Nyhed
13. juni 2023
Ny filmfestival på vej til Danmark

Den nye krigsfilm Når befrielsen kommer med Pilou Asbæk og Katrine Greis-Rosenthal i hovedrollerne bliver vist på dette års kortfilmfestival i Odense som et forsøg inden etableringen af en spillefilmfestival.

Foto | Andreas Bastiansen

Ny filmfestival på vej til Danmark

Folkene bag kortfilmfestivalen i Odense arbejder på at etablere en spillefilmfestival, der skal være arvtager til hedengangne Cph Pix.

Af Nicki Bruun

Sidste år lukkede Cph Pix endegyldigt efter flere år med krampetrækninger og coronakrise.

Det var dårligt nyt for dansk filmkultur, fordi filmfestivalen var garant for at vise interessante spillefilm fra hele verden, som næppe ellers havde fundet vej til hjemlige biografer.

Derfor er det særdeles glædeligt, at folkene bag kortfilmfestivalen Odense International Film Festival barsler med en arvtager til Cph Pix.

Den skal ifølge en pressemeddelelse hedde ”Spring” – altså det samme, som Nordisk Films talentafdeling hedder. Det er planen, at den løber af stablen for første gang over fem dage i foråret 2025.

Men allerede på sommerens udgave af kortfilmfestivalen vil man afprøve konceptet i programmet Spring23.

Her kan man blandt andet se Anders Walters Oscar-vindende kortfilm Helium fra 2014 og hans nye spillefilm Når befrielsen kommer, der er optaget på Fyn og åbningsfilm hos Biografklub Danmark.

Også Fenar Ahmad er på programmet med sin Super16-afgangsfilm Megaheavy – der kan ses på Ekko Shortlist – og dramaet Underverden med Dar Salim i hovedrollen.

Tanken bag Spring er netop at vise film af instruktører, der har taget springet fra det korte format og ud i spillefilmen. Ambitionen er at skabe en festival, som repræsenterer både Fyn specifikt og Danmark i bredere forstand, og som kan blive et samlingspunkt for filmbranchen.

Mennesker og midler
Dette åres test-version af Spring har fået økonomisk støtte fra Odense Kommune, der ser en god idé i at gøre byen til et endnu større epicenter for den danske filmbranche.

Initiativet er dog ikke fuldfinansieret endnu, så der mangler stadig nogle skridt, før spillefilmfestivalen efter planen kan byde på sin første udgave i 2025.

Birgitte Weinberger, der er festivalleder på Odense International Film Festival – i daglig tale bare OFF – skal også stå i spidsen for Spring. Hun vil bruge årets testprogram på at udforske, hvad det videre arbejde med spillefilmfestivalen skal være.

”Jeg er overvældet af den opbakning, vi har mødt, når vi har pitchet idéen om at tilføje en spillefilmfestival til vores portefølje. I år glæder vi os til at kickstarte processen ved at præsentere sektionen Spring under OFF23 og søsætte en grundig undersøgelse af målgruppernes behov med henblik på at lave den bedst tænkelige festival for lange film,” udtaler Birgitte Weinberger i pressemeddelelsen.

”OFF har altid formået at samle mennesker og midler, og nu håber jeg, at der også vil være økonomisk opbakning til at få Spring på vingerne som selvstændig festival fra 2025.”

Relevante artikler

Nyhed
08. dec. 2020
Cph Pix aflyser festival

Cph Pix aflyser festival

Relateret film

Megaheavy

Megaheavy

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten