Nyhed
31. mar. 2020
Terrordrama kommer i hjemmebiografen
Nikolaj Coster-Waldau spiller den pressede politibetjent Rico i Krudttønden, der handler om det virkelige terrorangreb på kulturhuset i 2015. Foto | Christian Geisnæs

Terrordrama kommer i hjemmebiografen

Ole Christian Madsens kontroversielle Krudttønden blev efter en uge i biografen lagt ned af coronakrisen, men nu får filmen digital premiere.

Af Nicki Bruun

Mange film er blevet ramt af den fortsat igangværende biograflukning, der kom som reaktion på coronavirussens nedlukning af Danmark.

Men ingen film blev lige så hårdt ramt som Ole Christian Madsens terrordrama Krudttønden.

Filmen om terrorangrebet på kulturhuset af samme navn nåede lige at få premiere den 5. marts og køre i en uges tid, før landets biografer måtte lukke. På den uge kom beskedne 15.516 mennesker ifølge Det Danske Filminstitut – der har støttet filmen med næsten ti millioner kroner – ind og så Krudttønden.

Men fra den 9. april kan publikum se filmen med Nikolaj Coster-Waldau og Lars Brygmann i hovedrollerne på streamingtjenester som SF Anytime, Blockbuster og Viaplay, oplyser distributøren SF Studios i en pressemeddelelse.

Krudttønden fik blandede anmeldelser, men begejstrede fem stjerner af Ekkos kritiker, der kaldte filmen ”et fremragende nødråb om at tale sammen i stedet for at dø sammen”.

Men den mødte også kritik fra flere af de overlevende fra terrorangrebet, som ikke følte sig ordentlig behandlet af holdet bag filmen.

Frygt for flaskehals
Den digitale premiere på Krudttønden er ifølge SF Studios dels for filmens egen skyld, men skyldes også frygten for at skabe en flaskehals, når biograferne lukker op igen.

Distributøren står også bag store film som danske Undtagelsen og Vores mand i Amerika samt James Bond-filmen No Time to Die og Christopher Nolans Tenet. Nogle af dem holder i skrivende stund deres premieredatoer, mens de planlagte forårsfilm er skudt til senere på året.

”Hele filmbranchen står i en ulyksalig situation, som kræver, at vi tænker alternativt,” siger selskabets distributionschef Frederik Malling Juul.

”Jeg vil gerne på det kraftigste understrege, at dette tiltag på ingen måde er udtryk for, at vi – under normale omstændigheder – har et ønske om at fravige den normalt praktiserede holdback-periode på 122 dage, som der normalt går fra en film har premiere i biograferne, til den må udkomme på digitale platforme.”

Beslutningen om at udsende den første danske film så tidligt på streamingtjenester under coronakrisen møder opbakning fra Det Danske Filminstitut.

Krudttønden gik kun i en meget begrænset periode i biograferne. Det er en film med væsentlig kulturel betydning, som fortjener et stort publikum. Det kan filmen få nu, når den udkommer digitalt,” udtaler Filminstituttets direktør Claus Ladegaard i pressemeddelelsen.

”Det er en rigtig og ansvarlig beslutning at distribuere filmen på digitale platforme, og jeg håber, at det vil få stor betydning for filmens udbredelse.”

Trailer: Krudttønden

Relevante artikler

Biografanmeldelse
03. mar. 2020
Krudttønden

Krudttønden

Nyhed
30. jan. 2020
Terrorofre føler sig overset af instruktør

Terrorofre føler sig overset af instruktør

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten