Filmuniversitetet
21. apr. 2017
Malicks mesterværk
Set gennem øjnene på sin unge kæreste Holly (Sissy Spacek) fremstår Kit (Martin Sheen) ikke som en afsporet psykopat, selv om han myrder sig vej gennem de amerikanske stater. Foto | Tak Fujimoto

Filmuniversitetet: Malicks mesterværk

Tag på flugt gennem Amerika med Martin Sheens geværsvingende desperado, når Ekko præsenterer Terrence Malicks romantiske og blodige Badlands i Cinemateket.

Af Peter Skovfoged Laursen

Der findes få debutspillefilm i filmhistorien, der er lige så magiske som Badlands fra 1973.

Det er svært at tro, at en film båret af så sikker en kunstnerisk stemme og sans for den amerikanske mytologi skulle være instruktør Terrence Malicks første skridt udi filmkunsten.

Malick har siden lavet overvældende film som The Thin Red Line og The Tree of Life, men Badlands forbliver hans kronjuvel – hans Citizen Kane.

Filmen er løst baseret på den virkelige historie om Charlie Starkweather og kæresten Caril Ann Fugate.

I 1958 satte parret Amerika i en tilstand af panik, da de efterlod sig et blodigt spor af elleve myrdede mennesker gennem de amerikanske stater.

I filmen spiller Martin Sheen den 25-årige Kit, en forvokset rebel without a cause, som først myrder kæresten Hollys far og siden flittigt trykker på aftrækkeren på parrets flugt gennem Amerika.

På papiret kunne det lyde som en simpel bearbejdning af Arthur Penns seks år yngre klassiker Bonnie og Clyde, men Malicks tilgang til den blodige historie er langt mere unik og sammensat.

Mangel på virkelighed
Badlands er ikke fortalt fra Kits synsvinkel, men derimod fra den femtenårige Holly, som naivt og drømmende kommenterer Kits handlinger på lydsiden.

Kits helvedesridt er psykopatisk, brutalt og moralsk forkasteligt, men det er fortalt i en tone af eventyr. Som var det taget ud af et romantisk billedmagasin.

Kit svinger geværet som en anden tryllestav, der kan eliminere alle gener, som står i vejen for parret. Der synes ikke at være nogle onde tanker bag hans myrderier, og de afspejler ikke noget grundlæggende had til menneskeheden.

De er nærmere udtryk for en komplet mangel på virkelighedsfundering.

Umiddelbar naivitet
Den brutale historie er fortalt med en lyrik og umiddelbar naivitet, som er fuldstændigt solidarisk med Hollys synsvinkel.

Det er ikke myrderierne eller volden, der brænder sig fast på nethinden, men dens betagende beskrivelse af livets små, flygtige øjeblikke, naturens gang og de enorme amerikanske vidder.

Men bag sine smukke, poetiske billeder er Badlands et foruroligende portræt af en nation, som har udskiftet virkeligheden med mytologien om sig selv.

Filmuniversitetet

Hver måned præsenterer Cinemateket og Ekko et filmhistorisk værk.

Værkerne bliver på skift præsenteret af Ekkos medredaktør Peter Schepelern og cand.mag. Peter Skovfoged Laursen.

Badlands vises lørdag 20. maj kl. 16 i Cinemateket.

Ekkos abonnenter tilbydes medlemspris.

Bestil billet.

Trailer: Badlands

Relevante artikler

Filmuniversitetet
02. feb. 2017
To som elsker hinanden

To som elsker hinanden

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten