Nyhed
20. maj 2025
Omar Shargawi samler ind til Gaza-film

De seneste år har 51-årige Omar Shargawi engageret sig helhjertet i den palæstinensiske sag med deltagelse i talrige demonstrationer og podcasten En snak om Palæstina.

Foto | 1948 Produductions

Omar Shargawi samler ind til Gaza-film

Den dansk-palæstinensiske instruktør og Palæstina-aktivist søger donationer til filmen Last of His Kind, der foregår i nutidens Gaza og Danmark.

Af Frederik Hoff

På hjemmesiden 1948prod.org kan man i øjeblikket donere penge til et spillefilmprojekt, der er instrueret af den 51-årige dansk-palæstinensiske instruktør, Omar Shargawi.

Han spillefilmdebuterede stærkt i 2008 med Gå med fred, Jamil, der også blev Dar Salims gennembrudsfilm, og har de seneste år engageret sig helhjertet i den palæstinensiske sag med deltagelse i talrige demonstrationer og podcasten En snak om Palæstina.

Nu kombinerer han mærkesagen med sit filmvirke gennem spillefilmen Last of His Kind. Den produceres af det uafhængige produktionsselskab 1948 Productions, som tager sit navn fra begyndelsesåret for konflikten i Gaza.

”Filmen er en stærk fortælling om Palæstina, der fremhæver palæstinenserne som helte i deres kamp for retfærdighed og skildrer kontrasten mellem hverdagen i Gaza og Vestens moralske forfald,” skriver produktionsselskabet i et Facebook-opslag og fortsætter:

”Med et gennemarbejdet manuskript og en kraftfuld vision ønsker vi at skabe et tidløst værk, der kan inspirere til handling og forståelse og sikre, at palæstinensernes stemme når ud til hele verden.”

Selskabet har også lavet en video om projektet. Den kan ses under artiklen.

Varmt emne på Cannes-festivalen
Palæstina-konflikten og især de seneste nitten måneders invasion af Gaza – afbrudt af en våbenhvile på to måneder – er et stort emne for internationale filmskabere.

En anden dansk-palæstinensisk instruktør, Mahdi Fleifel, havde tidligere i år premiere på spillefilmen To a Land Unknown, som handler om palæstinensiske flygtninge, fanget i Grækenland.

Og den Oscar-vindende dokumentar No Other Land handler om, hvordan palæstinensere fordrives af bosættere på Vestbredden.

Samtidig kæmper verdens filmfestivaler med at blive enige om, hvor meget man bør bekende kulør i forhold til konflikten.

I begyndelsen af disse ugers Cannes-festival offentliggjorde knap 400 filmfolk et åbent brev, der kom med kras kritik af branchens berøringsangst over for de brutale krigshandlinger i Gaza.

Krigen i Palæstina fylder meget på Cannes-festivalen i disse dage. Da Raoul Peck i dokumentaren Orwell: 2+2=5 som eksempel på newspeak brugte antisemitisme, der er blevet lig med kritik af Israel, affødte det spontane klapsalver i biografsalen.

På årets Cph:Dox-festival mødte Omar Shargawi op til et interview-arrangement, hvor han selv kritiserede festivalledelsen for at invitere Mette Frederiksen til åbningen, efter at regeringen har ydet Israel støtte.

Video: Las of His Kind

Relevante artikler

Cph:Dox 2019
24. mar. 2019
Western Arabs

Western Arabs

Biografanmeldelse
19. maj 2016
Al Medina

Al Medina

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten