Tema
12. nov. 2003
Mellem tangenterne
Jan Johansson fra Troldkarlen Foto | Angel Film og Lyd

Mellem tangenterne

Jazzlegenden Jan Johansson døde i 1968, men hans fortolkninger af folkeviser er i dag mere populære end nogensinde. Hvad er trylleformularen? Troldkarlen er et gribende kunstnerportræt og en smuk lyd- og musikfilm.

Af Claus Christensen / Ekko #19

Jeg har set Troldkarlen ni gange og er stadig tryllebundet. Det er svært at forklare. Ligesom magien i Jan Johanssons musik er svær at forklare.

Kunstnerportrætter behandler ofte kunsten som noget helligt og ukrænkeligt, noget der hverken kan eller skal forklares. Eller også fortaber de sig i tekniske detaljer for viderekomne. Anders Østergaards danske dokumentarfilm Troldkarlen fra 1999 er anderledes. Den løfter sløret til den kunstneriske proces uden at fjerne magien. Den er kongenial med Johanssons musik. Enkel, dyb, gådefuld, indlysende, man fristes til at sige ”spirituel”.

Instruktørens tilgang er journalistisk. Grundig research, en nøgtern undersøgelse. Han stiller spørgsmål til Johanssons kolleger og hans publikum. Hvordan opleves musikken? Hvorfor kommunikerer den så stærkt? Hvad er trylleformularen? Hvad er faktor X? Filmen åbner med et laboratorieforsøg. En række personer bliver efter tur bedt om at fortælle, om musikken siger dem noget. De får hovedtelefoner på, og ud igennem hovedtelefonerne strømmer Johanssons fortolkning af Visa från Utanmyra. Effekten er overvældende. Vi ser smilet brede sig på læben og øjnene tage på himmelfart, mens fingrene slår toner an i luften. ”Det her er det bedste, jeg ved,” siger en forsøgsperson. Og en anden: ”Det er musik, man tager til sig og synes godt om. Og så kan jo altid forstærke det med et kraftudtryk: Skidegodt!”

Fra tryllekunsten til afsløring af tricket. En musiker fortæller om en opdagelse, han gjorde, da han fik til opgave at nedskrive Jan Johanssons musik på noder. På klaveret kan man ikke spille kvarte toner, hvilket er en stor svaghed især med hensyn til folkemusikken. Det løser Jan Johansson ved at spille mellem tangenterne. Han spiller to toner på én gang – dur-tertsen og mol-tertsen – og opnår derved den svævende klang, som kendetegner hans personlige stil. Jazz på svenska og Jazz på ryska er i dag mere populære end nogensinde, men Jan Johansson var en alsidig og produktiv musiker, der også spillede avantgarde-jazz, skabte symfonisk orkestermusik, funktionel gymnastik-jazz og sågar titelmelodien til Pippi Langstrømpe. Han blandede og kombinerede genrer og stilarter, han var en musikalsk fritænker. Han lavede også trick-film, hvor der blev ridset og tegnet direkte på filmstrimlen.

Vi kommer hele vejen rundt. Barndommens landskaber. Ungdommens turneer og samarbejdet med jazzstjerner som Stan Getz og Oscar Pettiford. Det gådefulde skift i begyndelsen af 1960’erne, da Jan Johansson pludselig siger farvel til en lovende international karriere og bosætter sig i et rækkehus nord for Stockholm. Han havde bare været på visit i det ”virkelige” jazzmiljø. Nu trækker den ranglede, lidt blege og sky svensker sig tilbage og lever på overfladen et normalt familieliv. Men indkapslet i normaliteten skaber han – uafhængig af tidens trends – sine smukke, melankolske og dybt originale fortolkninger af folkeviser, børnesange og meget mere. Indtil han, på vej til en kirkekoncert, kører galt og omkommer en kold novembermorgen i 1968. Kun 37 år gammel.

Troldkarlen er biografisk, men ikke i traditionel forstand. Anders Østergaard forsøger ikke at forklare Johanssons kunst med hans liv. Læg mærke til fravalgene. Filmen indeholder ingen interviews med Johanssons enke eller hans to sønner, som tager sig af farens musik på forlaget Heptagon. Instruktøren springer dette led over. Han siger: Jan Johansson sidder inde i sit vakuum, vi kommer ikke tættere på ham. Vi løser aldrig gåden. Men ved at give plads til musikken forstår vi alligevel, hvem han var, og hvad han tænkte. Johansson kommunikerer via sin musik, han kommunikerer følelser og tanker, som er hinsides sproget, en fælles menneskelig erfaring på tværs af tid og sted.

Troldkarlen handler om musik, men den er også selv et stykke musik. Man kan se den igen og igen, ligesom man kan høre Johanssons klassikere igen og igen. Anders Østergaard har fundet et filmisk udtryk for den enorme dynamik og kraft i Johanssons musik, hans sjælfulde anslag og særlige understatements, skreddet mellem det følsomme og det eksplosive. Lyd, musik og billeder (gamle tv-optagelser, private smalfilm, rekonstruktioner) supplerer og belyser hinanden. Livsforløbet berettes kronologisk med små, kuldegysende varsler om den død, vi ubønhørligt bevæger os hen imod. Den lokale jernbane optræder som ledemotiv og symbol på begyndelsen og slutningen. De pludselige lyde er vigtige. En skærende ringetone. Et susende tog. Urolige trommer. Och sen blev det alldeles tyst ...

Jan Johansson troede på dét, der ikke fandtes, og i filmen fortæller en hengiven ven om sine drømme, hvor han møder Johansson i tunnelbanen. Johansson er slet ikke død, han har bare været i Rusland for at studere. Ved et trylleslag er han tilbage igen. Vi kan se det med vore egne øjne. I Troldkarlen.

Relevante artikler

Tema
12. nov. 2003
Lyden af film
At lytte til film

At lytte til film

Tema
12. nov. 2003
Lyden af film
Wagner for børn

Wagner for børn

Tema
12. nov. 2003
Lyden af film
Hvordan lyder farven rød?

Hvordan lyder farven rød?

Tema
12. nov. 2003
Lyden af film
Filmlyd i klasselokalet

Filmlyd i klasselokalet

Tema
12. nov. 2003
Lyden af film
Lyd­lag­ka­gela­ver­ne

Lyd­lag­ka­gela­ver­ne

Tema
12. nov. 2003
Lyden af film
Filmhistorien går i ring

Filmhistorien går i ring

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten