Nyhed
10. apr. 2014
To vinderfavoritter på Cph Pix
Ifølge Ekkos stjernebarometer er flamske  Bas Devos' Violet en af de to stærkeste kandidater til at vinde New Talent Grand Pix i morgen. Foto | Minds Meet

To vinderfavoritter på Cph Pix

Anmelderne i Ekkos stjernebarometer har talt: Der bliver skarp konkurrence om Cph Pix’ hovedpris, som uddeles i morgen. Se hvem anmelderne sætter deres penge på!

Af Freya Bjørnlund

Stjernerne er givet, og dommen er faldet.

Ekkos stjernebarometer har fulgt hovedkonkurrencen på Cph Pix med kritiske øjne i en uge. Alle ti konkurrencefilm er blevet vendt og drejet, enkelte er fundet for lette og andre har sat sig tungt på anmeldernes personlige sejrsskammel.

Og opgøret tegner til at blive en nævekamp mellem to stærke kombattanter: Flamske Violet og norske Blind er barometerets klare favoritter.

I morgen bliver fårene skilt fra bukkene i anmelderflokken – hvem skød håbløst ved siden af, og hvem har håneretten på sin side?

Fredag klokken 11.30 vil festivalens jury uddele hovedprisen New Talent Grand Pix på Nationalmuseet. Den gives til en debuterende instruktør, som ud over æren kan gå hjem med 15.000 euro.

Næsten dødt løb
Stjernerne i Ekkos barometer er blevet givet af fem anmeldere fra forskellige medier. De har under festivalen givet fra én til fire stjerner og samtidig udpeget deres bud på en vinder.

Tre anmeldere – Katrine Hornstrup Yde fra Information, Jeppe Mørch fra Ekko og Michael Bo fra Politiken – mener, at den belgisk-hollandske Violet bør løbe af med sejren. Den flamske instruktør Bas Devos’ film om et brutalt drab blandt en gruppe BMX-begejstrede teenagere har fået en gennemsnitlig score på 3,6 ud af 4.

Morten Vejlgaard Just fra Filmz.dk peger på norske Eskil Vogts Blind som sin vinderkandidat. Det samme gør (ganske nationalsolidarisk) instruktørens landsmand Johanne Rognlien fra det norske FilmMagasinet.

De andre barometeranmeldere er dog også begejstrede for indblikket i en blind forfatterindes fantasi, og Blind overhaler således Violet med en gennemsnitlig score på 3,8.

Gavmild og nærig stjerneregn
I den anden ende af spektret finder vi Alessandro Rossettos sommerlige coming of age-historie Small Homeland, som skraber bunden med gennemsnitligt 1,6 stjerner. Stort bedre er det ikke gået for den argentinske History of Fear, som dog kun er blevet set af fire ud af fem anmeldere.

Konkurrencens eneste danske indslag, Fenar Ahmads rapper-portræt Ækte vare, lægger sig i det sikre mellemleje med 3,0 i gennemsnit. Dommen var langt fra enslydende med fire begejstrede stjerner fra Johanne Rognlien og kun to fra Politikens Michael Bo.

Mest uenighed har der været om det knugende, britiske fiskerdrama For Those in Peril. Morten Vejlgaard Just giver fire stjerner, mens Ekkos egen Jeppe Mørch kun ville af med en enkelt.

Samme Mørch er med et gennemsnit på 2,4 mest nærig med stjernerne (han kommer også fra Jylland!), mens Michael Bo er den gladeste anmelder med et snit på 2,8.

Relevante artikler

Biografanmeldelse
19. aug. 2014
Blind

Blind

Cph Pix
07. apr. 2014
For Those in Peril

For Those in Peril

CPH PIX
06. apr. 2014
Violet

Violet

CPH PIX
02. apr. 2014
Ækte vare

Ækte vare

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten