Biografanmeldelse
02. mar. 2016
Anomalisa
Bestsellerforfatteren Michael Stone glemmer i et kort sekund sin midtvejskrise, da han møder den ydmyge, men meget levende telefonsælger Anomalisa, som er filmens titelkarakter. Foto | Paramount Pictures

Anomalisa

Charlie Kaufman – forfatteren bag Being John Malkovich – har skabt en overrumplende dybsindig animationsfilm om en antihelt, der længes efter autenticitet.

Af Bo hr. Hansen


Charlie Kaufman er auteur-manuskriptforfatteren, der med sine labyrintiske, desperate og humoristiske historier har skabt stærkt seværdige og ganske bevidsthedsudvidende metafiktioner som Being John Malkovich og Orkidé-tyven.

Nu kommer han med sin anden film som instruktør, denne gang i samarbejde med animationsinstruktøren Duke Johnson. Filmen bærer den ret Kaufman’ske titel Anomalisa.

Michael Stone, en midaldrende mand, lander i Cincinnati, Ohio. Han har skrevet en bestseller om kundeservice og skal holde endnu et foredrag om bogen og om, hvordan man tænker positivt i forhold til kunderne.

Ansatte i diverse servicefag flokkes om ham og behandler den i grunden meget almindelige mand som en superstjerne.

Men Michael Stone er træt af livet og af sig selv, sådan som midaldrende mænd ofte er i fiktion – og sandsynligvis også i virkeligheden. Ellers ville der vel ikke blive fortalt så mange historier om midtvejskriser?

Stone har lavet en aftale med en gammel flamme, men den fører ikke til noget.

Til gengæld bliver han fascineret af den meget ydmyge og stilfærdige telefonsælger Lisa, kaldet Anomalisa. Han oplever hende som ægte og levende til forskel fra stort set alle andre mennesker, han omgiver sig med.

De har et langt møde på hans hotelværelse, afbrudt af et feberagtigt mareridt, hvor hele verden rotter sig sammen mod Stone. Deres møde er filmens kerne.

Manden bliver spillet til perfektion af engelske David Thewlis, kendt fra Harry Potter-filmene, hvor han var varulveprofessoren Remus Lupin, men allerstørst indtryk har Thewlis nok gjort som den gale gadefilosof Johnny i Mike Leighs Naked (1993).

Egentlig lægger Thewlis kun stemme til Michael Stone, for Anomalisa er en stop-motion-film med dukker af den fineste og skæveste slags. Og på trods af at Stone tydeligvis er en dukke, virker han som en hel karakter, for Thewlis’ stemme varmer den kantede figur op, så han fremstår som et ægte og værdigt menneske.

En antihelt med alle de fejl, man kan have, men også en mand med et bankende hjerte og en enorm længsel efter autenticitet.

Der er kun tre stemmer i filmen.

Jennifer Jason Leigh er Lisa, hvis klangfulde røst fascinerer Stone så meget, at han inviterer hende med på hotelværelset frem for den tilsyneladende mere attraktive og udadvendte Emma. Og Emma taler med samme stemme som alle andre i filmen, mænd såvel som kvinder, nemlig skuespilleren Tom Noonans.

Det er et nærmest genialt greb at lade samtlige bikarakterer snakke på samme ensartede måde. For det er selvfølgelig Stones subjektive oplevelse, der skaber monotonien. Sjældent er fremmedgørelse blevet konkretiseret så effektfuldt.

Fremmedgjort mand i fremmed by giver associationer til Lost in Translation, men Anomalisa går længere ind i hovedpersonens sind. Michael Stone stiller helt simple, eksistentielle spørgsmål til sig selv. For eksempel: Hvad vil det sige at være menneskelig?

Charlie Kaufman frygter ikke det nære og tilsyneladende banale.

Anomalisa er langt mindre sær end Kafumans også seværdige og noget undervurderede instruktørdebut Synecdoche, New York, hvor en dødsmærket teaterinstruktør (Philip Seymour Hoffman) manisk bygger en miniudgave af New York som kulisse for sit sidste teaterstykke.

Anomalisa er overraskende almindelig i sin hyperrealistiske fremstilling af Stone og Lisas møde.

Og så alligevel ikke.

For her er en film, der i modsætning til Hollywood-mainstream giver sig ro til at folde en scene ud, så den tager den tid, den kræver. Filmen tillader sig at dvæle, og vi får lov til at mærke to mennesker i al deres uformåenhed, klodsethed og storhed.

I al sin lidenhed er Anomalisa en betydelig film.

Titel:
Anomalisa

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
Charlie Kaufman, Duke Johnson

Medvirkende:
David Thewlis, Jennifer Jason Leigh, Tom Noonan

Spilletid:
90 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
3. marts 2016

Relevante artikler

Top 10
05. mar. 2014
Spike Jonzes bedste

Spike Jonzes bedste

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
27. juli 2016
Monsieur Chocolat

Monsieur Chocolat

Biografanmeldelse
09. juni 2016
Den lille prins

Den lille prins

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten