fjender, som bliver revet midt over eller lynristet, indtil kun skelettet er tilbage.

De mange distraktioner – der tæller en stribe sjove kommentarer fra de fleste af karaktererne – virker som forsøg på at dække over de steder, hvor filmen ikke rigtigt giver mening. Man skal som altid i en superheltefilm sluge et par kameler, hvis handlingens logik skal hænge helt sammen.

Og hvorfor er en scene pludselig en homage til spaghetti-westerns?

Den type overvejelser kommer man tydeligvis ikke langt med, og Black Adam lykkes trods alt med at underholde i en tid, hvor krig og ødelæggelse er del af hverdagen.

Filmen er eskapisme i yderste potens, og så længe kloden består, kommer vi til at se meget mere af den slags. Men det bliver godt nok mere og mere vanskeligt at engagere sig i den forudsigelige kamp mellem overnaturlige væsner.

Titel:
Black Adam

Land:
USA

År:
2022

Instruktør:
Jaume Collet-Serra

Manuskript:
Adam Sztykiel, Rory Haines, Sohrab Noshirvani

Medvirkende:
Dwayne Johnson, Sarah Shahi, Pierce Brosnan, Aldis Hodge, Viola Davis

Spilletid:
123 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
19. oktober

Relevante artikler

Biografanmeldelse
04. apr. 2019
Shazam!

Shazam!

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten