Nyhed
19. nov. 2010
Publikumsrekord på årets Cph:Dox

Publikumsrekord på årets Cph:Dox

Jørgen Leths Det erotiske menneske blev den mest sete film på festivalen, hvis besøgstal langt oversteg de foregående år.
Af Andreas Straarup

45.400 billetter blev der langet over disken under den ottende udgave af dokumentarfestivalen Cph:Dox-festivalen.

Det er næsten otte tusinde billetter mere end sidste år, og det er fire gange så mange billetter som i 2003, hvor den populære festival åbnede.

”2010 har været fuldstændig forrygende,” udtaler Tine Fischer, direktør for Cph:Dox, i en pressemeddelelse.

”Dokumentargenren er i en rivende udvikling, og set fra mit perspektiv er der ikke nogen tvivl om, at det i de kommende år er dokumentarfilmen, som kommer til at sætte dagsordenen for nytænkning og udvikling.”

To populære danske film

Det fremgår dog ikke af pressemeddelelsen fra Cph:Dox, hvor stor en andel af billettallet der er fribilletter. Men Cph:Dox har i hvert fald nu vokset sig større end sin storebror, Cph:Pix, der viser spillefilm og tidligere på året havde 40.200 besøgende.

Den største interesse samlede sig om Jørgen Leths længe ventede Det erotiske menneske.

På listen over de meste sete film figurerer den som nummer et, mens fupdokumentaren om Joaquin Phoenix, I’m Still Here, og Eva Mulvads stærke familieportræt The Good Life henholdsvis figurerer som nummer to og tre.

Alle tre film deltog i hovedkonkurrencen Dox:Award, som Ekko har dækket intensivt med anmeldelser undervejs. Det erotiske menneske var Ekkos coverhistorie i #50, og i det aktuelle #51 kan man læse fyldige interviews og artikler om de tre film.

International bevågenhed
En anden ting, som Tine Fischer kan glæde sig over, er den interesse, som internationale kritikere har vist festivalen.

Magasiner fra så forskellige lande som USA, Rusland og Frankrig sendte skribenter til festivalen og har været med til at skabe stor bevågenhed.

En del af de internationale kritikere deltog også i Ekkos stjernebarometer, hvor de uddelte stjerner til alle filmene i hovedkonkurrencen sammen med tre danske anmeldere.

Her fik engelske Clio Barnards The Arbor de højeste karakterer. Den officielle jury valgte Michelangelo Frammartinos poetiske provinsfilm Le Quattro Volte som årets vinder af hovedkonkurrencen.

 

MEST SETE FILM PÅ CPH:DOX

1. Det erotiske menneske , Jørgen Leth
2. I’m Still Here , Casey Affleck
3. The Good Life , Eva Mulvad
4. Inside Job , Charles Ferguson
5. The Promise , Thom Zimny
6. Lemmy , Wes Orshoski og Greg Olliver
7. Freakonomics , Heidi Ewing m.fl.
8. Detroit Wild City , Florent Tillon
9. Enjoy Poverty , Renzo Martens
10. Le Quattro Volte , Michelangelo Frammartino

Relevante artikler

Nyhed
07. nov. 2010
Det store fald fra tinderne

Det store fald fra tinderne

Nyhed
31. okt. 2010
Leth-film: Intellektuel softcore-porno

Leth-film: Intellektuel softcore-porno

Nyhed
24. aug. 2010
Jørgen Leth om erotik i nyt Ekko

Jørgen Leth om erotik i nyt Ekko

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Goodbye June
Streaminganmeldelse
20. dec. 2025

Goodbye June

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

Mest læste

Manden bag Anden
Interview
14. maj 2009

Manden bag Anden

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten