Venedig 2019
05. sep. 2019
Voldsopus trækker overskrifter i Venedig
The Painted Bird er fuld af voldsomme scener, hvor også børn kommer til skade, men bag brutaliteten gemmer sig en smuk historie om kampen mod intolerance. Foto | Vladimír Smutný

Voldsopus trækker overskrifter i Venedig

Det tjekkiske voldsorgie The Painted Bird forarger i Italien, men filmen er et stilsikkert og ambitiøst indslag på en festival, hvor et Netflix-inficeret program skuffer.

Af Simon Johansen

Øjne, der kradses ud af soklerne med en ske. En glasflaske, der stoppes op og knuses i en kvindes underliv. En nazist, der skyder en grædende mor med en baby i favnen. Et barn, der voldtages af en kirkegænger. 

Listen af uhyrligheder strækker sig langt i The Painted Bird, der efter verdenspremiere i Venedig har trukket forargede overskrifter i hele verden. 

Skal man tro B.T., der ikke har en udsendt på festivalen, udvandrede halvdelen af salen under verdenspremieren forleden. 

Så grelt var det dog på ingen måde, selv om en god snes mennesker fandt scenerne for groteske og nærmest løb ud af biografen i den lune sensommeraften. 

Men resten af salen så altså det godt tre timer lange og stilsikre sort-hvide opus færdigt. Og som film var det nu ikke så grum en oplevelse, som overskrifterne antyder. 

Skarsgård som nazist
Instruktøren bag den kontroversielle film er tjekkiske Václav Marhoul. Filmen er baseret på Jerzy Kosinskis roman Den bemalede fugl fra 1965 og handler om en navnløs dreng, der under Anden Verdenskrig bliver symbol på alle de forfærdelige ting, som overgik jøderne og romaerne. 

Og det er naturligvis under disse voldelige scener, at stribevis af festivalgængere ikke længere kunne klare mosten. 

Det er grumt at se på, men samtidig paradoksalt nok smukt. For Marhoul viser sig som dygtig filmskaber med et klart æstetisk udtryk. Og så har instruktøren fået en stribe af velspillende stjerner til at medvirke.

Stellan Skarsgård er nazisten, der melder sig frivilligt til at pløkke knoppen af den navnløse dreng. 

Harvey Keitel er præsten, der sender drengen i armene på en voldelig pædofil. Udo Kier er manden, der skovler øjnene ud af folks ansigter. Og Barry Pepper (kendt fra Saving Private Ryan og Den grønne mil) er kommunisten, der lærer drengen, hvordan man slagter en halv landsby med en riffel. 

Da de første publikummer begyndte at løbe ud af salen, lå filmen faktisk lunt i svinget til at ligne en Guldløve-kandidat. Her var der endelig en flot kunstnerisk film med substans, men volden får efterhånden et præg af gentagelse, og Marhoul burde i klipperummet have skåret minimum en time ud. 

Netflix skuffer
Når filmreporterne har haft behov for at skrue dramaet op i forbindelse med The Painted Bird, kan det måske have noget at gøre med festivalen som helhed i år. 

Store navne har skuffet, og hovedkonkurrencen har været en tynd kop te.

Indtil nu har det virket som en god idé for festivalen at invitere streamingtjenesterne med – Cannes nægter fortsat kategorisk at gøre det – og sidste år sikrede Venedig sig blandt andet mesterværket Roma på franskmændenes bekostning.

Men i år har kvaliteten langt fra været den samme i Netflix’ bidrag til festivalen, hvor Noah Baumbachs fremragende Marriage Story er undtagelsen.

Middelalderfilmen The King med Timothée Chalamet i titelrollen er underholdende, men ikke noget specielt, og Steven Soderberghs Meryl Streep-komedie The Laundromat om Panama-papirerne er temmelig ligegyldig.

Dropper anmeldelse
Når der er tale om tre af festivalens mest profilerede og på forhånd omtalte film, sidder man tilbage og overvejer, om det var så god en idé at give streaming-giganten så meget plads i Venedig. 

Nogle kritikere har da også helt holdt sig fra at se og anmelde eksempelvis The Laundromat

Argumentet er, at festivalen som udgangspunkt er et udstillingsvindue for den kommende sæsons store biograffilm. Og da en Netflix-film som The Laundromat får tv-premiere om et par uger, er der ikke lige så stor grund til at holde øje med den for en festivalreporter. 

Trods alle forfærdelighederne er det i al fald også en større kunstnerisk oplevelse at lægge øjne til en film som The Painted Bird.

Simon Johansen

Uddannet journalist og dækker for fjerde år Venedig-festivalen for Filmmagasinet Ekko.

Festivalen er den ældste af sin slags i verden og er siden 1932 blevet afholdt på øen Lido uden for Venedig.

Fra onsdag 28. august til lørdag 7. september.

Trailer: The Painted Bird

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten