Tv-anmeldelse
14. okt. 2015
Amy Schumer Live at the Apollo
Amy Schumer er sin komiske persona bevidst, som hun indtager Apollo-teatret i sin lille kjole med en halvtom flaske vin og et arsenal af sexjokes. Foto | HBO

Amy Schumer Live at the Apollo

Tidens hotteste komiker tager en sejrsrunde med nyt standup-show, der er en forrygende indførelse i Schumers feministiske humor-univers.

Af Nicki Bruun

”Jeg er en gammeldags pige. Jeg synes, at fyre skal betale på den første date – for at få sex.”

Det er grænseoverskridende vittigheder som den her, der har gjort Amy Schumer til tidens hotteste komiker. Ikke nok med, at vittigheden er overraskende i sin enkelthed, den kommer også ud af munden på en nogle-og-trediveårig, lyshåret kvinde, der til en forveksling ligner naboens datter.

Men naboens datter er her en ublu provokatør, for hvem intet er hemmeligt eller helligt. Hun står ganske naturligt på skuldrene af andre komikere, og man tænker særligt på standupperen Sarah Silverman, med hvem hun både har et fokus på sex og en jødisk baggrund tilfælles.

Den levende legende Chris Rock har instrueret denne special, men gudskelov bliver Schumers karakteristiske stil og persona ikke spoleret. Og som vanligt kører hun lystigt på vor alles yndlingsemne: sex!

Hun kommer både ind på besværligheden ved – undskyld mit franske – at have fissen fyldt med sæd og på, hvordan selv historiens største kvindelige personligheder har taget imod nogle ordentlige udløsninger.

At hun ser sig selv som andet og mere end en sexkomiker, pointerer hun dog også i showet. Og hun kommer i den forbindelse med en joke om forskellen mellem mænd og kvinder i komedieverden – og måske forskellen mellem kønnene.

”Jeg føler, at en mandlig komiker ville kunne gå på scenen, hive sin pik frem og få folk til at tænke: ’Wow, han er en tænker.’”

Har man fulgt den blonde komikers frontalangreb på komedieverdenen i år, vil man høre et ekko af utallige oneliners leveret til de hungrende medier.

Til gengæld er det en fornøjelse at se Amy Schumer på den standup-scene, hvor hun startede og øjensynligt føler sig bedst tilpas.

Timingen sidder lige skabet, og mens ordene kommer i raketfart, er hun samtidig ikke bange for at holde pauser og modtage publikums hyldest. Hendes komik er hurtig, fræk og refererer ofte til amerikansk popkultur, så det gælder om at være på mærkerne. Folk som Helen Keller (afdød blind og døv forfatter) og Craig Ferguson (skotsk tv-vært) nævnes i flæng sammen med et hav af andre personer og fænomener.

Showet er bedst, når Amy Schumer beskriver sit eget ordinære liv på vejen frem i den glitrende underholdningsindustri.

Hun har i år haft gigantisk succes med tredje sæson af sin Comedy Central-serie Inside Amy Schumer og Hollywood-blockbusteren Trainwreck, men efter eget udsagn føler hun sig ikke hjemme i solrige og glamourøse Los Angeles.

”Alle er lækre i L.A. Der var en gut, der gjorde rent på toilettet i Pizza Hut, som jeg ville have betalt for at kneppe mig,” siger hun uden at lade publikum vide, om hun er seriøs eller ej.

Det er denne ligefremme og nok trods alt mere overdrevne end ærlige facon, der er befriende at få fra et kvindeligt perspektiv. Den skævvredne komediebranche har altid været fyldt med mænd, som har gjort sig sjove på det modsatte køns bekostning.

Amy Schumers styrke er, at hun går i flæsket på kønsnormer, ikke ved hjælp af indignation, men med en bredside af grovkornet humor. Som når hun fortæller, at samfundet har et helt forkert syn på mænd og kvinders sexlyst:

”Jeg elsker sex, og det gør alle mine veninder også. Eller, en af dem gør ikke, men vi tror, at der er sket noget med hende.”

Nok er hun et fremadstormende feministisk ikon, men hun er bestemt ikke for fin til en voldtægtsjoke. Efter en time af hendes komik står man(d) tilbage med nye perspektiver på forholdet mellem mænd og kvinder. Men mindst lige så vigtigt har man virkelig fået rørt lattermusklerne.

Titel:
Amy Schumer Live at the Apollo

Land:
USA

År:
2015

Forfatter:
Amy Schumer

Instruktør:
Chris Rock

Medvirkende:
Amy Schumer

Spilletid:
57 min.

Premiere:
18. oktober 2015 på HBO Nordic

Relevante artikler

Feature
16. sep. 2015
Komediegigant i en brydningstid

Komediegigant i en brydningstid

Nyhed
09. sep. 2015
Krig og klovneri i nyt Ekko

Krig og klovneri i nyt Ekko

Biografanmeldelse
04. sep. 2015
Trainwreck

Trainwreck

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten