06. juli 2014
Filminstituttet mangler sans for kvalitet
Christiane Schaumburg-Müller og Jonatan Spang i Laurits Munch-Petersens Over kanten. Hadet af anmelderne, elsket af Filminstituttet. Foto | Nordisk Film

Filminstituttet mangler sans for kvalitet

De film, Filminstituttets hjerte banker mest for, afvises af publikum og anmeldere.
Af Kim Pedersen

Filminstituttets hjerte banker i særlig grad for film, som både anmelderne og publikum afviser.

I gennemsnit har Det Danske Filminstitut i årene 2003-2013 støttet danske film med omkring 37 procent af produktionsomkostningen. Med andre ord: Staten har gennemsnitligt betalt cirka en tredjedel af, hvad filmene koster.

Denne procentuelle støtte af produktionsomkostningerne er dog stærkt svingende.

Det er kun fair.

Film med forventeligt høje tilskuerantal, som Min søsters børn og Far til Fire, ligger for eksempel et pænt stykke under gennemsnittet, mens film med mere moderate forventninger til tilskuerantallet, som eksempelvis Marie Krøyer og Skytten, ligger lige på gennemsnittet.

Så er der de film som ligger en smule over gennemsnittet, nemlig film som Spies og Glistrup og En du elsker.

Og så er der endelig de film, som ligger milevidt over gennemsnittet.

Det er, hvad man kan kalde filminstituttets hjertebørn. Altså film som instituttet finder så vigtige, at man er villig til at betale en meget stor del af, hvad filmene koster at producere. Det er de film, som instituttets hjerte i særlig grad banker for.

Og hvad er det så for film, filminstituttet udvælger som deres hjertebørn?

Det er i overvejende grad film, som både publikum og anmelderne vender ryggen. Så meget for instituttets kvalitetssans.

På nedenstående skema kan man iagttage disse film, som i procentuel støtte svinger mellem 47 og helt op til 89 procent. Altså langt over gennemsnittet på 37 procent.

Her finder man alle de film, der på samtlige parametre må karakteriseres som eklatante fiaskoer. Det er blandt andre Linda Wendels Julie, Laurits Munch-Petersens Over kanten, Birgitte Stærmoses Værelse 304 og Martin Strange-Hansens Den rette ånd.

Og det er altså disse film, instituttet har valgt at lade staten betale broderparten af.

Hjertebørnene har fået 2,8 gennemsnitlige stjerner af anmelderne og er gennemsnitligt blevet set af 6.028 tilskuere. For at sætte disse tal i relief, har samtlige danske film i perioden et gennemsnit på 3,3 anmelderstjerner og et tilskuerantal på 160.643.

Samtlige film herunder er naturligvis støttet gennem instituttets konsulentordning.

Hvor man i dag oplever en dansk gennemsnitsfilm koste omkring 20 millioner kroner, har de ti ovenstående film været forholdsvis billige med en gennemsnitlig produktionspris på 8,8 millioner kroner.

Overraskende nok er det præcis den type film, de danske filminstruktører gerne vil have mange flere af og indædt kæmper for.

I forbindelse med Filmaftalen 2015-2018 har Danske Filminstruktører netop fremsat forslag om, at der årligt skal produceres tyve meget billige film. Lignende tanker lufter Ekko i lederen i det nye nummer.

Gud bevare dansk film!

Relevante artikler

25. juni 2014
Schyyy! Instituttet sover

Schyyy! Instituttet sover

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Mr. Nobody mod Putin blev indstillet som Danmarks bud på en Oscar-nominering for bedste internationale film, men i stedet er den shortlistet til prisen for bedste dokumentar.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Historien på film
Flammen & Citronen
Tema
03. nov. 2007

Flammen & Citronen

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten