Ekko-event
08. dec. 2022
Snigpremiere på sydkoreansk mesterværk
Der er nervepirrende spænding og åndeløst smukke billeder i Decision to Leave, hvor en politiefterforsker forelsker sig i en enke, der er mistænkt for drabet på sin mand. Foto | Kim Ji-yong

Snigpremiere på sydkoreansk mesterværk

Du kan blive en af de første danskere til at se detektivdramaet Decision to Leave, der bliver kaldt den mest perverse film i Park Chan-wooks karriere.

Af Nicki Bruun

Sydkoreanske Park Chan-wook er en filmkunstner ud over det sædvanlige.

Instruktøren har med perler som Oldboy og The Handmaiden dyrket vold, sex og livets mest makabre følelser. Hans seneste er et på overfladen sobert detektivdrama, men ifølge Ekkos anmelder er Decision to Leave den måske mest perverse film i Park Chan-wooks karriere.

Nu kan du opleve filmen som en af de første herhjemme ved vores snigpremiere, der foregår den 12. december kl. 19.30 i Empire Bio. Køb billet!

Decision to Leave får topkarakteren seks stjerner i Ekko #91. I det aktuelle nummer tegner Rasmus Brendstrup et portræt af den følelsesfulde billedstormer Park Chan-wook og tager en rundtur i instruktørens underholdende oeuvre.

Selvsamme Brendstrup, der som programredaktør på Cinemateket er kendt for sin sprælske og vidende filmformidling, introducer filmen i Empire Bio. Biografen serverer desuden en øl inden filmstart, så der er lagt op til en god aften!

Ekvilibristisk spænding
Decision to Leave er en overvældende smuk film noir af den gamle skole.

Med inspiration fra den salige suspense-mester Alfred Hitchcock handler filmen om en politiefterforsker, der midt i opklaringen af et mystisk drab forelsker sig i den hovedmistænkte: offerets enke.

Som en vaskeægte femme fatale formår hun at sno efterforskeren om sin lillefinger, men stod hun også bag det voldsomme drab, hvor hendes ægtemand faldt ned fra en klippe?

Park Chan-wook bruger sin overlegne sans for at fortælle i frapperende billeder, der nærmest tager pusten fra én. Den 59-årige instruktør har et visionært blik, som han bruger til at forny noir-genren.

”Med flere hårnålesving undervejs er filmen fuld af kunstnerisk ekvilibrisme og åndeknap spænding,” skriver Ekkos anmelder Damon Wise om Decision to Leave.

”Det er en dyster film, der ikke blot viderefører Hitchcocks ånd, men som arbejder seriøst med hans teknikker på en måde, der hverken virker som pastiche eller simpel hyldest.”

Ekko-snigpremiere

Kom til snigpremiere på Decision to Leave.

Afholdes 12. december kl. 19.30 i Empire Bio.

Køb billet.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.

Ekko #92

Paprika Steen er på forsiden af det aktuelle nummer af Ekko.

Her tegner Rasmus Brendstrup et portræt af den sydkoreanske auteur Park Chan-wook.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse bladet digitalt.

Trailer: Decision to Leave

Relevante artikler

Serieanmeldelse
13. dec. 2018
The Little Drummer Girl

The Little Drummer Girl

Cph Pix
07. apr. 2014
Snowpiercer

Snowpiercer

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten