Biografanmeldelse
05. mar. 2014
300: Rise of an Empire
Eva Green som ondskabsfuld flådegeneral er det kvindelige indslag i oceanet af mandesved og -blod i opfølgeren til 300. Foto | Clay Enos

300: Rise of an Empire

Der er blod, sved og sandaler for alle pengene, når Athens bedste mænd forsvarer demokratiet i en film, der er lige så perverst underholdende, som den er smagløs.

Af Felix Rothstein

Jeg har engang fået at vide, at det i sig selv er en kliche at påpege en films klicheer. Men i 300: Rise of an Empire udgør klicheerne faktisk hele filmens grundlag. Instruktøren Noam Murros (Smart People) formsprog er bygget op af klicheer. Der er ingen overraskelser, og det hele er set før.

Ud over brutal og bloddryppende vold består filmen ikke af andet end forudsigelige floskel-replikker og et komplet endimensionelt persongalleri, hvor alt bare er svedglinsende overflade. Den eneste forskel er, at der er meget mere af det hele. Især af blodet.

I 2006 fik Zack Snyder med sin blockbuster 300 tusinder af teenagestruber til at skrige med på voldorgiets slogan: ”This is Sparta!”. Og Noam Murros to’erlægger sig i både stil og handling helt op ad forløberen.

300: Rise of an Empire udfolder sig sideløbende med handlingen i 300, hvor en lille, men stærk deling af spartanske soldater holder stand mod gudekongen Xerxes (Rodrigo Santoro) under det andet persiske felttog i 480'erne før vor tidsregning.

De græske bystater er truet af total tilintetgørelse og den athenske general Themistokles (Sullivan Stapleton) er i undertal mod persernes ondskabsfulde flådegeneral Artemisia (Eva Green). Men Themistokles er en stor strateg og fuld af snedige kneb. Hvem ville ellers tage en hest med til et søslag? Og til sidst kommer Spartas dronning Gorgo (Lena Headey) og hendes soldater grækerne til undsætning og får udslettet persernes skibe i det legendariske slag ved Salamis.

Ligesom i 300 er billedsproget vulgært, svulstigt og storladent på den mest usmagelige måde – og måske lige netop derfor dybt fascinerende. Kaskaderne af blod, der stænker kameralinsen til, de afhuggede lemmer og de hårdtpumpede, halvnøgne gudekroppe virker næsten hypnotiserende. Det er action for actions skyld i en sådan grad, at 300: Rise of an Empire desværre bliver ufrivillig komisk.

Mens Zack Snyder er trådt ned fra instruktørstolen, står han stadig bag manuskriptet. Og sjældent har jeg oplevet noget så selvhøjtideligt og så blottet for originalitet og raffinement.

Filmen svælger i sin egen patosfyldte heltedyrkelse i en sådan grad, at Themistokles, Artemisia og Xerxes bliver decideret perverse karakterer. Perserne er de groteske fremmede, mens grækerne står for den mest retfærdige og rene tro på frihedens sande idealer.

Det kører helt af sporet, når muskelsvulmende Themistokles med stålsat blik og granitkæbe taler til sine athenske soldater: ”Negotiate with tyrranny?!” Det er naturligvis ikke en mulighed, for enten er du med os, eller også …

Er man til sværd og sandaler og måler man hellere sit blod i kubikmeter end i liter, så er 300: Rise of an Empire brutalt god underholdning.

Men under det hele ligger en mærkelig sammenligning mellem islamistiske terrorister og den persiske hær, der angriber de demokrati- og frihedselskende grækere med selvmorsbomber. Man skulle næsten tro, at 300: Rise of an Empire i virkeligheden er en propaganderende allegori over USA’s politiske kæphest, War on Terror.

Og helt mærkeligt er det vel egentlig ikke, når filmens udgangspunkt er den amerikanske serieskaber Frank Millers (Sin City, The Dark Knight) endnu ufærdige grafiske roman Xerxes. For lige netop Frank Miller er berømt og berygtet for sine voldsomme anti-islamiske synspunkter og holdninger til USA’s rolle i Irak og Afghanistan.

Land:

USA

År:
2014

Instruktør:
Noam Murro

Manuskript:

Zack Snyder og Kurt Johnstad

Medvirkende:

Sullivan Stapleton, Eva Green, Lena Headey, Hans Matheson, Rodrigo Santoro, Callan Mulvey, Jack O'Connel

Spilletid:

102 min.

Aldersgrænse:

Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
6. marts 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
08. feb. 2018
Coco

Coco

Biografanmeldelse
31. aug. 2017
Biler 3

Biler 3

Streaminganmeldelse
27. juni 2017
Okja

Okja

Biografanmeldelse
02. maj 2017
Your Name

Your Name

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten